Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problemer med en MySQL spørring, jeg skal "joine" flere tabeller i en spørring.

 

Jeg har 2 felt i spørringen min som skal hentes fra samme tabellen, disse er "heimelag" og "bortelag" de hentes fra en tabell som har feltene id og lagnamn, i hovedtabellen sine felter inneholder heimelag og bortelag samme verdien som ligger i lagtabellen sitt id felt.

 

Dette ble litt vanskelig å forklare derfor har jeg også lagt med bilder av spørringene og resultat

 

Den første spørringen fungerer, men da har jeg ikke med bortelag kolonnen

 

 

Når jeg legge til bortelag i spørringen min så får jeg denne feilen

 

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabell "innekm_kamper" er joinet inne flere ganger. For at MySQL skal skjønner hvilken du refererer til så må du gi dem et aliasnavn.

 

Jeg gir alle tabeller jeg bruker i spørrineg et kort aliasnavn, unasett om tabellen bare er brukt en gang. Alle kolonner jeg bruker i SELECT, WEHERE, GROUP BY, HAVING etc, prefixes med aliasnavnet. Dette gjør det enklere å lese, enklere for databasemotoren å skjønne (mindre ressureser), og du unngår problemer med at spørringer slutter å virker i ettertid fordi du "uheldigvis" la inn en kolonne med samme navn som en kolonne i en annen tabell.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, nå fikk jeg det til :)

 

Jeg måtte bruke denne spørringen:

SELECT * FROM innekm_kampar AS kampar
INNER JOIN innekm_lag AS heimelag ON kampar.heimelag = heimelag.id
INNER JOIN innekm_lag AS bortelag ON kampar.bortelag = bortelag.id
INNER JOIN innekm_dommarar ON innekm_dommarar.id = kampar.dommar
INNER JOIN innekm_puljer ON innekm_puljer.id = kampar.pulje ORDER BY kampnr DESC LIMIT 500 ;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...