Gå til innhold

Bruke garantien eller reklamere?


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger bedre, noen ganger værre.

 

Så vidt jeg vet blir TVer over en viss størrelse reparert hjemme hos deg av Samsung om du har gyldig garanti. Da er garantien bedre enn reklamasjonsretten. Men du kan alltids reklamere til butikken og la dem ta seg av det.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Noen ganger bedre, noen ganger værre.

 

Så vidt jeg vet blir TVer over en viss størrelse reparert hjemme hoss deg av Samsung om du har gyldig garanti. Da er garantien bedre enn reklamasjonsretten. Men du kan alltids reklamere til butikken og la dem ta seg av det.

For at butikken har lov til å kalle det garanti må de tilby noe mer en hva forbrukerkjøpsloven gir ved reklamasjon. Ellers er det ikke lov.

Lenke til kommentar
Jeg illusterte bare ett eksempel på at det kan lønne seg å kreve garanti fiksing i enkelte tilfeller, men reklamasjon i andre (om man f.eks. ikke blir dekket av den garantien jeg nevner).

Det blir litt feil å si det slik, for du gir uttrykk for at garantien kan ha dårligere vilkår enn reklamasjonsrette. Dette er feil.

Som påpekt tidligere må en garanti gi bedre vilkår enn reklamasjonsretten allerede gir, hvis ikke er det ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Samsung 226BW fra Netshop.no tidlig på våren i år, og i sommer takket den for seg. I følge Netshop sine nettsider skulle jeg kontakte Samsung direkte for videre instrukser, noe jeg gjorde, selv om jeg trolig kunne krevet at Netshop ordnet opp. Samsung henviste meg til InfoCare, så jeg sendte inn en feilmelding via deres nettportal. Noen dager senere kom det en lappe i posten, som jeg klistret på pakken og slapp å betale frakt. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok før en ny (eller så god som ny) skjerm dukket opp i posten, men det gikk rimelig raskt.

 

Alt i alt kunne jeg egentlig ikke vært mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg benyttet meg av "swap" fra deres siden nå for en ukes tid siden, sendte inn skjema på mandagen, fikk "ny" skjerm på torsdag. Pakket inn den gamle skjermen min i embalasjen, klistret på sendelapp til Infocare og sendte av gårde.

Glimrende system, og jeg er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Så hvis garantien gir kunden dårligere rettigheter, så blir det der reklamasjonsretten som gjelder.

Nei, da er det ulovlig.

 

Om produsenten skal kunne kalle det garanti vilkårene til garantien være bedre enn vilkårene reklamasjonsretter gir.

...noe det veldig ofte syndes mot.

 

Men det er også mulig og lovlig med en garanti som utvider noen rettigheter i forhold til Reklamasjon, men har andre begrensninger. En Garanti kan f.eks. love deg nytt produkt ved noen typer feil, men ikke gjelde i det hele tatt ved andre typer feil. I et slikt tilfelle vil feiltypen avgjøre om garantien er bedre eller dårligere enn reklamasjonsretten.

 

Et annet typisk tilfelle er at garantien slutter å gjelde hvis du åpner produktet, mens reklamasjonsretten fortsatt gjelder. Hvis et uåpnet produkt feiler kan garantien være best, mens du må benytte reklamasjonsretten på et åpnet produkt.

Lenke til kommentar
Men det er også mulig og lovlig med en garanti som utvider noen rettigheter i forhold til Reklamasjon, men har andre begrensninger. En Garanti kan f.eks. love deg nytt produkt ved noen typer feil, men ikke gjelde i det hele tatt ved andre typer feil. I et slikt tilfelle vil feiltypen avgjøre om garantien er bedre eller dårligere enn reklamasjonsretten.

Nei, en garanti kan som tidligere påpekt aldri gi dårligere villkår enn reklamasjonsretten.

Men det er rett som du ser at ved kjøp av en laptop kan produsenten si at om kunde har problemer med skjermen byttes den på steder. Dette kan likevel ikke gå på beskostning av nedsatte rettigheter i forhold til reklamasjon.

 

Et annet typisk tilfelle er at garantien slutter å gjelde hvis du åpner produktet, mens reklamasjonsretten fortsatt gjelder. Hvis et uåpnet produkt feiler kan garantien være best, mens du må benytte reklamasjonsretten på et åpnet produkt.

Åpnet produktet? tenker du på som å åpne en harddisk eller en CD-ROM? Man mister vanligvis garantien om man åpner et slikt produkt ja. Da vil som oftest produsenten også hevde at du ikke har krav på avhjelp da du har gjort noe med produktet som det står ettertrykkelig at du ikke skal gjøre. (Både i manual, og ofte i form av klistremerker.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...