wonka Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Er det noe spesielt jeg må gjøre for å låse opp sperren til å overklokke en amd 2500+?? hvis det er, hvordan? takk i forveien:) Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hvis det er multiplier du mener, er den vel låst opp fra fabrikk. Lenke til kommentar
wonka Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 ok, nå er ikke jeg helt inne i overklokkingsverdenen... Multiplier? hva er det... mener du at den allerede er låst opp? Hekko, forvirra av meg selv her :o Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 altså: mhz på den cpu= 1.833. multiplier=11 FSB= 166mhz 166*11=1.833mhz Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...f505f5ae29359d5 Vet ikke om tråden jeg lagde hjalp, prøvde meg samme sted og her ser du hva som skjedde, men din er jo allerede låst opp Siden den er låst opp er det bare å justere mp Lenke til kommentar
wonka Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 så hva er det jeg skal gjøre når jeg skal overklokke kortet? Før(med AMD xp1800+) tok jeg bare opp klokkefrekvensen i bios. Noe annet jeg skal gjøre mener dere? :oops: :oops: :oops: Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 åkei, hvis du er så fersk som du høres ut, bør du lese mere før du gjør noe. les i forumet her, så blir du klokere på hva du skal gjøre. http://www.overclockers.com/ men kort fortalt er det man gjør for å overklokke å stille i bios. man kan stille fsb. og man kan stille multiplier. prøv å gå inn i bios(trykk del når maskinen starter.) og still på fsb fra 166 til 170. så må du boote på nytt etter å ha lagret instillingene. ta en test for å finne ut om maskinen er stabil. er maskinen stabil, kan du prøve høyere instillinger. men jeg anbefaler lesing først. Lenke til kommentar
formann Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Som AMDguru1 skriver så er den åpen, men man kan ikke uten videre bruke MP over 12,5 uten mods. Men alt fra 6 til 12,5 skal gå. Lenke til kommentar
frans Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Barton er ulåst på nForce2 plattformen. Standard hastighet for XP2500+ er 166x11=1833 mhz (dvs hastigheten på front side bussen FSB/prosessorbussen ganger 11). Klokk ført opp FSBen. Det gjøres ved å senke multiplieren først (f.eks. til 10) og så øke FSB i mhz til systemet blir ustabilt. Barton burde klare 200 mhz FSB (200x10=2000 mhz på CPU). Når du har funnet maks stabil hastighet på FSBen, kan du forsøke å øke multiplieren (eks fra 10 til 10,5 og så videre til 11). Kan hende du må øke spenningen på prosessoren for å få systemet stabilt (200x11=2200 mhz på prosessoren). Overklokking.no og overclockers.com er greie steder å starte. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Som AMDguru1 skriver så er den åpen, men man kan ikke uten videre bruke MP over 12,5 uten mods. Men alt fra 6 til 12,5 skal gå. hvorfor kan man ikke bruke mp over 12,5? jeg har ett kt133 hovedkort og må ha multipliern på 15 for å få den til å gå på tilnærmet orginal hastighet, pga fsb er kun 133, men dette går da altså ikke da eller? noen sier at den er opplåst fra fabrikk mens andre sier den er opplåst hvis du bruker nforce kortene... hva er riktig? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 hvorfor kan man ikke bruke mp over 12,5? Siden AMD kun har et bestemt antall forskjellige kombinasjoner av bit (AV/PÅ) så er det begrenset hvor mange forskjellige multipliere man kan ha. Det er ikke sånn at de skriver tallet 11,5 til et register og at CPU'en helt uten videre "skjønner" at vi da mener at den skal gå på 11,5. For alt den vet, så kan det tallet som betyr 11,5 for oss mennesker bety noe helt annet for CPU'en. La oss si at de har 5 bit som kontrollerer multiplieren. Da kan AMD f.eks velge å la bitmønsteret 11001 bety 11,5 multiplier. Alle de forskjellige kombinasjonene blir så kodet inn i en eller annen tabell. Den "tabellen" som bestemmer multiplier blir da kodet inn i CPU'n og når CPU'en leser et bestemt bitmønster "skjønner" den hva slags multiplier den skal ha. jeg har ett kt133 hovedkort og må ha multipliern på 15 for å få den til å gå på tilnærmet orginal hastighet, pga fsb er kun 133, men dette går da altså ikke da eller? noen sier at den er opplåst fra fabrikk mens andre sier den er opplåst hvis du bruker nforce kortene... hva er riktig? Alle AMD CPU'er kommer med en gitt multiplier ferdig programmert inn. Det er denne som automagisk gjør at man bare kan stappe en CPU på et hovedkort og så vil den (forrutsatt at hovedkortet støtter riktig FSB) gå på riktig frekvens. Den kan man ikke uten videre endre på, og man sier da at den er låst. Via KT400, KT400A og nFORCE2 derimot klarer å endre på dette på Tbred-B og Barton. Så om du har et slikt hovedkort kan du fritt velge mellom alle de tilgjengelige multiplierene CPUen støtter (du kan ikke velge fritt blant alle teoretisk mulige, kun de som er kodet inn i CPU). Har du et hovedkort med et annet chipset, f.eks KT133, får du IKKE gjort dette. Da må du fysisk modifisere CPU'en for å få til det. (I tillegg har jeg mine tvil om at det er et KT133-kort som i det hele tatt støtter Barton. Uavhengig av FSB og multiplier-krav som måtte være). De kortene er rett og slett så gamle at produsentene ikke lenger gidder å legge ut nye BIOS-er... de tjener jo ikke noe at folk ikke kjøper nye hovedkort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå