Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Personlige skilt fra neste år?

Autofil

Anbefalte innlegg

Jeg satt akkurat nå og så på 21 nyhetene på nrk 1. Der proklamerte de at det fra 1. jannuar 2009 blir mulig å kjøpe personlige skilt med inntil 7 tegn.

Gikk rett inn på vegvesen.no for å sjekke der.

Der kan man lese et stykke lagt inn i ettermiddag at man IKKE kan få personlige skilt....

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert

Noen er på bærtur her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, er nok stor sjanse for at de må produsere flere skilt, da jeg tviler sterkt på at plastskilt vil vare like lenge som et nåværende skilt. Menmen, plast er vel billigere uansett.

OT: Hvorfor skal man være så firkantet. La folk få lov til å kjøpe personlige skilt, og la pengene gå tilbake til bilistene, feks til bedre veier. Alle vinner. Hva vil være en passende pris? 10.000 kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg tror vi med tid vil få endret skiltene våres til noe mer personlig, men når det skjer vil nok ta litt tid. Utstyret er der, og systemet er der.

Kanskje det kommer når politikerne har sett at dette er en annen måte å kunne melke oss bilister på, bare at denne gangen gjør vi det frivillig.

Uansett så blir det etter min mening helt feil hvis man skal ta høye beløp for dette, slik man gjør i sverige. Maks 1-200 kr. pr. år mener jeg er en passe ekstra sum.

Når det gjelder de gamle skiltene kommer nok ikke de tilbake igjen, og bra er det. Størrelsen på skiltene varierte fra hvilket tall man hadde, og det førte til noen rare eksempler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Blir det så veldig forskjell utseendemessig da? Nye skiltene er jo rævstygg uansett.

Ikke enig i dette. De styggeste skiltene er de fra ca 2000 og frem til dagens skilter kom. For å få alle tegn like lange, er tallene serifferte på en ekstremt stygg måte. Enkelte av bokstavene er vanskelig å skille også, for eksempel A og R. Både de fra før 2000 og de nye er mye finere og mer lesbare.

Lenke til kommentar

Har snakket med en jeg kjenner i Vegdirektoratet i dag, og det kommer IKKE personlige skilt ennå - iallefall ikke før etter 2010.

Blant annet skal det utarbeides et nytt datasystem det gamle Autosys skal bli til Aut2sys og dette datasystemet er allerede 4 år forsinket, og nå snakkes det om å lage et helt nytt system siden det er flere hull i Aut2sys

.

Det vil ta årevis før det er ferdig utviklet - og personlige skilt kan ikke komme før dette er klart.

Navarsete har gitt klarsignal at en gruppe kan jobbe med å vurdere personlige skilt - men at det kommer snart kan vi bare glemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Frem til 1. april 1971 var det en bokstav for hvert fylke, for eks T-1 til T-99999 for for eks Møre og Romsdal. Oslo hadde både A-xxxxx og xx-xx-xx, da det ikke var nok med 5-sifret. Såvidt jeg vet var det ikke mulighet for å velge da heller.

Lenke til kommentar
Frem til 1. april 1971 var det en bokstav for hvert fylke, for eks T-1 til T-99999 for for eks Møre og Romsdal. Oslo hadde både A-xxxxx og xx-xx-xx, da det ikke var nok med 5-sifret. Såvidt jeg vet var det ikke mulighet for å velge da heller.

Det var ikke mulig den gang da, når alle bilene hadde slike skilt, men nå, når det bare er et fåtall biler (førstegangsregistrert før 1971?) som er "kvalifisert" for å ha den gamle typen skilt, så er det visst mulig å velge noenlunde fritt. Men "formatet" er jo fortsatt bundet til en bokstav pluss fire tall.. Annen tråd om emnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...