Gå til innhold

Flere knivstukket i Oslo sentrum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjør man når en forbryter nekter å forbedre seg og begår alvorlige lovbrudd gang på gang?

Da prøver man og inngå dialog for og snu den negative trenden denne personen innehar. Straff hjelper ikke hvis det er behandlig som vedkommende trenger. Dette er vanskelig.

Er det greit at en forbryter for lov til å gå fri når han åpenbart er en fare for alle rundt seg? Et par knivstikkinger er

Nei! Dette er ikke greit! Dette skal og blir slått ned på og det skulle bare mangle. Her dreier det seg om en 36 år gammel somalier som er godt kjent av politiet fra før i forbindelse med vold, narkotika og bråk. Spørsmålet er kanskje om denne personen skulle hatt hjelp før dette skjedde da man ser tydelige tendenser på en ikke akseptabel oppførsel. Her svikter ofte helsevesnet dette kan også være tilfellet her.

1225229386915_359.jpg

1225230497449_657.jpg

Lenke til kommentar
vel.. som jeg sa tidligere, de som kommer hit og lager bråk har ingen grunn til å være her, hiv dem på sjøen og forbud for livstid på å komme inn her

Hvem?

Alle fra Somalia?

Alle fra Somalia som begår lovbrudd?

Hvor mange lovbrudd må man begå? 2? 3?

Hva med psykisk syke?

Hva med uføretrygdede som i kroner og øre er en belastning på samfunnet?

Hva med asylsøkere som kommer hit i i høy alder og aldri har tilført Norge noe? Har de krav på pensjon?

Hvem skal sette grensen for hva som er ulovlig nok?

Er det ide å innføre "Three strikes" som man har i USA? 3 lovbrudd (uansett alvorlighetsgrad) så er det ut, uansett?

Edit: Norge har forpliktet seg til å aldri sende ut asylsøkere om sikkerheten / humanitære standarden i landet de sendes til, ikke er god nok. Man sender ikke en flyktning tilbake til krigssonen, selv om vedkommende er kriminell. Noen hensyn veier tyngre enn andre.

Vi har ingen forpliktelser ovenfor somaliske asylsøkere, de har nødvendigvis kommet hit via land som er trygge, og skulle ha søkt asyl der.

Lenke til kommentar
Betal Somaliske myndigheter en sum for å holde jæveln innesperret der til han råtner (..)

Det har faktisk vært forsøkt tidligere (vet ikke hvordan dagens situasjon er), at man soner straffen i hjemlandet.

Men saken er at Norge ikke sender folk ut av landet med mindre sikkerheten kan garanteres - og det kan den ikke i Somalia.

I prinsippet er jeg enig med deg, men det må være lov å spørre om sikkerheten IKKE KAN garanteres i Somalia. Senest idag ble en somalier med norsk statsborgerskap skadet i et selvmordsangrep i Somalia. Hvis folk har muligheter til å reise på ferie til sitt eget hjemland, hva sier det da om forholdene der nede? Det er nok ikke Stalingrad 1942 hvis de reiser med fluktstoler og parasoll? Dette setter "opphold på humanitert grunnlag" i perspektiv. Det samme kan sies om asylsøkere fra Irak, ihvertfall når det gjelder de nordlige delene. Og jeg regner med at du er enig i at det må gå an å sende folk tilbake til land/landsdeler det er passende å reise på ferie til?

Det norske lovverket er som du også sier, det som sikrer den jevne nordmann, og det er jeg enig med deg i. Men det er helt klart at med de utfordringene landet vårt står over om vi skal leve i en globalisert verden krever hardere tiltak mot kriminelle. Et eksempel er at norsk politi er det eneste av våre nærmeste naboland,danmark og Sverige, som ikke bærer håndvåpen. Når man tenker tilbake på skytingen på Aker Brygge for en 3-4 år tilbake, er du vel også enig i at det blir fåfengt å gå etter AK-47-bevæpnede gjengmedlemmer med batong? En kan snakke i det uendelige om paraleller til skytegale politifolk som bevisst skyter svarte i NY og LA( dette forsvarer jeg overhodet ikke), men det viktigste er fremdeles å ivareta sikkerheten til majoriteten av befolkningen. Og skyting i folkerike områder er overhodet ikke forsvarlig på noen måte. De skandinaviske landene vært bygget opp på et unikt samhold og felleskapsfølelse, kriminaliteten har tradisjonelt vært lav og av langt mindre grov kvalitet enn mange andre europeiske land. Men slik skandinavia er blitt idag, med personer OG kriminelle fra alle verdens hjørner, der mange av de sistnevnte ikke eier skrupler, er det klart at lovverket på endres slik at det matcher dette.

Lenke til kommentar
Vi har ingen forpliktelser ovenfor somaliske asylsøkere, de har nødvendigvis kommet hit via land som er trygge, og skulle ha søkt asyl der.

Ikke uenig i utspillet, tar heller ikke vedkommende i forsvar, men her deier det seg vel om en norsk-somalier?

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Ikke uenig i utspillet, tar heller ikke vedkommende i forsvar, men her deier det seg vel om en norsk-somalier?

Ja, det er helt riktig, det dreier seg om en norsk somaler. Men som de fleste somalere i Norge, har han nok kommet som flyktning. Vi kan selvsagt ikke frata ham statsborgerskapet når han allerede har fått det. Slik er lovverket. Men jeg mener myndighetene bør følge opp slike mennesker nærmere; de skal for eksempel miste "oppholdstillatelse på humanitært grunnlag" hvis de reiser på ferie til hjemlandet bare noen år etter at de kom til Norge som flyktninger. Det er nettopp et bevis på at de ikke er reelle flyktninger.

Lenke til kommentar
Det er ikke irrelevant at gjerningsmannen er somalier når det er andre gangen dette skjer på relativt kort tid at en minoritetsperson (hvor stor prosent av befolkningen utgjør somaliere?) tilfeldig stikker ned folk.

Dette er ingen enkel eller entydig problemstilling, men om vi leker litt med statistikkene så finner vi følgende (Kilde som alltid SSB, og i runde tall og med alle mulige forbehold om feil):

Det er ca 22 000 somaliere i Norge. De utgjør altså ca 0,5% av befolkningen. I fjor skjedde det ca 25000 voldsforbrytelser i Norge. Somaliernes "andel" utgjør altså 0,5% av 25000, med andre ord burde somaliske gjerningsmenn stå bak 125 voldsforbrytelser om de skulle ligge på landsgjennomsnittet.

Om vi vil leke litt mer med tall, så kan vi gjøre noen antagelser: La oss anta at den sannsynlige voldsmann er nettop det, altså mann, og i aldersgruppen 16-39 år. Blant kvinner, barn og gamle menn er antagelig voldskriminalitet et mindre problem. La oss si at 20 av de 25 tusen begås av folk i nevnte gruppe

Antallet menn i de aldergruppene er i hele befolkningen ca. 800 000. Av den somaliske befolkningen på 22 000 er 16 000 menn, og av dem igjen anslagsvis 10 000 i "vår" aldersgruppe. (Her gjetter jeg litt, tallet er basert på aldersgruppen andel av de med somalisk statsborgerskap, og jeg har antatt at andelen er nogenlunde den samme i hele gruppen, altså inklusive de som har fått statsborgerskap.)

Det vil si at i målgruppen er 10 000 av 800 000 somaliere, eller med andre ord 1,25% Og med det som utgangspunkt vil somaliernes "andel" kunne være så mye som 200 voldsforbrytelser i løpet av et år om de skal ligge på landsgjennomsnittet.

Med andre ord: Om en somalier ble anmeldt for vold annenhver dag året rundt, så ville det være helt normalt.

Ser vi så på kriminalstatistikken så viser den at somaliske statsborgere sto bak 109 voldstilfeller i fjor. Det er om trent like mange som har somalisk som norsk statsborgerskap, det vil si at vi kan anta at antallet med somaliske gjerningsmenn totalt er det dobbelte, altså rundt 220 gjerningsmenn. Så vi aksepterer kjønns- og alderssammensetningen som faktor, er somalierne ikke mer voldelige enn innbyggere flest.

Uansett utgjør dine to knivstikkere knapt noe statistisk signifikant materiale å uttale seg ut fra.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ja, det er helt riktig, det dreier seg om en norsk somaler. Men som de fleste somalere i Norge, har han nok kommet som flyktning. Vi kan selvsagt ikke frata ham statsborgerskapet når han allerede har fått det. Slik er lovverket. Men jeg mener myndighetene bør følge opp slike mennesker nærmere.

Ja, de bør følges opp straks de kommer inn i landet. Vi husker også alle denne fra 2004? Har mange likhetstrekk!

En drept, fem knivskadd på trikken

En person er drept og minst fem personer er skadd etter at en person trakk kniv på en trikk i Oslo midt i rushtiden. Politiet jakter nå på knivdesperadoen. Knivdrapet skjedde på 17-trikken mot Rikshospitalet ved Bislett Bad like etter klokken 16.15 i ettermiddag. VG Netts reporter på stedet rapporterer nå at en person er drept, en alvorlig skadet og fire andre lettere skadet i dramaet. Politiet har satt opp sperringer rundt trikken, mens politihelikoptere er satt inn over stedet.

Det var en forferdelig opplevelse. Det er veldig uoversiktlig ennå.

- Hjulstad, operasjonsleder ved Oslo politidistrikt

Bevæpnet politi jakter nå på gjerningsmannen, som er av afrikansk opprinnelse, trolig fra Somalia. Han er i 40-årene, rundt 1,90 høy og svært tynn.

1091548974.09074.jpg

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Dette er sannsyneligvis rasistisk motivert. Det skjedde midt i innvandrer-strøket i Oslo. Likevel var det nordmenn (som er i mindretall i området) som ble stukket ned.

En annen artikkel som saken står forresten her:

*Fjernet link*

Mest sannsynlig? Hva vet du om det var rasistisk motivert? Kan du gi meg et eneste faktum som sier at dette var rasistisk motivert

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Altså, for å si det på en keitete måte så er normen i samfunnet i dag at en hver interaksjon av negativ ladd karakter mellom to personer av ulik etnisk opprinnelse er rasisme.

Det blir rett og slett for dumt. Er det noe som helst som tyder på at dette var rasisme? Kan noen fremlegge dokumentasjon på at feks alle ofrene var av etnisk norsk opprinnelse? Jeg kjenner jeg blir så sint inni meg!

Lenke til kommentar
Dette er sannsyneligvis rasistisk motivert. Det skjedde midt i innvandrer-strøket i Oslo. Likevel var det nordmenn (som er i mindretall i området) som ble stukket ned.

En annen artikkel som saken står forresten her:

*Fjernet link*

Mest sannsynlig? Hva vet du om det var rasistisk motivert? Kan du gi meg et eneste faktum som sier at dette var rasistisk motivert

Det var det jeg nettopp gjorde.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

På ingen måte har du det.

Du har ikke gitt en eneste antydning til hvorfor dette i det heletatt skal være rasisme. Den "artikkelen" du linker til er noe av det dårligste jeg har lest. Det er en like valid kilde som theonion og uncyclopedia.com Om dere har lyst å hjernevaske unge, forvirrete mennesker bør dere sikte høyere enn det der.

Du kan jo svare meg på følgende

- Hvor kommer det frem at alle ofrene var av etnisk norsk opprinnelse?

- I et land som Norge, der den store majoriteten er av etnisk norsk opprinnelse, selv om alle ofrene skulle ha vært av etnisk norsk opprinnelse, er det noe annet som tyder på at det var rasistisk motivert?

Lenke til kommentar
kanskje med et system der du får maks tre advarsler så forvisning kunne fungere

Fornuftige ord fra Ole Marius munn...

Men de ordene håper jeg ALDRI kommer til og bli brukt til andre ting enn utvisninger av ikkenorske statsborgere....

Som feks ulovlig nedlasting :innocent:

Det Roberteh™ har i sin tråd lengere oppe er enda friskt i mitt minne. Er som om det skjedde for 1 år siden. Enda det er "lenge" siden...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

"En neger gikk tirsdag kveld amok med kniv i Oslo sentrum. I brugata gikk han uten forvarsel til angrep på flere personer. Minst tre ble knivstukket. Negern skal tidligere ha vært i kontakt med politiet i forbindelse med vold, narkotika og bråk. Han er nå blitt innlagt for psykiatrisk behandling fordi politiet tror han har en psykisk lidelse."

Er det dette vi kaller subjektiv journalistikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...