hvaskaljegbli Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Leste igjennom forumet etter diskusjoner om temaet. Fant tråden Hva i huleste skal en studere Jeg befinner meg ikke akkurat i samme situasjon som den andre trådstarteren, men velger å bringe spørsmålet på banen enda en gang, hva i huleste skal en studere? Foreløpig går jeg siste år på u. skolen. Ligger an til et snitt på 5,5-6. Og har delvis bestemt meg for å gå almennfag (studiespesialisering) til neste år. Rett å slett for å bygge videre på basic iom. at tre år på elektro og jobb som elektriker til jeg blir 67 ikke frister. Jeg har store målsetninger, og klarer å gjennomføre det jeg setter meg som mål. Skolen er piece of cake, og for å få nok utfordringer er jeg bla. elevrådsleder, kaptein på fotballaget, i hardtrening for falskjermjeger i førstegangstjenesten (for å bevise for meg selv at jeg er blant de beste), i ferd med å søke om medlemsskap i Mensa Norge, jobb i lokalavisa, ressurselev, OD-ansvarlig, engasjert i Amnesty, NU og arbeidet til Bellona. Problemet mitt er ikke at jeg ikke interesserer meg for noe, men heller at jeg intereserer meg for nærmest alt! Jeg kan fordype meg i alt mulig, er like optatt av samfunnskunskap som matematikk. Og har stor innsikt når det kommer til Religion og Etikkfaget... Jeg har ikke noe problem med å tilegne meg kunnskap og lesehastigheten er langt over gjennomsnittet. Rettferdighet i verden og det moralske dilemmaet vi møter med miljøproblemene er viktig for meg, samtidig som jeg er interessert i økonomi og design og ønsker meg et enøkhus. Når vi da går over til selve spørsmålet er det så ufattelig mye å velge i mellom. Jeg kunne satt meg som mål å bli statsminister, hadde kanskje ikke nådd så langt iom. at det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg ville uansett likt jobben jeg hadde endt opp med. På den annen side ville jeg også taklet en jobb som atomfysiker eller journalist, alt annet enn noe kjedelig, repetativt arbeid uten utfordringer. Å sitte i kassa på "supern" eller kjøre lastebil er ikke min greie, jeg mener samfunnet kan bruke meg på andre måter enn det. Har lyst til å ta andre året i utlandet, og jeg liker å reise, oppleve kultur og møte mennesker. Det er tross alt menneskene som skaper samfunnet vi lever i (og penger...) Og drømmen hadde vært en jobb der man tjener nok samtidig som man har valgmuligheter. Når det kommer til praktiske ting har jeg enkelt for det meste, alt fra kjemi til programering og sansynlighetsregning. Har takket være den norske likhetsskolen ikke fått nok utfordringer, men har da jobbet meg igjennom T-matte som forberedelse til videregående, ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre på videregående... Begynner også med langsiktige invisteringer. Tar til meg mye teori om hvordan ting foregår i finansverden og hva som skal til for vellykket aksjehandel. Ahh! Jeg blir nærmest frustrert, rett og slett fordi det ikke er mulighet til alt. Noe uoversiktelig førstetråd, men håper på respons. Skal supplere og prøve å danne et mer oversiktelig helhetsbilde etterhvert. Har et håp om at det skal igangsettes en diskusjon som kan ende opp med å hjelpe meg videre. Noen sier kanskje at "du har god tid, slapp av", ja jeg har relativt god tid. Men alt er relativt... Kommentarer som "sjølgode *****", "ta deg jobb som dasstømmer" ol. er det bare å komme med, om du tror noen har en faktisk interesse av å lese dine frustrasjoner over mangel på egen kompetanse. Igjen, takk for alle tilbakemeldinger. Ps. ser ikke bort i fra at jeg kommer til å skrive en roman, skriving er enda en ting jeg interesserer meg for... Hilsen en kar som til å begynne med forbeholder seg retten til å være delvis anonym til vi ser hvor dette bærer hen. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det er egentlig bare velge ut et tema du interesserer deg for og så hoppe i det, bestem det med en terning for alt jeg bryr meg. Du trenger ikke gjøre det som er mest nyttig for verden, bare velg noe du tror kommer til å like. Hvis du finner ut at det du valgte ikke var noe for deg så finner du noe nytt. Det du først må gjøre er å søke deg inn på en skole, så venter de til sisteåret og ser hva du er interessert i angående høyere utdanning, ting forandrer seg raskt, ungdomsskolen er ikke særlig krevende, du blir å møte god motgang på videregående. Så ta et steg om gangen, du er ung og det du liker nå trenger ikke være noe du liker om 3 år. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hehe, du er ikke alene når det kommer til å ha så mange interesser at du ikke klarer å bestemme deg. MEN, det jeg vil si, er at du nå går på ungdomsskolen dvs. at det er LENGE til du i hele tatt må tenke på hva du skal gjøre. Derfor vil rådet mitt være å slappe av, fortsett med det gode arbeidet og engasjementet. Kom deg gjennom vgs. og du vil se at noen interesser vil fremheve seg. Men selvfølgelig er det aldri for tidlig å tenke på hva man vil gjøre med livet. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) *snip* Artig at du har mål i livet, men slapp av. Å ha god selvtillit er bra, men det er samtidig viktig å balansere den gode selvtilliten med sosiale antenner, slik at du ikke fremstår som en komplett idiot. Ha det fett, drikk øl, kos med damene, gjør det godt på skolen og det vil gå deg godt. Endret 29. oktober 2008 av Skagen Unødvendig quoting, samt #1. Lenke til kommentar
hvaskaljegbli Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Artig at du har mål i livet, men slapp av. Å ha god selvtillit er bra, men det er samtidig viktig å balansere den gode selvtilliten med sosiale antenner, slik at du ikke fremstår som en komplett idiot. Ha det fett, drikk øl, kos med damene, gjør det godt på skolen og det vil gå deg godt. Drittunger er vi alle en gang i livet Og om du ser etter sosiale antenner så stikker dem opp som lange stengler. Damer blir det mye av når man er høy, mørk, veltrent og flink til å snakke for seg. Skjønner tankegangen deres, men det er bare det at jeg arrangerer fester i hytt og pine, drar på kino og tar en tur ut med gutta, samtididig som jeg synes jeg har et større potensiale Endret 29. oktober 2008 av Skagen Fjernet sitat av slettet innhold. Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Uansett hvilken måte jeg formulerer meg på har absolutt ingenting å si. Jeg skriver som jeg vil på nettforum, om det er med med litt for mange fancy ord så det skal fremheve at jeg er en gluping som faktisk har lyst på et vettugt svar så la meg nå gjøre det! Jeg får frysninger når jeg leser slikt. Hvorfor ikke dra til utlandet? I Frankrike ligger jo generelt nivået litt høyere enn i Norge. Hvis du virkelig tror du er den smarteste her på jorda kan du jo begynne på en eliteskole i India, så får du bukt med selvtillitten i samme slengen. Lenke til kommentar
vegvalg Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) sjølgode *****, ta deg jobb som dasstømmer. Når du begynner på videregående kommer du ikke til å ha tid til alle de interessene, så det kommer etterhvert til å bli mindre å velge mellom. Endret 28. oktober 2008 av vegvalg Lenke til kommentar
Latsabben Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 hvaskaljegbli: hvordan er interessen din for realfag? Isåfall så er vel det kansje noe du burde vurdere tar du full fordypning i realfag på vgs har du uendelige muligheter og det burde bli en ganske god utfordring for deg Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Beklager at jeg tror du troller nå. Du blander så mange interesseområder at jeg har vanskelig for å ta dette seriøst. Du har interesser som motstrider hverandre. Men for å svare uansett: Det er lett å synes at alt er lett og forståeligt på ungdomsskolen (for det er det). Vent til du i løpet av vgs har fordypet deg lenger ned i forskjellige fag. Da vil du se hvilke fag du liker litt bedre enn andre. Husk at faget du liker best ikke nødvendigvis er det du gjør det best i men det du synes er mest motiverende og interessant. Lenke til kommentar
