chitti91 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hei. Jeg vet at det er veldig mange emner om omtrent det samme, men jeg håper at noen likevel tar seg tid til å svare på mine spørsmål, og gidder å hjelpe meg litt. Jeg har altså tenkt til å kjøpe mitt første speilreflekskamera. Jeg har alltid synes at det er gøy å ta bilder, og jeg har et snart fire år gammelt kompaktkamera (olympus digital µ 500), men jeg synes at autofokusen er for treg, og det er ikke mulig å gjøre så veldig mange innstillinger på det. Det blir også veldig fort mye støy på bildene. Det er nesten umulig å få bra bilder inne uten blits, for kameraet velger veldig lang lukkertid. Derfor tenkte jeg at et speilreflekskamera kunne passe for meg Jeg har ikke så veldig mye penger til rådighet, så jeg har sett på de rimeligste modellene. Jeg har også vært og kjent hvordan kameraene er å holde. De jeg synes var best og holde, og som også passet min lommebok best var nikon D60, og canon 450D (jepp, jeg har ikke så store hender). D60 kan man vel få for rundt 4000kr med kitobjektiv, og 450D kan jeg få for omtrent 3900kr med kitobjektiv (med IS) siden pappa kjenner en som jobber i canon. Spørsmålet er da selvfølgelig hva jeg skal velge. 450D frister, siden jeg da kanskje kan kjøpe objektiver med rabatt i fremtiden. Bør jeg forresten kjøpe med kitobjektivet i det hele tatt? Er de så dårlig at de ikke vil duge for meg som er vant til et tregt kompaktkamera? Jeg har også velig lyst på et makroobjektiv, men det er det kanskje like greit å vente med til jeg har hatt kameraet en stund? Hva trenger jeg av tilbehør? Jeg har et gammelt canon eos 500 liggende, kan jeg da bruke den kameravesken det er i, eller vil den ikke passe? Jeg har også et kamerastativ, men det er mulig at dette ikke greier å holde vekten av et DSLR. Hva med filtre? Jeg har fått inntrykk av at det ikke er så veldig nødvendig? En siste ting: Er det noe poeng å kjøpe et DSLR hvis jeg sannsynligvis ikke kommer til å redigere mer enn kontrasten og leke meg med kurver i gimp på flesteparten av bildene? En venn hevdet at hvis jeg brukte ca 4000-5000kr på et kompaktkamera, så ville jeg få et som ville vært bra nok for meg, og at det kanskje ville vært like greit siden jeg ikke er så veldig god i bildebehandling. Men jeg har også lest at kompaktkameraene ikke kan sammenliknes med speilreflekskameraene. Jeg er litt forvirret. - Christine Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kitobjektivet som leveres med Canon i dag er et helt ok objektiv, bare pass på at du får IS utgaven, altså 18-55 mm IS . Forstår det slik at du er helt ny innen speilrefleks og ville vel da startet med kamera + kitlinsen og så brukt det litt, da ser du fort selv hva du savner, om det er tele,macro eller vidvinkel . Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er Canon-fan og ville nok valgt 450D med kit-objektivet, det skal jo være bra. (Har selv 400D og er helt fornøyd med det.) RandiA Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 En siste ting: Er det noe poeng å kjøpe et DSLR hvis jeg sannsynligvis ikke kommer til å redigere mer enn kontrasten og leke meg med kurver i gimp på flesteparten av bildene? En venn hevdet at hvis jeg brukte ca 4000-5000kr på et kompaktkamera, så ville jeg få et som ville vært bra nok for meg, og at det kanskje ville vært like greit siden jeg ikke er så veldig god i bildebehandling. Men jeg har også lest at kompaktkameraene ikke kan sammenliknes med speilreflekskameraene. Jeg er litt forvirret. - Christine Redigeringen er bare en liten del av fotograferingen,når du begynner å kunne ta bilder med riktige innstillinger er det helt nydelig og kunne ta kontroll. Det aller viktigeste forskjellen på kompakt og dslr er alle komponeringsmuligheter/objektivvalgene du har med et dslr,mulighetene er bortimot uendelige. Hvis du føler for å lære mer angående bruk av et dslr,ikke det at du må være på høyde med en profersjonell fotograf men flytte deg litt unna full autoinnstillinger,da kan du få en bedre utnyttelse av en dslr en et kompakt.Et kompakt er i utgangspunktet laget så at det tar en mer kontroll over proseseringen av bildene en et dslr,altså prøve og få bildene best mulig ut av kameraet,men ved et dslr må du som fotograf ta mer kontroll over kameraet for og få bedre bilder. Etter hva det du skriver så synes du at du begynner å få fotografiske begrensinger med ditt kompaktkamera,et bedre kompakt kan nok hjelpe en stund,men det kan være like lurt å hoppe i det med en gang og kjøpe et dslr og legge litt tid i å lære seg bruken av det,så du får et bedre/mere kreativt verktøy. Det skal bare i utgangspunktet litte gran justeringer og ut av full auto så får du får et bedre resultat en du kan klare og oppnå med et kompaktkamera. Men føler du ikke for og lære litt mer angående bruken av digitalt speilrefleks kan det og kjøpe et mer avansert kompakt "Canon G10" være en bedre ide. