Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan jeg få min mor til å fatte at jeg ikke vil på skiole?

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at mamma ikke fatter at jeg ikke vil på skole.... jeg prøvde å slutte i 10 klasse, etter 10 klasse og nå i vg1.... hvordan kan jeg få min mor til å fatte dette? jeg kan ikke ha en samtale med henne uten at hun begynner å mase om at jeg må på skolen... f.ex. min søster fryttet ut for 4-5 mnd siden, og det er ingen som bruker rommet, jeg spurte om jeg kunne flytte inn. "hvis du går på skolen" fikk jeg som svar.

jeg skal kjøpe scooter etter jeg har fått lappen, og jeg spurte om vi kunne dra på banken og ta ut penger fra en av mine kontoer men fikk ikke ta ut penger fordi "jeg går ikke på skole".

Hvordan kan jeg få min mor til å fatte at jeg ikke vil på skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ikke gå på skole?

Skjønner godt at moren din ikke vil at du skal droppe ut før du har i det minste fullført videregående, siden du trenger dette for å studere videre og for en del jobber.

Så selv om du ikke forstår alvoret så gjør moren din det, snakk med henne om hvorfor du ikke vil på skolen, så ordner dere opp i problemene dine.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvorfor moren din gjør det, og det er fordi hun er bekymret. Men du føler sannsynligvis at hun maser og maser, og får mindre og mindre lyst siden du føler at du blir presset til det. Så metoden hennes er kanskje galt, men tanken er veldig god.

Det kommer litt an på hvordan moren din er, men ofte kan det være vanskelig å snakke med dem fordi de tror de alltid vet best, og hever seg over deg istedenfor å høre på dine problemer og grunner som kan være vel så gode. Men du kan jo prøve å snakke med dem.

Og som alle de andre sier her så vil jeg også anbefale deg å fullføre VGS. Kanskje bytte linje / skole hvis du ikke trives med det du gjør nå.

Det er sansynligvis noe motivasjonsvansker du har, og kanskje har du behov å snakke med en rådgiver eller psykolog. Sier ikke at det er noe galt med hodet ditt eller at du lider av noen sinns sykdommer, men noen ganger så kan det faktisk hjelpe å snakke med en fagperson.

Lenke til kommentar

grunnene til at jeg ikke vil på skole er fordi skole ikke intereserer meg lengre...

det er ikke noe på skolen som har noe interesse for meg lengre... er lei av alle lærerene som puster meg i nakken og alle i klassen min er bare fnisejenter og tungrøykere og ingen av de passer som mine venner...

Lenke til kommentar
grunnene til at jeg ikke vil på skole er fordi skole ikke intereserer meg lengre...

det er ikke noe på skolen som har noe interesse for meg lengre... er lei av alle lærerene som puster meg i nakken og alle i klassen min er bare fnisejenter og tungrøykere og ingen av de passer som mine venner...

Og hva skal du gjøre istedenfor å gå på skole da? Uten en videregående utdanning finnes det svært få passende jobber. Som regel ender de uten utdanning opp i kassen på den lokale dagligvare-butikken, eller i en annen jobb som kun krever lett opplæring. Har personlig prøvd alternativ nummer 1 (sitte i kasse i dagligvare-butikk) og tro meg, det er ikke noen koselig jobb. Og jeg jobbet bare som ringevikar (altså rundt en eller to dager i uken).

Jeg antar at du går på studiespesialisering (tidligere kalt almennfag). Hvis du synes fagene blir for teoretiske, og du heller vil gjøre noe mer praktisk kan du jo alltids bytte til en yrkeslinje. Da kan du utdanne deg til alt fra tømrer ("snekker", altså bygning av hus ol) til elektriker og andre ting. Da er du "ferdig" etter to år med videregående. Det tredje året blir du lærling i en bedrift (med lønn). Og når lærlingåret er over kan du ta deg jobb. Da slipper du tre års almennfaglig utdannelse og alt mellom tre og syv år på universitet. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Du bør absolutt ikke slutte på skolen!

Men hvis du absolutt vil bli en arbeidsløs taper får du bare si det rett ut til henne. Hun kan ikke tvinge deg, dessuten er videregående opplæring frivillig. Du kan slutte og få deg en jobb. Det har jeg drømt om flere ganger når det har vært vanskelig og mye å gjøre på skolen.

Men for all del: ikke slutt. Skole er nøkkelen til kunnskap og suksess i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvordan skal vi klare å hjelpe deg om du ikke vil høre på hva vi sier? Du sier vi løser mora di sitt problem og ikke ditt, hvordan kan du si det? Folk kommer med råd til deg, og prøver å hjelpe deg. Grunnen til at du syns folk høres ut som mora di, er fordi de er enig med henne.

Selv om ingenting på skolen interesserer deg, er det garantert noe som interesserer deg ellers, og noe du vil jobbe med senere? Uten en utdanning utover ungdomskole har du ingen ben å stå på. Minst 150000 (bare for å si et tall) de ti siste årene har vært dritlei av skolen til tider på ungd/vgs-nivå, men de har ikke sluttet, fordi de har skjønt noe du ikke har skjønt, men noe mora di og de som prøver å hjelpe deg har skjønt: For å kunne ha muligheten til å gjøre det som interesserer deg må du komme gjennom det som er kjedelig.

Alle har vært gjennom det, og det grunnlaget du kommer med er alt for tynt til å kunne slutte mener jeg. Siden du er gammel nok til å gå Vg1, burde du være gammel nok til å skjønne selv. Ta deg sammen.

Endret av Veggin
Lenke til kommentar

ja, skole i noen år er kjedelig.

det samme er resten av livet i kassa på rimi med minimal lønn fordi du ikke orket skole i noen år.

hold ut i ett par år og få deg jobb med noe du har lyst på og tjen penger :)

er ikke vits at du spør her hvis du vil ha en løsning på at du ikke vil gå på skole, det er kun 2 ting man kan gjøre, gå på skole og ikke gå på skole, vanskelig å komme med noen super-tips om hvordan du ikke går på skole.

du kan jo bytte linje til neste skole-år.

men, få deg en utdannelse, da går alt så mye bedre etterpå :)

edit:

Hvordan kan jeg få min mor til å fatte at jeg ikke vil på skolen?

si det til henne, "nei, jeg gidder ikke gå på skole, det er kjedelig", gå til nærmeste dagligvare-buttikk, skaff deg jobb og bli der resten av livet.

mest sansynlig vil ikke moren din godta det uansett hva du gjør, og godt er det.

have a great life.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
For å kunne ha muligheten til å gjøre det som interesserer deg må du komme gjennom det som er kjedelig.

Kjernen i problemet! Dette er det ikke alle som skjønner. De ser bare det som er drit akkurat nå, og ikke alt det gode det bringer med seg i fremtiden. som Veggin sier jeg: hvem har vel ikke på et eller annet tidspunkt i løpet av skolegangen vært så dritalei, at å slutte virker veeeeldig fristende?!! jeg var hvertfall møkklei, egentlig hele videregående! men jeg plaga meg gjennom det med ok karakterer, som i neste rekke hjalp meg å komme inn på den høgskoleretningen jeg var/er interresert i! . så, jeg er med andre ord enig i det de andre foreslår her; hør på mora di, hun vet faktisk best, sjøl om du liker det eller ikke. du vil aldri komme til å angre på at du fullfører videregående.

Lenke til kommentar

Tja jeg droppa ut på første året på vidregående, og har etterpå gjort mye jeg ikke er spesielt stolt over. Årsaken til at jeg sluttet er ikke så relevant.

Men å si at man blir en arbeidsløs taper uten VGS er jeg ikke enig i. Jeg har i dag fast jobb, trives i den og får helt greit betalt.

Selvsagt hadde jeg fått muligheten til høyere lønn, med mer utdanning. Men jeg kommer ikke til å levere oppsigels på jobben min, for å så leve på stipend og studielån for å fikse meg mer utdanning (universitet/høyskole på realkompetanse).

Mitt tips til trådstarter:

1. Bit tenna sammen, og gjør ferdig skolen.

2. Slutt på skolen og skaff deg en jobb i stedenfor.

Ikke gjør som meg å sitt hjemme å spill dataspill istedenfor å gå på skolen...

Lenke til kommentar

Du tror virkelig ikke moren din skjønner at du er lei? Du tror virkelig forslagene som er kommet i denne tråden vil løse moren din sitt problem? Du tror virkelig du vil finne deg en jobb du trives i som varer? Bare skrivemåten din viser tegn på at skole er noe du trenger.

Skolegang kan også gi deg noe veldig verdifullt; en retning med livet. Nye interesser. Du kan ikke bare mene du har sett alt skolegang har å tilby når du knapt har gått vg1. Om du ikke klarer å slite deg over en litt kjedelig hump på veien fremover i livet, så vil jeg mene vg1 er dine minste problemer. Hvordan skal du klare et voksent liv om du ikke maktet et par år for i det minste en middelmådig utdannelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...