Gå til innhold

Fotografering av folk på offentligsted


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke helt om det er riktig forum, men det er om fotografering å gjøre.

 

Jeg er webmaster på en webside til et konsertlokale hvor vi har lagt ut bilder fra konsertene. Nå har jeg fått en litt sint mail fra noen som sier hun ikke har gitt tillatelse til å bli lagt ut bilder av og krever det fjernet straks på alle måter. Jeg ser på bildene denne personen har pekt ut og vet ikke en gang hvem av de i mengden det er snakk om; det er publikums/stemnings bilder fra en konsert, det er ikke enkeltpersonen som er motivet.

 

Såklart kan bildene fjernes, det er ikke problemet. Det jeg lurer på er om man har noe man skal ha sagt egentlig når det gjelder bilder tatt i offentligheten sånn? Hvis noen tar et bilde fra et torg i byen og legger det ut på byens hjemmeside kan man jo ikke protestere fordi man tilfeldigvis gikk forbi torget og ble avbildet den dagen?

 

Det er jo ganske vanlig for aviser/magaziner osv å ta stemningsbilder fra konserter, hvis man står helt foran å skriker må man regne med at man blir med på et bilde eller to?

 

Noen som vet? Hvis det finnes noen lover/retningslinjer om dette hadde det vært veldig fint!

Endret av LillaGubben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er mer enn tre personer i bildet, og ingen person kan sies å være spesielt fokusert på, er det ikke noen som kan kreve bildene fjernet så lenge de ikke er tatt hjemme hos folk, eller på militært område.

 

Be personen fortelle hvor han/hun er, dersom bildet viser dem i en helt usedvanlig pinlig situasjon, ville jeg vurdert å fjerne det.

 

Dersom det ikke er tilfelle, ville jeg svart at du hadde tillatelse til å fotografere på stedet. Siden du hadde lov til å fotografere der kan du publisere alle bilder som viser flere enn tre personer, så lenge noe annet ikke er stipulert i avtale med eierne av lokalet.

 

Dessuten må en person regne med at han/hun kan komme med på et bilde når man står foran i mengden på konserter.

 

Du er helt trygg, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Åvl. § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

 

 

http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html#45c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...