hakongram Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 På den helt samme modell bil med lik motorstørrelse og ytelse, vil det være noe forskjell på draget i bilen ? Vil f.eks en turbodiesel være kjappere enn en bensin bil med likt anntall hestekrefter ? Har testet en del nye biler i det siste og virker som om det er litt mer trøkk Noen som vet no mer ? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 Diesel biler arbeider best på lavt turtall fra 1500 til 3500. Mens bensin drar best fra 3000 og oppover. Dett er er bare ca tall og varierer fra bil til bil. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) En "bensin-HK" har samme effekt som en "diesel-HK". Grunnen til at dieselbiler som oftest drar bedre er at de har turbo som gir bedre drag på lavt turtall (mer Nm og HK på lavt turtall) En bil med bensinmotor og turbo som har samme kurve på HM og NM vil nok dra akkurat like bra på lavt turtall, men den med diesel vil tidligere måtte gire om Det er altså en myte at dieselbiler drar bedre enn bensinbiler (det er pga turboen) Korriger meg om jeg tar feil. Endret 28. oktober 2008 av lohelle Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) er ikke turboen så vidt jeg har forstått det. det går rett og slett på måten en diesel motor og en bensin (otto?) motor fungerer. diesel bilen produserer med moment en en likt spesifisert bensinbil. *tillegg* en turbo drives av eksosen som er på vei ut av bilen og spinner fortere jo mer som går ut (naturligvis) som også gjør at den skaper høyere trykk og øker hestekreft outputen jo fortere den spinner dvs høyere turtall = fortere snurrende turbo = effekt høyere oppe i turtalsområdet Endret 28. oktober 2008 av stich_it Lenke til kommentar
rublings Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 er ikke turboen så vidt jeg har forstått det. det går rett og slett på måten en diesel motor og en bensin (otto?) motor fungerer. diesel bilen produserer med moment en en likt spesifisert bensinbil. *tillegg* en turbo drives av eksosen som er på vei ut av bilen og spinner fortere jo mer som går ut (naturligvis) som også gjør at den skaper høyere trykk og øker hestekreft outputen jo fortere den spinner dvs høyere turtall = fortere snurrende turbo = effekt høyere oppe i turtalsområdet Turboen hjelper veldig til skal jeg si deg. Har du prøvd en diesel bil uten turbo? De fleste går som en dass (jeg snakker da om gamle 2litere og slikt). Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =) Lenke til kommentar
rublings Skrevet 28. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Alt du sier der stemmer, og det er jo ganske åpenbart at man bør ha turbo på en dieselbil når man ser på kompresjonstrykket. 0,8-1,5 MPa på en bensin og 2,5-5,0MPa i en diesel, sånn ca. Edit: mente såklart dieselmotor, ikke bensin. Endret 28. oktober 2008 av rublings Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2008 Interessant ! Takker for gode svar ! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =) Vel, ut fra det du skriver så kan det se ut som du mener den må ha turbo for og få så høy komp at den selvtenner, hvis det er det du mener så er det feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Dersom du sammenligner en 2-liter dieselmotor med en 2-liter bensinmotor, begge uten turbo, vil du oppleve at en dieselmotor gir dårligere ytelse. En dieselmotor har arbeidsområde (under belastning) på 1500-4500 o/min, mens en bensinmotor har 1500-6500. Siden hestekrefter er en funksjon av dreiemoment ganger turtall (dvs en matematisk formel), vil en dieselmotor ha lavere effekt enn en like stor bensinmotor. En annen effekt av det mindre arbeidsområdet er dårligere dynamikk, dvs at man må skifte gear oftere. Turbo på en motor vil øke det trykket i sylindrene under forbrenningen, og gi høyere dreiemoment. Dette vil dermed i mer ytelse (=hestekrefter). Dette gjelder selvsagt både bensin- og dieselmotorer. Årsaken til at det er mer vanlig med turbo på en dieselmotor er at en bensinmotor med samme volum vil gi tilstrekkelig ytelse uten turbo. Dersom man sammenligner er bensinturbomotor med en dieselturbomotor, vil man se at førsnevnte gir bedre ytelse (typisk 2-liter diesel er 110-170 hk, 2 liter bensin 200-230 hk). Dersom du vil oppleve diesel FØR turbo ble vanlig, anbefales en tur i en MB 220D automat, for eksempel. Den har 60 hk, og veier sikkert 1500 kg. 0-100 tar flere minutter, toppfarten er ca 135. Av nyere forslag kan nevnes Citroen Berlingo/Peugeot Partner med 1.9 d på 75 hk. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Dersom du vil oppleve diesel FØR turbo ble vanlig, anbefales en tur i en MB 220D automat, for eksempel. Den har 60 hk, og veier sikkert 1500 kg. 0-100 tar flere minutter, toppfarten er ca 135. Min onkel hadde en slik. Treig uten like, men den gikk sinnsykt langt før han solgte den. Driftsikker var den også. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Husker jeg kjørte en Toyota Hiace diesel uten turbo full-lastet til Oslo fra Larvik en del ganger....måtte inn i den ekstra-tunnelen opp Lierbakken...så treigt gikk det ! Haha....men takk for gode svar, oppklarte mye ! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =) Vel, ut fra det du skriver så kan det se ut som du mener den må ha turbo for og få så høy komp at den selvtenner, hvis det er det du mener så er det feil. Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =) Det eneste turboen gjør er at den gir mer luft inn i sylinderen, noe som betyr at man kan sprøyte inn mer drivstoff og likevel beholde det optimale luft/brensel-forholdet, og det er dette ekstra drivstoffet som gir den ekstra effekten, har ingenting med at den selvantenner lettere.. Å montere turbo på gammel sugediesel uten å samtidig justere/bytte dieselpumpa gir bare liten effektøkning, og justerer man opp pumpa uten å montere turbo blir det mye uforbrent drivstoff og svartrøyk. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Jeg vil si det er en forenkling å si at "dieselmotorer gir mer dreiemoment enn bensinmotorer" Ja, om du sammenligner en 2,0TD med en 2,0 N/A Bensin, så har sannsynligvis dieselen ca. like mye effekt eller mer, men 2.5-3 ganger så mye dreiemoment. Dette er simpelthen et resultat av at effektområdet er lavere på turtallsregisteret, men effekten er like stor pga overlading. Et biprodukt er mye mer NM. Flytter du effekområdet nedover på turtallsregisteret, vil du få mindre effekt, mens dreiemomentet ikke vil bli stort mindre. Her kan du legge til overlading for å øke effekten uten å flytte effektområdet. Du har da mye dreiemoment og mye effekt. Dette hjelper også på å utvide effektområdet. (eksempler på slike motorer er dieselmotorer, harley-davidson v-twin, gamle jeep-motorer, osv) Flytter du effektområdet oppover på turtallsregisteret, vil du få mer effekt, men mindre dreiemoment. (eksempler på slike motorer er type Honda S2000, osv.) Dessuten er "opplevd effekt" en faktor som kan gi feil inntrykk. En moderne dieselmotor med litt effekt har mye krefter tilgjengelig, som kommer brått tidlig i turtallsregisteret. Dette gir en følelse av høy effekt. Men ved høyere turtall daffer denne effekten av ganske fort. En bensinmotor har et bredere effektområde, som i tilleg ligger lenger opp. og vil ikke oppleves like kvikk ved lave turtall. Uten et turtallskick (eller turbo-kick som dieselbilene får) blir det en mer jevn effektøkning oppover i registeret, og man får mindre "opplevd effekt" Endret 29. oktober 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2008 I disse miljøtider, kan man få ned forbruket på en bensinmotor i bil ved å installere turbo? Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 30. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =) Vås! Og hvis du mener noe annet, så kan du forklare meg hvorfor vår ford Powerstroke (turbodiesel) gikk med turboslangen av? og at andre dieselbiler også går med defekt i turbo. Det eneste turboen gjør er å "blåse" luft inn i innsuget, kontra en sugemotor som kun suger inn luft ved egen hjelp. Endret 30. oktober 2008 av Fugitive Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2008 I disse miljøtider, kan man få ned forbruket på en bensinmotor i bil ved å installere turbo? Som flere har nevnt, vil en turbo øke luftmengden inn i sylindrene, slik at man kan tilføre mer bensin og likevel ha optimalt blandingsforhold. Forbruket vil neppe gå ned med en turbo på en "gammel" motor. Trenden er at man går andre veien: I stedet for en stor bensinmotor uten turbo går man til en liten motor med turbo og ev. kompressor. Dette gir lavere forbruk når motoren jobber med lav belastning (noe den oftest gjør), men gir god effekt når man trenger det. Et eksempel er VAGs 1.4, som gir fra 122 hk (kun turbo) til 170 hk (kompressor og turbo) i Golf GT. Den "lille" varianten leveres til og med i den store nye Skoda Superb, og gir den 1425 kg (egenvekt) tunge bilen 0-100 på 10,5 sek og toppfart på 201 km/h. For noen år siden hadde det vært uaktuelt med mindre enn 1.8-2.0 liter i en så stor bil. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 30. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2008 Saab 9000; turbomotorene har lavere forbruk enn de turboløse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) I praksis eller etter DIN/EU-målinger? Endret 30. oktober 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå