Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan jeg få min mor til å fatte at jeg ikke vil på skiole?

Anbefalte innlegg

grunden til at jeg spørr dere er slik at dere kan hjelpe den som spørr...ikke motsi meg å kalle meg en idiot... hvis dere ikke har noe som kan hjelpe MEG, så ikke svar på tråden...hvis dere vil snakke med min mor så kan dere prate med henne, nå er det jeg som spørr da er det mitt problem som sla løses ikke hennes...

Vet at jeg høres ut som en jæ*la egoist men begynner å bli temmelig pisset off av maset hennes og at jeg ikke får noe konkret svar...

jeg lever jo ikke evig så jeg har virkelig ikke lyst til bruke 16+ år på skolebenken.... siden det dere sier er at jeg skal bli fredig med mine 4 år på vg og så gå ørten år som student..dette gidder jeg rett og slett ikke jeg lever i nuet og gidder ikke bruke 20 år med å gjøre noe jeg ikke trives med

Endret av sharkbite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo greit nok det, men som du kanskje ser, er det ganske mange som synes at det du ønsker å velge ikke er særlig smart.

Du skriver noe om at du ikke vil gå på skole, fordi "lærerne puster deg i nakken". Tror du det er bedre i arbeidslivet? Man får garantert ikke noen jobb med stor grad av selvstendighet når man ikke engang har fullført VGS. Er det bedre å bli opp-passet og bestemt over av en sjef, enn av lærerne? Jeg skal love deg at en sjef i arbeidslivet trolig er mye strengere enn det skolen er.

Lenke til kommentar
jeg lever jo ikke evig så jeg har virkelig ikke lyst til bruke 16+ år på skolebenken.... siden det dere sier er at jeg skal bli fredig med mine 4 år på vg og så gå ørten år som student..dette gidder jeg rett og slett ikke jeg lever i nuet og gidder ikke bruke 20 år med å gjøre noe jeg ikke trives med

Så gå noe praktiske ting som byggfag, slik at du er 2 år på skolebenken og et år som lærling, etter det er det ut i arbeidslivet.

Du må bare lese tråden, står mye som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

hvor ønsker du være om 10 år?

hva er fremtidsplanene dine?

ting er ikke bedre i arbeidslivet, du får masse frihet og ansvar, hvis du ikke gjør det du skal blir man kalt inn på teppet til sjefen.

ingen du kan rekke opp hånda å spørre om hjelp, ingen oppgavebok som sier hva du skal gjøre med fasit bakerst osv.

hva du gjør med morra di tror jeg du får slite med selv.

er nok kun deg selv som kan hjelpe deg, hva skal vi si?

slutt på skolen og "lev livet"?

drit i fremtiden og tenk på hva som skjer akkurat nå?

morra di tar feil som vil sikre fremtiden din?

du bør tenke litt på hvor og hva du vil senere i livet, ikke bare tenke på hva som skjer akkurat nå.

Lenke til kommentar
grunden til at jeg spørr dere er slik at dere kan hjelpe den som spørr...ikke motsi meg å kalle meg en idiot... hvis dere ikke har noe som kan hjelpe MEG, så ikke svar på tråden...hvis dere vil snakke med min mor så kan dere prate med henne, nå er det jeg som spørr da er det mitt problem som sla løses ikke hennes...

Vet at jeg høres ut som en jæ*la egoist men begynner å bli temmelig pisset off av maset hennes og at jeg ikke får noe konkret svar...

Ta deg sammen. Du er bare grinete fordi at du ikke får svar som bekrefter det du tenker. Hvis du lever i nuet får du ta konsekvensene av det. Men sjangsen for at du får deg en god jobb er svært liten.

Du står også i fare for å miste mange av de vennene du har. Om de går videre med livet sitt, og du står på stedet hvil, vel, før eller siden så vil de gå fra deg. Det er sånn livet er. Synd, men sant.

Lenke til kommentar

Vel skolegangen fra og med VGS er frivillig, moren din kan ikke tvinge deg til å gå på skole.

Dersom du vil jobbe istedenfor å gå på skole gjør følgende:

1. Besøk finn.no og nav.no søk på alle jobbene du tror du kan få, og send åpne søknader til alle bedriftene du kan tenke deg å jobbe i.

2. Fortsett på skolen til du får jobb.

3. Slutt på skolen når du har fått jobb.

Dersom moren din ser at du faktisk prøver å gjøre andre ting, og ikke bare blir «gående hjemme» vil hun nok også slutte å mase. Det vil løse ditt problem :-)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si om du kan få moren din til å "fatte" det, uten og kjenne moren din. Personlig tviler jeg på at hun noen gang vil forstå det. Hvis dette virkelig er noe du vil gjøre må du nok basere deg på og flytte ut hjemmefra. Jeg vil anbefale deg og si det rett som det er, enten du planlegger og leve på sosialen eller i kassa på rimi resten av livet. Si det som det er, men forvent, og vær klar for å flytte ut.

Lenke til kommentar

Du trenger absolutt ikke fullføre Studiespesialisering for å unngå å bli en "taper" og få deg en jobb du kan være godt fornøyd med. Men det vil kreve enn god del mer viljestyrke og engasjement fra din side for å få den jobben du ønsker. Desverre er det slik at Staten på død og liv skal trenge den samme tvangstrøya over hodet på alle og enhver, koste hva det koste vil. Tingen er ikke at man faktisk har behov for den kunnskapen man lærer på VGS, men at de fleste arbeidsgivere og opplæringstjenester blir påtvunget av Staten å kreve videregående utdannelse av sine søkere.

Men det hjelper lite å ha noen skylde på for problemene sine.

Om du absolutt ikke takler å fortsette på VGS, burde du finne ut hvilken retning du har lyst til å gå i arbeidslivet og oppsøke NAV eller AO (eller hva nå enn du har til råd) og spørre dem om hjælp til å komme deg ut i det yrket du kunne tenke deg å jobbe med.

Og når det kommer til morra di, kan jeg ikke si noe annet enn at så lenge du bor under hennes tak, er det hun som bestemmer. Men jo fortere du kommer deg ut i arbeid og jobber deg opp til en levbar månedslønning - jo fortere kan du skaffe deg ditt eget hjem og bestemme (så og si) alt i livet ditt selv.

Endret av KVTL
Personangrep fjernet
Lenke til kommentar

Problemet ditt er ikke at moren din maser om at du skal gå på skole. Problemet ditt ar at du ikke vil/orker/gidder. Derfor hjelper folk deg med problemet ditt når de ber deg bite tennene sammen i tre år. De kunne selvfølgelig sagt "gå og lek i drammensveien om du vil" så du hadde blitt fornøyd, men det hadde ikke vært noe godt råd av den grunn
Lenke til kommentar

Spørsmål til trådstarter: Har du noen gang vært i arbeidslivet? Foreslår at du prøver å søke på jobber mens du går på skole, for å se hvordan det går. Finner du ut at "Oi, dette er noe jeg virkelig vil! Sitte i kassa på Rema er helt supert!!" ja, da er det greit å slutte på skolen og jobbe fulltid. Det kan jo hende at du klarer å jobbe deg opp og etter hvert få mer ansvar og lønn.

Hvis du slutter på skolen, må du regne med å måtte flytte ut og ikke få noe særlig økonomisk støtte av moren din lenger. Da kan det være greit å skaffe seg en viss oversikt for hvor mye det koster for mat og et sted å bo på forhånd. Vis moren din at du virkelig er interessert i å gjøre noe annet, og at det i det minste er litt planlagt, så blir det kanskje litt mindre pes.

Du kommer kanskje til å leve fett mens andre studerer, men når vennene dine er ferdig med å studere snur det seg. De vil tjene en del mer, og kommer til å ha muligheten til å tjene enda mer enn det igjen, samtidig som de gjør noe litt interessant. Tror du etter hvert kommer til å finne ut at skole er verdt strevet for å kunne få en bedre jobb. Men alt dette har du vel hørt før...

Endret av -OleChristian-
Lenke til kommentar

Søsteren min har ikke noe utdanning etter ungdomskolen, hun gikk tre dager på videregående før hun droppet ut. Det ble en del pes hjemme da husker jeg, men hun sto på sitt og orket ikke å gå på skole.

Det som skjedde så:

Ved hjelp av en bekjent og aetat (nå nav), fikk hun praksisplass i kantinen til en stabil god bedrift, bedriften betalte henne ingen lønn, men hun fikk noen kroner av aetat i uken for å jobbe der.

Etter ca. 9 måneder, ble hun ansatt i 60% fast stilling, hun var da 16 år. Når hun ble 18 fikk hun 100% stilling og betydelig mer i lønn. I dag jobber hun enda på samme sted, stortrives og har nærmere 350000 i årslønn. Hun har ikke en krone i studielån, men som de fleste andre som har hatt fast jobb noen år har hun egen leilighet. Hun har også samboer og barn og trives så vidt jeg veit i jobben sin.

Bedriften hun jobber i har også sponset en god del kurs på henne ettersom årene har passert, og hun har dermed fått en del relevante kurs, sammtidig som hun har hevet full lønn.

Hun er 22 år i dag, om et år kan hun gå inn på mange høyskoler og universitet på realkompetanse dersom hun ønsker å ha mer utdanning.

Dersom man legger litt planer, og får dem gjenomført, kan en absolutt få et liv man trives med å gjøre ting som er fornuftige uten å måtte gjenomføre vidregående. Det finnes alternative måter, men da må man «tenke litt utenfor boka» og man må tørre å stå på :-)

Lenke til kommentar
Du kommer dit du vil, med innsats og vilje!
Spørsmål til trådstarter: Har du noen gang vært i arbeidslivet?

ja det har jeg, jobber i et flytte firma... ring til majortrans å spørr selv

Endret av KVTL
Fjernet sitering med kommentar på personangrep
Lenke til kommentar
ja det har jeg, jobber i et flytte firma... ring til majortrans å spørr selv

Okey...

Men om du har jobb, og dermed inntekt, kan du vel flytte hjemmefra? Da vil du slippe å høre på maset fra moren din. Folk som tjener egene penger skal ikke bo hjemme hos foreldrea (i alle fall ikke uten å betale husleie til dem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...