Equerm Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hei, jeg har problemer med en MySQL spørring, jeg skal "joine" flere tabeller i en spørring. Jeg har 2 felt i spørringen min som skal hentes fra samme tabellen, disse er "heimelag" og "bortelag" de hentes fra en tabell som har feltene id og lagnamn, i hovedtabellen sine felter inneholder heimelag og bortelag samme verdien som ligger i lagtabellen sitt id felt. Dette ble litt vanskelig å forklare derfor har jeg også lagt med bilder av spørringene og resultat Den første spørringen fungerer, men da har jeg ikke med bortelag kolonnen Når jeg legge til bortelag i spørringen min så får jeg denne feilen Endret 29. oktober 2008 av Equerm Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Tabell "innekm_kamper" er joinet inne flere ganger. For at MySQL skal skjønner hvilken du refererer til så må du gi dem et aliasnavn. Jeg gir alle tabeller jeg bruker i spørrineg et kort aliasnavn, unasett om tabellen bare er brukt en gang. Alle kolonner jeg bruker i SELECT, WEHERE, GROUP BY, HAVING etc, prefixes med aliasnavnet. Dette gjør det enklere å lese, enklere for databasemotoren å skjønne (mindre ressureser), og du unngår problemer med at spørringer slutter å virker i ettertid fordi du "uheldigvis" la inn en kolonne med samme navn som en kolonne i en annen tabell. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Takk for hjelpen, nå fikk jeg det til Jeg måtte bruke denne spørringen: SELECT * FROM innekm_kampar AS kampar INNER JOIN innekm_lag AS heimelag ON kampar.heimelag = heimelag.id INNER JOIN innekm_lag AS bortelag ON kampar.bortelag = bortelag.id INNER JOIN innekm_dommarar ON innekm_dommarar.id = kampar.dommar INNER JOIN innekm_puljer ON innekm_puljer.id = kampar.pulje ORDER BY kampnr DESC LIMIT 500 ; Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ikke bare har vi tabellnavn på norsk, men vi har de faktisk på nynorsk! Herlig... Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Sjølvsagt er dei på nynorsk, eigentleg burde eg skrive nynorsk på forumet men eg sklir litt ut når alle dykk andre skriv bokmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå