Alinoe Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det burde innføres prøvetid på dem som oppnår oppholdstilatelse i Norge. Om du innen en periode på 10 år utfører grove kriminelle handlinger så blir du sendt ut av landet sporenstraks. Jeg synes det er totalt feil å bruke resurser på kriminelle innvandrere, spar heller pengene og bruk dem på de som virkelig trenger det. Norge er jo blitt en tilnærmet fristat for kriminelle, stikker du noen ned på gata og mister kniven får du et klapp på skuldrenen og ny kniv på kjøpet som trøst for kniven du mistet. Var han norsk statsborger? Lenke til kommentar
OinkOink Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 De har det bedre i norske fengsler en hva de har det på gata. Er det rart det er køsystem i norske fengsler... Problemet her er at vi får flere kriminelle ute blandt oss som venter på å komme inn i fengsel. Hvem vet hva desse finner på i mellomtiden... Dette kommer bare til å bli verre og verre etterhvert som vi tar inn flere flykninger. Vi er for snille, og skal ta vare på alle. Dette blir det konsekvenser av! Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det er ikke noe poeng i å tåkelegge debatten.... At han er fra Somaila er uvesentlig i denne saken for min del... du ser massevis at "kjent-for-politiet" saker hvor det er etnisk norske som er involvert. Poenget mitt her er veldig enkelt...kan du ikke være fri uten å gang på gang begå grov voldskriminalitet etc har du ikke noe på gata å gjøre. Punktum. Dessverre ser det ut til at mentaliteten vår er at liv må gå tapt før det tas alvorlig (om det i det hele tatt tas alvorlig da). Du har rett, men når enkelte argumenterer for dødsstraff og "utpælming" blir jeg provosert. Det ble litt avsporing. Poenget ditt har mye for seg, og du mener det er kriminalomsorgen som svikter? Jeg mener enkelte strafferammer er på hodet gale, men helt ærlig ser jeg ikke hvordan man skal rettferdiggjøre livsstid på bakgrunn av et rulleblad man opparbeidet seg i ung alder - når man sitter innesperret som 70-åring og er en annen person. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje helseomsorgen svikter? Mannen var neppe stabil, og burde kanskje ha fått tvunget psykisk helsevern for lenge siden? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 hehe, må le litt. det jeg mente med "kast dem ut" er at gjengmedlemmer som knivstikker andre, raner, sloss, skyter hverandre, selger dop er uønsket her til lands. husker for ti år siden at det var sjeldent at jeg hørte på nyhetene om knivstikking. med økningen av innvandrere har det økt også med voldsbruk. hvis du hadde kompetanse nok til å lese at jeg ønsker innvandrer som følger lover og regler inn til Norge hadde du skjønt at jeg ikke har noe mot dem. men de som lager brøk som knivstikking er, (etter min mening ikke ønsket her til lands). kall meg gjærene en rasist, men jeg har ingen problemer med å kalle innvandrere rasister. Lenke til kommentar
OinkOink Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje helseomsorgen svikter? Mannen var neppe stabil, og burde kanskje ha fått tvunget psykisk helsevern for lenge siden? Eller kanskje han var full i narkotika og flippet helt? Blir vanskelige å diskutere hva som feilet mannen... Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Bombe at det var en somalier! Nesten bare dritt fra demmes side. Blir så jævlig provosert og irritert av sånne forbanna idioter og ellers andre innvandrere som begår slike ting!! Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Kanskje helseomsorgen svikter? Mannen var neppe stabil, og burde kanskje ha fått tvunget psykisk helsevern for lenge siden? Absolutt. Skal ikke spekulere i eventuellt sykdomsbilde her, men personer som har en latent psykisk sykdom og i tillegg bruker narkotika ligger i faresonen til det som skjedde her. Sett det før og det kommer garantert til å skje igjen. hehe, må le litt. det jeg mente med "kast dem ut" er at gjengmedlemmer som knivstikker andre, raner, sloss, skyter hverandre, selger dop er uønsket her til lands. husker for ti år siden at det var sjeldent at jeg hørte på nyhetene om knivstikking. med økningen av innvandrere har det økt også med voldsbruk. hvis du hadde kompetanse nok til å lese at jeg ønsker innvandrer som følger lover og regler inn til Norge hadde du skjønt at jeg ikke har noe mot dem. men de som lager brøk som knivstikking er, (etter min mening ikke ønsket her til lands). kall meg gjærene en rasist, men jeg har ingen problemer med å kalle innvandrere rasister. Jeg føler meg kompetent nok, så den kan du spare deg for. Svaret til posten din var at jeg spurte deg om hva som er alvorlig nok? Hvem bestemmer? Men det blir helt på kanten av diskusjonen. Forøvrig er jeg enig i at denne episoden kvalifiserer i seg selv til utsendelse (gitt at mannen ikke var utilregnelig). Endret 29. oktober 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 kanskje med et system der du får maks tre advarsler så forvisning kunne fungere Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Poenget ditt har mye for seg, og du mener det er kriminalomsorgen som svikter? Jeg mener enkelte strafferammer er på hodet gale, men helt ærlig ser jeg ikke hvordan man skal rettferdiggjøre livsstid på bakgrunn av et rulleblad man opparbeidet seg i ung alder - når man sitter innesperret som 70-åring og er en annen person. Ja.. kriminalomsorgen svikter.. og strafferammene er alt for lave for voldskriminalitet. I tillegg bør politiet ha mye mer ressurser (selv om det penser over på en annen diskusjon) - ville gjerne sett mye mer uniformert politi på gaten, særlig i belastede områder. Og når det gjelder rettferdiggjøringen syns jeg ikke det er veldig problematisk.. det er ikke her snakk om en stakkar som har begått en enkelt tabbe - prinsippet med at man soner en straff og dermed "gjør opp for seg" overfor samfunnet er godt og skal bestå. Her er det snakk om mennesker som gang på gang begår grov kriminalitet... som (tydeligvis) ikke ikke kan leve fritt uten å begå kriminalitet, og disse har ikke noe på gaten å gjøre...noen hensyn veier tyngre enn andre og her veier hensynet til samfunnet tyngre enn hensynet til den enkelte. Mulig det er et annet aspekt som kanskje bør diskuteres også.... problematikken rundt rehabilitering. Her kan nok mye gjøres. Men konklusjonen er at kriminaliteten stadig blir grovere og at man igjen og igjen ser at det er "kjenninger av politiet" som er involvert, og at de knapt blir seriøst straffet før det går liv tapt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hvorvidt fyren er innvandrer eller ikke burde ikke spille noen som helst rolle for straffen. Norske voldsmenn skal ikke ha strafferabatt på grunn av nasjonalitet. Om vi kan gjøre mer for å hindre at visse folkegrupper skiller seg ut på statistikkene, er en grei diskusjon. Men når man først har gjort et lovbrudd er man ikke lenger nordmann eller somalier, man er et individ, og skal straffes etter forbrytelsens art og omstendigheter, og ikke etter nasjonalitet. Mitt synspunkt er som jeg har sagt i tidligere diskusjoner at gjentagelse i større grad enn idag må være straffeskjerpende. Folk som ikke viser vilje til forbedring etter gjentatte lovbrudd må på et eller annet tidspunkt fjernes fra samfunnet. Ikke fordi de blir rehabilitert av å sitte i fengsel, faktum er antagelig tvert om, men fordi vi må spare ofrene for overgrepene som skjer mens de er ute. Så vil det være en individuell vurdering om psykiatrisk behandling er riktigere enn fengselsstraff eller annen forvaring. Men ute på gaten skal de etterhvert ikke være. Alle kan gjøre noe dumt, og alle fortjener en sjanse til rehabilitering og til å vende tilbake til samfunnet som frie borgere når de har gjort opp for forbrytelsen. Og det er ingenting som tyder på at harde straffer virker rehabiliterende, eller avskrekkende for den saks skyld, i hvert fall når vi snakker om denne typen forbrytelser. Så jeg er tilhenger av lave førstegangsstraffer, koblet med aktive rehabiliteringstiltak. Ikke minst å gi unge lovbrytere noe å vende tilbake til, så de ikke gjør en "Egon" og går rett ut av fengselsporten og i armene på sitt gamle kriminelle miljø. Men når man leser om en mann som får sin 42. volds- eller tyveridom (som tilfellet var med en her i Bergen for et par år siden), så er det rimelig å spørre på samfunnets og offerets vegne hvorfor han i det hele tatt fikk lov å være ute på gata å begå voldshandling nummer 42. Det er antagelig noen og tredve ofre som burde ha sluppet å bli det. Jeg foreslår ikke en "3 strikes out" etter amerikansk modell, der en gjerningsmann med to dommer fra før kan få livstid for å stjele et brød. Straffene skal fortsatt være avpasset det konkrete lovbruddet. Men man skal ha en modell hvor tidligere straffbare forhold virker som en multiplikator. Og den bør være eksponentiell, forsiktig i starten så vi ikke ødelegger for folk det ennå går an å redde, men som når taket lenge før offer nummer 42 ligger på intensiven på Haukeland med knust kjeve og indre blødninger. Geir Endret 29. oktober 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