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Fordeler og ulemper med kompakt vs speilrefleks er diskutert her: http://www.cameralabs.com/features/DSLR_or...uy_a_DSLR.shtml En av de største fordelene med SLR framfor kompakt er at sensoren er større, noe som øker sannsynligheten for at bilder tatt i dårlig lys fortsatt blir gode. Fordel med kompakt er at du kan få gode speks til billig pris (blant annet kompaktkameraet Panasonic LX3) og det er mindre og lettere å ta med seg. Men dette går en del ut over bildekvaliteten, som er et hakk bedre på speilrefleks. I noen tilfeller kan du ikke se forskjell på speilrefleks og kompakt (og kanskje du ikke tenker over det om du bare har det ene), men det er likevel bedre med SLR i mange situasjoner. En siste fordel med SLR er at du ser gjennom søkeren, som mange oppfatter å gi bedre kontroll over hva du tar bilde av. Det er altså en del viktige fordeler med SLR, hovedargumentet mot må vel være om du synes vekt og eventuelt pris er viktige argumenter. Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Takk for hjelpen! Jeg tror jeg går for canon 450D, for jeg har jo mitt gamle kompaktkamera jeg kan bruke på fester, og ganger et speilreflekskamera blir for stort å ta med seg. Hvordan er forresten det canon kitobjektivet hvis jeg skal ta bilder innendørs, uten blits? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Takk for hjelpen! Jeg tror jeg går for canon 450D, for jeg har jo mitt gamle kompaktkamera jeg kan bruke på fester, og ganger et speilreflekskamera blir for stort å ta med seg. Hvordan er forresten det canon kitobjektivet hvis jeg skal ta bilder innendørs, uten blits? Lysstyrken er nok for svak på alle kitobjektiver til innendørsfotografering uten blits,hva med å se på Canon EF 50mm f/1.8 II 799,- til den bruken. https://prisguiden.no/product.php?productId=2848 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 En siste ting: Er det noe poeng å kjøpe et DSLR hvis jeg sannsynligvis ikke kommer til å redigere mer enn kontrasten og leke meg med kurver i gimp på flesteparten av bildene? En venn hevdet at hvis jeg brukte ca 4000-5000kr på et kompaktkamera, så ville jeg få et som ville vært bra nok for meg, og at det kanskje ville vært like greit siden jeg ikke er så veldig god i bildebehandling. Men jeg har også lest at kompaktkameraene ikke kan sammenliknes med speilreflekskameraene. Jeg er litt forvirret.Den største forskjellen merker du når du tar bildet, ikke når du behandler det etterpå. dSLR er jevnt over raskere i bruk, har bedre bildekvalitet og gir deg større muligheter mtp. eksponering. Mens gimp er gimp uansett hva bildet er tatt med. Personlig gjør jeg nesten aldri annet enn litt cropping og justering av tonekurve og hvitbalanse i Lightroom. Det er når jeg tar bildet at fordelen med SLR merkes. Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Sutekh: Ja, skjønner Lysstyrken er nok for svak på alle kitobjektiver til innendørsfotografering uten blits,hva med å se på Canon EF 50mm f/1.8 II 799,- til den bruken. https://prisguiden.no/product.php?productId=2848 Jeg har tenkt litt på det objektivet, faktisk. Spesielt siden det er så billig. Mulig jeg kjøper det etter å ha hatt kameraet en stund. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Sutekh: Ja, skjønner Lysstyrken er nok for svak på alle kitobjektiver til innendørsfotografering uten blits,hva med å se på Canon EF 50mm f/1.8 II 799,- til den bruken. https://prisguiden.no/product.php?productId=2848 Jeg har tenkt litt på det objektivet, faktisk. Spesielt siden det er så billig. Mulig jeg kjøper det etter å ha hatt kameraet en stund. Det viktigeste er og komme igang og lære seg bruken av kameraet,så vil nok oppgradering av objektiver komme etter hvert,Hvis du synes at innendørs bilder ikke blir bra nok så kan du etter hvert kjøpe en ekstern blits,noe som gir mange nye muligheter angående komponering av bilder. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Du blir nok godt fornøyd med 450D'en din! Det viktigste tilbehøret for en nybegynner er en god fotobok. Digital fotografering i praksis av Magnar Fjørtoft er visstnok en bra en (jeg har noen engelske bøker). Det er lett å bli overveldet av alle instillingene i starten - blender, lukker, ISO, fnørten jpeg-instillinger, IS, eksponeringskompensasjon osv osv. En god bok gjør det mye lettere å komme inn de tekniske og de kreative aspektene ved fotografering! Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Du blir nok godt fornøyd med 450D'en din! Det viktigste tilbehøret for en nybegynner er en god fotobok. Digital fotografering i praksis av Magnar Fjørtoft er visstnok en bra en (jeg har noen engelske bøker). Det er lett å bli overveldet av alle instillingene i starten - blender, lukker, ISO, fnørten jpeg-instillinger, IS, eksponeringskompensasjon osv osv. En god bok gjør det mye lettere å komme inn de tekniske og de kreative aspektene ved fotografering! Ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk fir tipset Da skal jeg ønske meg en til bursdagen min. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Vil også anbefale "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby. Meget bra skrevet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Vil også anbefale "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby. Meget bra skrevet. Jepp lettlest, enkle forklaeringer uten å forvirre en stakkar med side opp og side ned med tekniske utrykk og annen tåkeprat,her får du det forklart nærmest som om mannen er med deg på fototur og du spør spesifikkt om hva du bør gjøre av innstillinger,og så er de på norsk . Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) 450D er nok et godt valg, får jo håpe det, har jo bestillt et selv. Har brukt 350D i 2 år nå, som søstra mi tok med seg nå når ho flytta. Så bestillte likså greit et 450D ( bare kamerahuset ) + Canon 28mm f/2.8 og Canon EF-S 55-250mm IS. Jeg satset på å spare litt penger ved å bare kjøpe kamerahuset, og bruke penger på to objektiver jeg vil få bruk for, nå er jeg så sikker etter å ha brukt millimetre fra 18 til 80, så jeg vet hvor hen på skalaen jeg har lyst å være. Vet ikke om kit-objektivet på 450D er det samme som på 400D, men kit-objektivet som følger med 400D er et hakk bedre enn det som fulgte med 350D. Pluss at det har IS. Kit-objektivet har grei rekkevidde 18-55mm, men som folk sier her, det blir mye blitz bruking inne. Om du har et par gjester på besøk blir det kanskje litt voldsomt a ta fram arbeidslampa på 500W bare for å slippe blitzbruk ^_^ EDIT: Kit objektivet er helt ok for en nybegynner. Endret 31. oktober 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 @victoryseieren; IS objektiv ble lansert sammen med 450D, men i dag er det mange som også selger den sammen med 400D. Jeg synes du har gjort et spennende valg ved å gå for 28mm f/2.8 + telezoomen. @chitti91: Til innendørsfotografering, så kan kit-objektivet slite litt, selv om det har IS. Dette er fordi det IS ikke hjelper på folk og kjæledyr i bevegelse. 50mm f/1.8 er foreslått; jeg synes 50mm blir trangt inne. Da er det bedre å vurdere Sigma's 30mm f/1.4 eller Canons 28mm f/1.8. De er riktig nok en del dyrere, men brennvidden passer mer som allround objektiv. Du kan også vurdere å kjøpe en ekstern blits som Speedlite 430 EX II. Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Vil også anbefale "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby. Meget bra skrevet. Jepp lettlest, enkle forklaeringer uten å forvirre en stakkar med side opp og side ned med tekniske utrykk og annen tåkeprat,her får du det forklart nærmest som om mannen er med deg på fototur og du spør spesifikkt om hva du bør gjøre av innstillinger,og så er de på norsk . Bøkene er greie nok som en introduksjon. Men n år du har lært litt mer så ønsker du nok noen mer avanserte bøker som forteller deg ikke bare hva du skal gjøre men også hvorfor og hvordan ting egentlig henger sammen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Vil også anbefale "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby. Meget bra skrevet. Jepp lettlest, enkle forklaeringer uten å forvirre en stakkar med side opp og side ned med tekniske utrykk og annen tåkeprat,her får du det forklart nærmest som om mannen er med deg på fototur og du spør spesifikkt om hva du bør gjøre av innstillinger,og så er de på norsk . Bøkene er greie nok som en introduksjon. Men n år du har lært litt mer så ønsker du nok noen mer avanserte bøker som forteller deg ikke bare hva du skal gjøre men også hvorfor og hvordan ting egentlig henger sammen. Joda,men det er viktig å starte i riktig enda,starter en med å få slengt en bok fullpakket av tekniske ord/utrykk i fanget så er det lett å gi opp Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Så jeg burde heller gå for "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby? Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Så jeg burde heller gå for "Boken om digital fotografering bind 1 & 2" av Scott Kelby?Jeg solgte et DSLR kamera til en kompis som bor på Island han er nybegynner og da holder det ikke med kun bruksanvisning. Han ringte nesten daglig de første ukene for å spørre om diverse med bruk av kameraet. Det ble dyrt for han og vanskelig for meg å forklare pr tlf.... Så jeg gikk til innkjøp av en forholdsvis enkel fotobok: "Fotografering" av John Hedgecoe. Denne sendte jeg til ham og han er svært godt fornøyd med den. Og best av alt han sparer en hel del på sin tlfregning og jeg slipper mye mas .... Hos haugenbok.no får du denne for den nette sum av 149.-kr og kjøper du to eks kommer den også fraktfritt. Jeg kjøpte to og skal gi en i julegave til en i annen fersking... Jeg kjenner ikke Scott Kelby bøkene, men de handler vel kun om digitalfoto. Denne tar for seg tradisjonell(film) og digital fotografering, med relativt enkle forklaringer. http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=163979 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå