Joney Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hei, er helt ny i Linux og skulle gjerne vist hvordan jeg: 1. Legger til en eksisterende bruker i en eksisterende gruppe. 2. Flytter en bruker fra en gruppe til en annen. 3. Sette opp rettighetene til alle i gruppen slik at de kan kjøre og skrive filer fra og til hverandre. Alle oppgavene må gjøres via terminal, ikke via GUI-verktøyet. Takker for svar! - Joney Endret 29. oktober 2008 av Joney Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ber du oss om å gjøre leksene dine nå? -C- Lenke til kommentar
Joney Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Ber du oss om å gjøre leksene dine nå? -C- forsåvidt, saken er den at vi har fått tildelt en powerpoint der det står et par kommandoer, men disse er de eneste jeg ikke finner. Men uansett så er det helt urelevant om jeg får disse kommandoene fra diskusjon.no eller om jeg googler til jeg blir blå i trynet. For det er jo tross alt samme kommando uansett. Poenget er jo ikke at jeg svarer på en oppgave, men heller at jeg kan det så det kan utføres i praksis. Edit: Kan nevne at vi fikk oppgaven for en stund siden, altså ikke i dag. Endret 29. oktober 2008 av Joney Lenke til kommentar
comicz Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Gruppedill kan gjøres med flere kommandoer, så det er ikke nødvendigvis samme kommando. Hah! ;-) ..i tillegg kan det selvsagt gjøres manuelt. Du nevner heller ikke noe om backend, kanskje det er LDAP? Da er det andre kommandoer og verktøy som gjelder igjen. ...men fra spøk til revolver og alt det der: Legge til bruker 'crash' i gruppen 'hackers': gpasswd -a crash hackers ...flytte...en bruker er gjerne medlem av mange grupper, så her er kommando for å fjerne en bruker fra en gruppe (legge ham til i en annen er jo beskrevet over): gpasswd -d crash hackers ...etter å ha lagt til zero, crash, acid, cereal osv i gruppen 'hackers' kan du gjøre slik for å sette opp en delt katalog alle kan skrive til (gjøres som root/via sudo): mkdir /srv/data chown -R :hackers /srv/data chmod g+rwx -R /srv/data ...should work. Nå får det være nok med leksehjelpen, de ga deg oppgaven for at du skulle fikle og prøve litt, slik at du forstår opplegget. Trenger ikke akkurat google deg blå heller, tipper du bruke lenger tid på å lage posten enn det ville tatt deg å få noen tusen treff. Ha gøy! :-) Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 @comicz E tog han! Dritkul film -C- Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. okeeeey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå