Gå til innhold

Heavy PC til rundt 20 høvdinger... Kjøleløsninger++

Anbefalte innlegg

Ja, og så var det en gang nabon skulle ha maskin.. Og jeg får gleden av å bygge den... :D

Bestiller fra NewEgg.com (bruker familien i junaiten som shipping service.. lol)

Hittil har jeg kommet opp med dette: (det jeg lurer mest på, er kjøleløsninger... skal jeg gå for noe heavy, eks. kjøleløsningen fra Chip-Con ell. modde Vapochill inn i et lian li case?... eller holde meg til normal vannkjøling, eller falle helt ned på luft?)

Lian-Li PC-75 USB SILVER with Transparent side cover

AMD Athlon XP 2800 "Barton" 333 FSB

2 * Corsair XMS Low Latency 256MB 32MX64 PC-3200LLPT With Platinum - Silver Heat Spreaders.

Plextor Black PX-W4824TA/BPS-BL/ 48x24x48 CD-RW

Pioneer ATAPI 16X DVD-ROM MODEL DVD-120 - OEM, DRIVE ONLY (burde jeg heller ta 106S? Fant ikke denne på webshopen deres...)

Teac 1.44MB 3.5

Seagate 80GB 7200rpm Serial ATA Hard Drive Barracuda V ST380023AS - OEM

Enermax EG465P-VE(FMA). 431W Power supply for AMD K7 & Pentium4. Meet AMD K7 and Intel ATX +12V 1.1 and ATX 2.03 version

M-Audio Delta 410 4-input 10-output Audio card with S/PDIF - Retail (overkill med Delta? Kanskje det holder med Audiophile kortet? 50$ mindre)

ATI All-In-Wonder Radeon 9700 PRO 128MB DDR 8X AGP Retail

Klipsch Promedia GMX D-5.1 Personal Audio System - Retail

Microsoft Intelli-Mouse Explorer Version 3.0a

SONY CRT Monitor 21" CPD-E540 Retail

Nå, prisen i dollar ligger foreløpig på: $2,563.00

Er ikke så altfor mye, når man tenker på denne summen i norske kroner er: 18.658kr...

Samt shipping seff (ikke inkludert i prisen over). Men det skulle gå.

I Norge, blir jeg nødt til å kjøpe norskt tastatur, selvfølgelig...

Det jeg lurer mest på, er:

kabinettet, har forstått det slik at PC7* serien er en "stor" serie. Kabinett med mye plass... Lurer da på om PC75 er et godt valg?

Og så kommer kjøleløsningen. Ønsker ikke en altfor bråkete pc, derfor Seagate disken. Kan også hende jeg hopper opp på et Sapphire 9700Pro Ultimate Edition grunnet dens støyfrie løsning... Lurer også på om en f. eks. WD 200gb 8mb bråker mindre om du puttern i en hdd vannkjøler?

Og da resten av kjøle"stuff"... Vifter, eventuelt vannkjøling. Lurer på om VapoChill og lignende kan bli litt for dyrt... Kjenner dog ikke til prisen på ChipCon's løsning..

Og ikke spør om hvorfor jeg f. eks. har valgt et såpass "profft" lydkort. De er en meget variabel familie.. :lol:

Kjøletips og slikt tas med stor takk!

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til en såpass fet maskin: Bytt ut cdrw og dvd-rom med dvd-brenner.

For liten harddisk, gå i det minste opp til 120 GB. Kjøp Seagate Barracuda V hvis du ønsker en stille disk. Selv om du hiver en WD i en vannblokk, får du fortsatt det høyfrekvente hvinet.

Hva med hovedkort?

Og har de planer om enorm overklokking siden du har planer om så fet kjøling?

Edit: ser nå at disken er SATA. Men 80 gb er lite uansett.

Lenke til kommentar

Ja, planene for overklokking er ganske store. Ville nesten vært slemt mot denne maskina å ikke overklokke den.. Å la den ligge der på "standard" uten å få vist hva den er istand til... lol.. :roll:

Edit: damn, ja hovedkort manglet... Må vel bli noe nForce2 basert. Hva med Asus A7N8X Deluxe?

Lenke til kommentar

og kjøp et vanlig ATI Radeon 9700pro kort, med mindre fyren har planer om masse videoredigering (hvis han har det bør du i hvertfall kjøpe en DVD brenner).

Jeg foreslår dette som kjernen i PCen, så får du legge til det du vil i tillegg:

AMD XP 2800+ cpu (barton) ...................................................3180 ,-

Epox 8RDA+ (eller 8RDA3+ hvis det er noe bedre...) ...............1078 ,- (1209 ,- for 8RDA3+)

2x512 DDR Corsair CL2 XMS3200 .....................1501 ,- x2 .... 3002 ,-

Hercules 3D Prophet 9700Pro ...................................... .........3457 ,-

Creative Audigy 2 .................................................................1046 ,-

WD 120GB Caviar 8mb cache ................................................1195 ,-

Alle priser fra komplott.no .................................................. 12958 ,-

da har du ca 7000 til å legge ned i skjerm, psu, høyttalere, kabinett, og cpu kjøler.

Kabinett:

ThermalTake Xaser III V2000A ............................................ 1795 ,-

PSU:

Enermax 460W Silent Plus eller Whisper (koster det samme).... 995 ,-

CPU kjøler:

ThermalTake Volcano 11 .............................................. 400-450 kr ,-

De tre over fra microplex... Volcano 11 har ikke kommet til norge ennå.

Kan kjøpe Volcano 9 i stedet, men 11 har kobber heatsink i stedet for aluminium.

Høyttalere:

Creative Inspire 6.1 6700 ................................................. 1000 ,-

fra komplett

Totalt nå:

Hoveddel ......................................................................... 12958 ,-

Kabinett, psu, og cpu-kjøler ................................................ 3240 ,-

Høyttalere ......................................................................... 1000 ,-

Totalt .............................................................................. 17198 ,-

Og da har han ca 3000 kr til å kjøpe en skjerm (tastatur og mus kommer utenom...)

Forslag til Skjerm:

Vel, Samsung har et par gode skjermer til omkring 3000, f. eks. Syncmaster 959NF til 3322 ,-

Da er du oppe i ca 20500 ,- uten tastatur og mus. Alt kjøpt fra Norge.

Husk på det at hvis du kjøper fra newegg vil du få ganske massive tollregninger idet pakken går gjennom tollvesenet, så frakt + toll i tillegg til det du betalte... oi, så ble det plutselig ikke noe billigere enn om du skulle ha kjøpt det i norge allikevel...

Jaja, jeg synes kanskje at mitt forslag er bedre enn ditt, ikke sikkert alle andre synes det men.

Får større HD, + hovedkort ;) og 1 GB ram i stedet for 512 MB.

Lian Li PC75USB koster 1000 kr mer enn Thermaltake kabinettet, noe det mest sannsynlig ikke er verdt (vel?). Thermaltake kabinettet kommer med 7 integrerte 80 mm vifter fra, vel, thermaltake.

legg til en mus til 350 kr og et kabinett til 350 kr, så er du oppe i 21200 kr for en komplett pc som vil takle alt som er på markedet nå, og alt som kommer til å komme i den ikke så alt for lange fremtid.

Cheers,

-DW

Lenke til kommentar

DirtyWater: Takk! Mye bedre forslag! :yes:

Jeg ble nok litt revet med... lol... Hvet ikke helt hvor vidt M-Audio kortet var for naboen, eller for meg så jeg kunne "stikke innom" og jobbe litt f. eks... lol

Forslaget ditt er en mye bedre økonomisk løsning. Men sant at tollen vil trekke opp en del, når det blir sent såpass store pakker over Atlanter'n. Og først da gjennom Florida.. :roll: Blir en del. Men samtidig kan jeg trekke fra momsen... Men orker ikke regne ut.. Komplett er mye greiere... + mye sikrere..

Takker for alle svar!

Joachim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...