Gå til innhold

"Personal Air Vehicles"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at mange motforestillinger i denne tråden kommer av at man henger litt i gammeldagse forestillinger om hvordan trafikk fungerer og hvordan man styrer et fly. Det får meg til å tenke på all motstanden som var mot biler når de var nye, og at man til og med ville ha lover om at alle biler skulle ha en mann viftende med flagg femti fot foran for å advare hester!

 

Hvis det noensinne blir vanlig med slike fly vil det være forutsatt (og jeg vet også at man forsker aktivt på slike systemer) at de vil ha datasystemer installert som gjør det meste av navigeringen og manøvreringen. Det vil bli utenkelig å la folk styre dem slik de selv vil.

 

Støy vil også være et problem uansett hva slags motor man vil få, men det er noe man håper å kunne løse med bedre støydempingstiltak og mer støysvake motorer i fremtiden.

 

Men nå er det ikke å forstå slik at jeg tror det vil bli vanlig. Antagelig vil det bli mer fokus på bakkebaserte, kollektive transportsystemer i fremtiden, siden det er mest vanlig. Men man skal ikke se helt bort fra at det kan bli vanlig å for eksempel ta av med en "luftlimousin" fra hagen for rike folk.

Lenke til kommentar
Støy vil også være et problem uansett hva slags motor man vil få, men det er noe man håper å kunne løse med bedre støydempingstiltak og mer støysvake motorer i fremtiden.

Støydemping? Hvordan? Det er ikke motoren som støyer på helikoptre, men den store propellen, lyden oppstår når bladene pisker i lufta. Hvordan har du tenkt å dempe dette?

Lenke til kommentar
Støydemping? Hvordan? Det er ikke motoren som støyer på helikoptre, men den store propellen, lyden oppstår når bladene pisker i lufta. Hvordan har du tenkt å dempe dette?

Da er vel et bra støydempingstiltak å la være å bruke rotorer. :p

 

Ellers forsker man vel på aktiv støydemping, hvor man lager støy/vibrasjoner i motfase med den opprinnelige støyen, for å kansellere ut støyen.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at mange motforestillinger i denne tråden kommer av at man henger litt i gammeldagse forestillinger om hvordan trafikk fungerer og hvordan man styrer et fly. Det får meg til å tenke på all motstanden som var mot biler når de var nye, og at man til og med ville ha lover om at alle biler skulle ha en mann viftende med flagg femti fot foran for å advare hester!

 

Hvis det noensinne blir vanlig med slike fly vil det være forutsatt (og jeg vet også at man forsker aktivt på slike systemer) at de vil ha datasystemer installert som gjør det meste av navigeringen og manøvreringen. Det vil bli utenkelig å la folk styre dem slik de selv vil.

 

Støy vil også være et problem uansett hva slags motor man vil få, men det er noe man håper å kunne løse med bedre støydempingstiltak og mer støysvake motorer i fremtiden.

 

Men nå er det ikke å forstå slik at jeg tror det vil bli vanlig. Antagelig vil det bli mer fokus på bakkebaserte, kollektive transportsystemer i fremtiden, siden det er mest vanlig. Men man skal ikke se helt bort fra at det kan bli vanlig å for eksempel ta av med en "luftlimousin" fra hagen for rike folk.

 

Det kan ikke sammenlignes med innføringen av biler. Fly og helikoptre er vanlige i bruk i dag, men man trenger lang utdanning og knallhardt vedlikeholdt for å bruke dem.

 

Som du sier, man kan ikke la vanlige folk styre dem... men datasystemer er jo heller ikke pålitelige. Det holder ganske enkelt ikke å stole på dem. I dagens fly kan datamaskinene gjøre det meste, til og med lande. Teknisk sett hadde det ikke vært noe i veien for å ha helautomatske fly i dag, men man er likevel nødt til å ha to høyt utdannede piloter på flyet - fordi datamaskiner har null evne til å utvise skjønn og til å håndtere uvanlige situasjoner de ikke er spesifikt programmert til å håndtere.

 

Og skal millioner av flygende biler til sjekk og vedlikehold etter hver flyvning? Eller skal de hangle og gå omtrent til de stopper, sånn som med biler? Å holde disse kassene i drift kommer til å koste en formue, det er noe ganske annet enn å kjøre en Opel Kadett til Rimi. Om speedometert på den ryker, er det ikke så farlig, men med en flyvende farkost kan du ikke ta noen sjanser.

 

Og så er det drivstoffspørsmålet. Skal disse fartøyene gå på petroleumsprodukter fra en fremtidig fallende oljeproduksjon? Strøm kan de ikke gå på med teknologi som finnes i dag eller man kan anta finnes om noen tiår. Alternativt drivstoff dyrket på matjord? Oljeproduserende alger som det er tvilsomt om noen gang kommer til å eksistere?

 

Take-off/landing, parkering og flyveledelse? Man må jo ha et slags digitalt veinett/rutenett oppe i luften. Mye som kan gå galt her. Hva om noe går galt, og i bilen sitter det en Hvermansen som ikke har snøring på å manøvrere en flygende bil manuelt... Grøss og gru!

 

Det er mange konkrete spørsmål som må ha konkrete svar før dette kan bli noe av. Jeg skulle mer enn gjerne sett at alle hadde sin egen flygende bil om noen år, men tviler på om det er realistisk på mange tiår.

 

Men det er nå slik at når man fantaserer om fremtiden, så blir ikke virkeligheten like spennende som fantasien. På 50-tallet hadde man mye høyere forventninger til livet i år 2000 enn det som ble tilfelle.

 

På 80- og 90-tallet var det mye snakk om at personlige flygende biler bare lå noen år frem i tid... sånn er det fortsatt!

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar
Det får meg til å tenke på all motstanden som var mot biler når de var nye, og at man til og med ville ha lover om at alle biler skulle ha en mann viftende med flagg femti fot foran for å advare hester!

Hvis du skal brife med historisk kunnskap bør den helst være korrekt. Din er ikke det. På tide å sjekke kildene dine.

 

The Red Flag Act var kun en britisk greie, ingen andre land har hatt noen tilsvarende, verken før eller siden. Red Flag Act ble innført i 1865 og fjernet i 1895. "Bilene" det var snakk om i 1865 var digre rykende pustende veigående dampdrevne veitog, med bredde på rundt 3 meter, høyde på et par meter og typisk vekt på 10-15 tonn. Kanskje ikke så rart at britiske dyr ble litt vettaskremte?

 

Benz første forbrenningsmotorbil ble bygd i Mannheim i Tyskland i 1885, og der var det ingen som brydde seg, ikke engang hestene. Carl Benz selv prøvekjørte "bilen" et par ganger, men parkerte den deretter i skjulet og brydde seg deretter lite om leketøyet. Det var kona Berta Benz som virkelig skjønte hva privatbiler kunne brukes til. 5. august 1888 låntok hun mannens bil, tok med sønnene og dro på verdens første biltur, til moren i nabobyen Pforzheim. Distansen var 106 km, og på den tiden fantes det ikke besinstasjoner, bensin var noe man kunne kjøpe i små glassflasker på nærmeste apotek, hvis apoteket hadde noe sånt.

 

Og to år senere slapp altså britene å vifte med røde flagg foran sine kjøretøy mer, så dette var aldri noe stort hinder for bilens utvikling.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...