Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Liggesår på hengemage

Gjest Liggesår

Anbefalte innlegg

Gjest Liggesår

Hei. Har en stund hatt liggesår på magen som resulterer i hudflass. Ut ifra wikipedia er dette jeg har et 2. grads sår. Det jeg lurte på et hvordan jeg kan bli kvitt dette såret. Det er jo ikke noe press på det til vanlig. Fikk det i sommerferien fordi jeg var for lat, har aldri forsvunnet siden. Jeg er jo ukentlig ute på ballspill og forsøker å gå så mye som mulig til jobb.

Finnes det noen salve eller "kur" for å dempe dette? Har prøvd med fuktighetskrem men det hjelper ikke mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det oppstår trykksår eller antydning til trykksår er et forhold veldig viktig, fjern årsaken til trykket. Dersom man har gjort det å såret ikke blir borte er det nærliggende å tro at flere forhold er årsaken; nedsatt blodsirkulasjon, dårlig ernæringsstatus, dårlig hygiene, andre patologiske årsaker.

Jeg har aldrig sett en pasient som har trykksår på magen. Som regel oppstår det på setet, heler, legger, skuldre eller albuer, men aldrig magen. Nå ble jeg nyskjerrig.

Men som sagt, kan det være at årsaken ikke er fjernet, det er ikke slik at du har klær som gnisser mot huden? I tilfelle bør du sette på en kompress. Vær også nøye med å vaske området rent hver dag. I tilfelle det begynner å lukte eller at det væsker, bør du oppsøke din lege, det kan da dreie seg om en bakteriell eller soppinfeksjon.

Av salver er det et opphav, kjerringrådene er mange. Men det er på apoteket du kan få mange gode råd. Mulig at en mild cortisonsalve ville kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Takk for et fyldig svar. Jeg antar det er Beltet som gnisser/presser når jeg sitter iro. Det vesker av og til, men det har alltid forsvunnet igjen (er ikke bra uansett). Jeg har en legetime for å gi fastlegen en oppdatering av mine vaner mtp. vekt. Kan vel snike inn noen minutter om det med magen.

Kompress ja. Trenger den dekke mer enn der såret er? Tenker på at symptomene kan "flytte/spre" seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...