Gå til innhold

Nytt kabelspørsmål fra amatør

Anbefalte innlegg

Takk til de som har svart mine tidligere spørsmål.

Jeg har som sagt overtatt en leilighet hvor tidligere eier ikke har ferdigstillet sitt kabelarbeid.

Under ser dere et bilde som viser et enkelt punkt hvor det tyter ut:

1 telefonkabel

3 antennekabler

1 strømkabel (230 v)

2 nettverkskabler

1 svakstrømkabel

Jeg har ingen anelse om hva hvilke planer tidligere eier hadde. Det er flere andre steder det er uttak, men jeg har ingen anelse hvilke kabler som går hvor.

Jeg har dessverre litt dårlig råd, så før jeg eventuelt bestiller en elektriker så vil jeg gjerne høre med andre hva dere tror?

1) Har en telefonkabel noen verdi i dagens samfunn hvis man ikke trenger analog telefon? Vil den kun brukes til analog telefon eller kan den ha andre nyttefunksjoner også?

2) Kan en antennekabel brukes til noe annet en å overføre tv-signaler? Det er fullt av antennekabler med tilhørende hull i veggen rundt om i leiligheten, men jeg ser ikke helt nytteverdien. Jeg har allerede både tv- og internett via Get via en annen kabel som er lagt inn et annet sted i leiligheten

3) Jeg antar nettverkskablene var ment til å koble opp mot internett og jeg har nå funnet andre enden av kabelen i et annet sted av leiligheten, like ved kabelen hvor jeg får inn signaler fra Get. Hva mer må jeg eventuelt gjøre for å få dette uttaket til å bli operativt?

4) Alle ledningene kommer ut av samme hullet, men det er jo kun plass til et uttak her? Eller finnes det en smart måte å koble sammen mange uttak rundt et hull?

Tilleggsopplysninger:

Er kunde hos Get og får levert både tvsignaler og bredbånd på en kabel som kommer inn i leiligheten. Denne kabelen går så inn i en 4way splitter, slik at signalene spres videre på 4 nye kabler som kommer ut 4 forskjellige steder i leiligheten i noen hull i veggen. Det ene uttaket er koblet opp mot tv. De andre tror jeg var ment til internettoppkobling.

I hvert fall, for å få internett så går den ene kabelen inn i et Surfboard Kabelmodem. Fra denne går det en ny kabel inn i ruteren, som igjen PCen er koblet opp mot.

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg med dette. Mulig dette er noen idiotiske spørsmål for litt mer erfarne folk, men et sted må jeg bare begynne.

Takk til de som svarer!

post-175440-1225223621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Har en telefonkabel noen verdi i dagens samfunn hvis man ikke trenger analog telefon? Vil den kun brukes til analog telefon eller kan den ha andre nyttefunksjoner også?

Kan brukes til f. eks alarm.

Eller kanskje du kan bruke dem som høytaler-ledninger. (Visst du har små satelite-høytalere)

Da får du de skjult!

2) Kan en antennekabel brukes til noe annet en å overføre tv-signaler? Det er fullt av antennekabler med tilhørende hull i veggen rundt om i leiligheten, men jeg ser ikke helt nytteverdien. Jeg har allerede både tv- og internett via Get via en annen kabel som er lagt inn et annet sted i leiligheten.

Jeg har jobba for canal digital i 10 år. Disse kablene kan bare brukes til lyd og bildeoverføring.

Du kan bruke dem visst du skal ha flere tv-uttak i din leilighet.

Koble dem til Get-kabel-tv'n din!

3) Jeg antar nettverkskablene var ment til å koble opp mot internett og jeg har nå funnet andre enden av kabelen i et annet sted av leiligheten, like ved kabelen hvor jeg får inn signaler fra Get. Hva mer må jeg eventuelt gjøre for å få dette uttaket til å bli operativt?

Du trenger en router. Og du trenger noen rj45-plugger i endene av kabelen du skal bruke.

Da kan du ha et kablet netverk i leiligheten din. Mye bedre enn trådløst, spør du meg.

4) Alle ledningene kommer ut av samme hullet, men det er jo kun plass til et uttak her? Eller finnes det en smart måte å koble sammen mange uttak rundt et hull?

Her har kanskje forrige eier tengt og ha en ruter eller noe sånt!?

Jeg vet det finnes kontakter du kan montere her, men vet ikke hva de heter.

På solar eller elektroskandia har de plenty slikt utstyr.

Tilleggsopplysninger:

Er kunde hos Get og får levert både tvsignaler og bredbånd på en kabel som kommer inn i leiligheten. Denne kabelen går så inn i en 4way splitter, slik at signalene spres videre på 4 nye kabler som kommer ut 4 forskjellige steder i leiligheten i noen hull i veggen. Det ene uttaket er koblet opp mot tv. De andre tror jeg var ment til internettoppkobling.

Har du tv-kontakter i enden av kablene dine her eller er det bare ledninger som kommer ut av veggen?

Endret av MrLian
Lenke til kommentar

Du kan bruke en slik ramme kombinert med et slikt deksel. Denne ramma bygger litt (18mm) ut fra veggen, slik at den delen av kontakten som normalt stikker inn i boksen i veggen får plass, også ved siden av veggboksen. De to illustrerte er for tre uttak, men det finnes også tilsvarende for ett eller to uttak. Kontakter som passer, Elko RS16-serien: enkle eller doble nettverksuttak (kan også brukes for telefon), eller TV/radio-antennekontakt.

Det som er litt urovekkende her er at du sier det er antenne/data/svakstrøm og 230V i samme veggboks, det er ikke helt i henhold til regelverket.. :hmm: Og 230-volten må du nok ha elektriker til, det andre kunne du gjort selv, med de delene jeg foreslo over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...