OinkOink Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 De har ikke sittet inne lenge nok, når dem starter med kriminalitet når dem slipper ut igjen. Poenget med fengsel er vel at dem skal lære. Fatter ikke hvorfor Norge skal slippe ut kriminelle så jævla tidlig...Hører gang på gang om folk som begår nye lovbrudd når dem kommer ut. "Stakkars mennesker my ass". De har det enten for godt i fengsel, eller sitter for lite. Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Vi er jo overpoppulert her i verden, så whats the problem? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 De har ikke sittet inne lenge nok, når dem starter med kriminalitet når dem slipper ut igjen. Poenget med fengsel er vel at dem skal lære. Lære hva da? Jeg mistenker at det man lærer aller mest i fengsel er å omgås andre kriminelle. Det er ikke lengden på fengselsoppholdet som bestemmer om du blir rehabilitert, det er viljen du har til å bli det. Motivasjonen til å bli rehabilitert blir ikke større av å sitte lenger i fengsel, tvert om. derfor bør lange straffer (utover det rimelige for en forbrytelse, hvilket er en annen diskusjon) bare brukes der rehabilitering er usannsynlig. Vi er jo overpoppulert her i verden, så whats the problem? Problemet er at du kan bli det neste offeret om straffene er for lave, og den neste livstidsfangen om de er for strenge. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) De har ikke sittet inne lenge nok, når dem starter med kriminalitet når dem slipper ut igjen. Poenget med fengsel er vel at dem skal lære. Kanskje for noen. Utdannelse og mestring av livet, altså og føle at man kan være en nytte for samfunnet er ofte det viktigste. Mange fanger har også rusproblemer. Fengselsvesenet i Norge (og andre steder) er faktisk rekrutterende med tanke på kriminalitet. Mange førstegangs sonere som egentlig har livet foran seg, blir mer kriminelle av og sone dommer i fengsel. Dette kan gjøres noe med. Denne saken er veldig trist, men langt i fra enestående. Endret 29. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/29/551965.html Flotte greier! Lenke til kommentar
pixl Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Betal Somaliske myndigheter en sum for å holde jæveln innesperret der til han råtner, det er uansett mye billigere enn at vi skal dytte på han en millionadvokat som prakker på han bullshit om voodoo og indre stemmer som ba han gjøre det. Det er faen i meg på tide folk får ta konsekvenser for det de gjør, om de er Somaliere eller Nordmenn. Er du med i Amnesty og synes jeg er en egoistisk satan? Skulle den dagen komme at jeg springer rundt i Oslo sentrum og stikker ned folk så håper jeg politiet setter tidenes nakkeskudd på kloss hold. Så egoistisk er jeg. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Betal Somaliske myndigheter en sum for å holde jæveln innesperret der til han råtner (..) Det har faktisk vært forsøkt tidligere (vet ikke hvordan dagens situasjon er), at man soner straffen i hjemlandet. Men saken er at Norge ikke sender folk ut av landet med mindre sikkerheten kan garanteres - og det kan den ikke i Somalia. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Somalier eller ei, jeg hørte på radioen at vedkommende har vært tatt av politiet flere ganger før - men har blitt sluppet ut pga det var tvil om mannens mentale innsats. Jeg må bare få lov til å si god dag mann økseskaft. Hvis en person er tatt for noe straffbart så slipper man de ikke bare fri fordi at de er utilregnelig. Da får man de inn i psykiatrien. Hvor mange liv skal egentlig gå tapt før man lærer av dette? Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hva gjør man når en forbryter nekter å forbedre seg og begår alvorlige lovbrudd gang på gang? Er det greit at en forbryter for lov til å gå fri når han åpenbart er en fare for alle rundt seg? Et par knivstikkinger er kanskje ikke så farlig så lenge forbryterens rettigheter ivaretas? Det eneste rette er å fjerne dem på en eller annen måte. Man kan sette dem i fengsel på livstid. Man kan avlive dem, og dermed slippe å bruke ressurser på å holde dem i live til de dør av seg selv. Hvis forbryteren er utenlandsk kan man sende h*n tilbake dit h*n kom fra, for å forhåpentligvis få straffen sin der. Å tro at disse gjengangerne kan bli produktive medlemmer av samfunnet er naivt. Slike meninger fører til at uskyldige dør. Hver gang en voldelig forbryter slippes ut og dreper noen, er de som slapp h*n ut skyldige i medvirkning til drap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå