Gå til innhold

Flere knivstukket i Oslo sentrum

Anbefalte innlegg

Duden som la ut denne diskusjonen skrev ikke noe om at det var utlendinger som gjorde det, og det likte jeg. For det at det var en somaler som gjorde det har ingenting med saken å gjøre :S Jeg mener...det er ikke bare utlendinger som gjør dritt i samfunnet azz. Dette skjedde i oslo, på et strøk der det nesten er bare utlendinger som bor. Sannsynligheten for at det er en utlending som gjorde det er stor. Og ikke glem benjamin saken. Nazister (hvite) drepte en neger. Man kan ikke si det var rolig etter denne saken.

Når det kommer til media, så framstiller media også utlendingene som de mest "kriminelle" i samfunnet vårt. Hvis det er en utlending som har gjort noe galt så sier de altid "en ung mann med utenlandsk bakgrunn". Og når det kommer til denne saken...det første han sa var "en norsk-somaler".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken relevans har "benjamin-saken" i denne sammenheng. Beklager, men skjønte ikke helt argumentasjonen din her, fint om du utdyper.

Vær gang det skjer noe sånt, bæder hvis det er noen utlendinger som har gjort det kriminelle. Det virker som mange prøver å si at utlendinger bare er problembarn og at det er bare de som gjør sånt dritt, derfor brukte jeg benjamin-saken som et eksempel av at hvite gjør like mye dritt som utlendingene. ;)

Lenke til kommentar

Han tenker nok på somaliere nettopp fordi at de er en av de gruppene som har høyest kriminalitet per innbygger i Norge. De er overrepresentert på statistikken på voldtekt f.eks.

Det er en grunn til at jeg sier at innvandrere som bryter norsk lov automatisk skal miste sin oppholdstillatelse og sendes tilbake dit de kom fra. Enten de er svensker eller somaliere forøvrig.

Lenke til kommentar

Vi skulle alle ønske at det var slik, men det er det desverre ikke. Det er ikke bare snille mennesker som må flykte fra krig og overgrep. Dermed kan vi ikke uten videre trekke slutningen "Dersom de begår kriminelle handlinger, trenger de ikke virkelig beskyttelse." Det ville være en logisk feilslutning. Vi kan heller ikke si at "Folk som ikke begår kriminelle handlinger, trenger virkelig beskyttelse". De to faktorene er logisk og praktisk uavhengige.

Derimot kan vi diskutere om kriminelle fortjener beskyttelse. Det er en annen sak.

Geir :)

Lenke til kommentar
Han tenker nok på somaliere nettopp fordi at de er en av de gruppene som har høyest kriminalitet per innbygger i Norge. De er overrepresentert på statistikken på voldtekt f.eks.

I fjor ble 4 - fire - somaliere dømt for seksualforbrytelser. To flere - totalt seks - ble siktet. Med tanke på at det bodde over 15000 med bakgrunn fra Somalia det året er det 'en viss' fare med å trekke generelle slutninger om tendenser i hele befolkningsgruppen.

http://www.ssb.no/0305/a_krim_tab/tab/tab-2008-08-18-34.html

http://www.ssb.no/0305/a_krim_tab/tab/tab-2007-08-13-20.html

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/flyktning...8-09-15-01.html

Lenke til kommentar

Hva med de somalerne som faktisk ikke er kriminelle. Somalerne som har drit god personlighet. Fortjener ikke de å bo i et land som Norge? Greit...mange somalere er kriminelle, og de kan de bare sende tilbake til landet sitt, men det betyr ikke at alle somalere er like og at alle fortjener å bo i Somalia.

Dette er bare snakk om kulturkræsj. I landet deres skjer dette hele tiden, det er sikkert en stor overgang å komme hit. Noen har det mer vanskelig å tilpasse seg enn andre.

Lenke til kommentar
Så fordi noen få Norske menensker "drepte", en med mørk hudfarge er vi Nordmenn like ille?

Nei, ikke like ille. Prøver bare å vise dere at det er ikke noe forskjell fra "norske" og "utlendinger". Noen norske gjør noe dritt, vi setter alle norske under samme kam. Noen utlendinger gjør noe dritt, vi setter alle utlendinger under samme kam.

Lenke til kommentar

Nei, vi gjør ikke det desverre. Vi er flinke til å sette folk i bås, så når en norsk rusmisbruker knivstikker en annen norsk rusmisbruker går ikke folk rundt og sier "jævla nordmenn. Alltid bråk med dem!" - de sier "Jævla rusmisbrukere!"

Somaliere, derimot, kan være rusmisbrukere, psykopater eller rett og slett bare drittsekker, men folk ser bare "somalier" når de leser artikkelen. Et helt lands befolkning blir dermed dømt ut fra en persons handlinger.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke rett å merke en hel befolkningsgruppe, uansett hva.

Og likhet for loven. Blåøyd får fengsel, brunøyd får fengsel og utsendelse. Det er ikke likhet for loven.

Det er ikke snakk om blåøyd eller brunøyd her. Det er snakk om besøkende og ikke besøkende. Hvis jeg kommer på besøk hos deg å setter meg på golvet på stua di og driter - jeg regner ikke med at jeg får særlig skryt akkurat.

Derimot kan vi diskutere om kriminelle fortjener beskyttelse. Det er en annen sak.

Nettopp og det var jo akkurat det jeg sa. Jeg påpekte også at dette gjelder for svensker så vel som somaliere. Det er altså likhet for alle innvandrere. Kommer de på besøk til Norge så får de finne seg i å følge lovene som gjelder her, hvis de ikke evner å følge norsk lov så har de ikke noe å gjøre som gjester her.

Spesielt om de kommer hit for å komme unna krig og elendighet, burde vel ha en ekstra stor motivasjon for å behandle hjelperen sin med respekt, fremfor å finne på faenskap.

Du biter ikke hånden som gir deg mat for å si det enkelt.

I fjor ble 4 - fire - somaliere dømt for seksualforbrytelser. To flere - totalt seks - ble siktet. Med tanke på at det bodde over 15000 med bakgrunn fra Somalia det året er det 'en viss' fare med å trekke generelle slutninger om tendenser i hele befolkningsgruppen.

http://www.ssb.no/0305/a_krim_tab/tab/tab-2008-08-18-34.html

http://www.ssb.no/0305/a_krim_tab/tab/tab-2007-08-13-20.html

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/flyktning...8-09-15-01.html

Jeg viser til tidligere tråder angående dette, det er tidligere bevist i flere tråder at det er høyere andel per innbygger av somaliere som begår den type forbrytelser enn resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Jeg viser til tidligere tråder angående dette, det er tidligere bevist i flere tråder at det er høyere andel per innbygger av somaliere som begår den type forbrytelser enn resten av befolkningen.

Jeg forstår at hard statistikk kan være kinkig å forholde seg til. Poenget var dette, og det svarte du ikke på: hvor relevant er disse 4 personene som ble dømt for seksualforbrytelser i 2007 (0,026%), for å forklare trekk i gruppen som helhet? Ganske liten, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...