hvaskaljegbli Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Latsabben: Velger nok enten realfag, eller språk, samfunnsfag og økonomi. Er glad i naturfag og matte (har allerede jobbet meg igjennom pensum til matte neste år) så en av de to blir det nok. Thorsen: Jeg veit det kanskje høres corny ut, men thats the fact. Kan være interessert i gamle biler samtidig som du brenner for miljøet. Hvilke motstridninger mente du? Skal prøve å forklare bedre om du sier hva du synes virker rart. Ja jeg synes ungdomsskolen er lett, derfor har jeg allerede jobbet med en del fra videregående + at jeg engasjerer meg i det jeg synes er viktig. Selvfølgelig tar ting mere tid på vg. men det er ikke verre enn å priritere, og det er der jeg lurer. Til alle dere andre, beklager at jeg var vrang. Beklager at dere synes jeg skriver for "voksent" eller at det jeg mener ikke kan stemme. Det er derfor jeg kom hit, fordi jeg møter mange av de samme fordommene om man kan kalle det på skolen. Etter å ha vært ute en kveld skjønner ikke gutta at jeg står opp tidlig neste morgen og trener og at jeg faktisk bryr meg om hjelpearbeid når vi deltar i tv-aksjonen... Skjønner helt klart at folk blir pissed når jeg slenger ut med detta, men det er fakta! Så jeg vil gjerne skvære opp med alle som ikke stiller seg positive til førsteposten, send gjerne en pm. Hilsen meg Lenke til kommentar
Latsabben Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 ok, har du vurdert læreryrket da? eventuelt kombinert med realfag. er stor mangel på både lærere og realister nå for tiden Lenke til kommentar
hvaskaljegbli Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Virker som det kan være litt interessant. Men da blir det evt. på videregående eller kanskje som professor, lærer i grunnskolen tror jeg ikke helt er greia. Også er det jo litt ferie å ta av så man kan få reist litt, om økonomien tillater det =) Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 JA! For da blir du RIK! Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje det ikke alltid er penga det står på ^^ Er litt i samma situasjon sjæl... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Om ca 5-10 år vil du forstå hva jeg mener med interessekonfliker. Intill da er det nok best du er lykkelig uviten, kanskje du faktisk kan forandre verden. Uansett jeg tror du bør tenke gjennom hvilke fag (typer arbeid) du synes er mest motiverende. For meg hørres det ikke ut som om realfag egentlig er noe for deg selv om andre har foreslått det. Det hørres ut som om du finner relasjonskapende og mer sosiale fag mer interessante. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Advokat for Amnesty International, der har du drømmejobben din Lenke til kommentar
Latsabben Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Om ca 5-10 år vil du forstå hva jeg mener med interessekonfliker. Intill da er det nok best du er lykkelig uviten, kanskje du faktisk kan forandre verden. Uansett jeg tror du bør tenke gjennom hvilke fag (typer arbeid) du synes er mest motiverende. For meg hørres det ikke ut som om realfag egentlig er noe for deg selv om andre har foreslått det. Det hørres ut som om du finner relasjonskapende og mer sosiale fag mer interessante. var derfor jeg dro fram realfagslærer, så han kan kombinere realfag med et yrke som er sosialt og givende Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Gå for teoretisk matematikk på Universitetet. Jeg skriver masteroppgaven min i det nå, og angrer ikke. Utrolig spennende, og fungerer ypperlig til skryt. Hiv på en Ph.D etter det og få deg jobb som forvaltningsanalytiker i et av de store meglerfirmaene, så kommer millionene rennende inn. Endret 29. oktober 2008 av Goophy Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Jeg minner om retningslinjene #1 og #2 angående høflighet og saklighet. Innlegg som bryter disse punktene har blitt slettet. Det er heller ikke person man skal diskutere - men sak. Gå etter fotballen framfor motspilleren. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Endret 29. oktober 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå