Gå til innhold

Slitasje på batteri?

stoer

Anbefalte innlegg

Hei

Har en bærbar pc som jeg alltid har strømkabelen koblet til. Hver gang jeg skrur på pc'n så viser displayet at batteriet er ca 97%. Spørsmålet er om dette sliter på batteriet, da de fleste batterier blir dårligere etter ca 500 oppladninger?

Er det noen som vet noe om dette?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lithium batterier slites også ved lagring. Kapasiteten til batteriet synker fra det kommer ut av fabrikken. Dette har med kjemiske reaksjoner i batteriet å gjøre. Hvis du vil at batteriet ditt skal vare lengst mulig, bør du lagre det i 10-15 grader ved 40% oppladet. Du bør alikevel bruke det av og til, det har ikke godt av å ligge i flere måneder uten å bli brukt.

Jeg vil tro at du har lite å tjene på dette, produsentene gir bare ett års garanti på batteriene for en grunn. Bruk det som du vil og kjøp heller ett nytt hvis det gamle ryker.

Ett par andre ting å passe på:

Lithium batterier liker ikke å bli ladet helt ut slik som NI-CD og NIMH batteriene. Så bruk bare det du trenger av batteriet før du plugger i laderen, ikke bruk det helt opp hvis du ikke må.

En ting lithium batterier hater er å bli ladet opp under varme forhold. Ikke lad opp batteriet mens du har den bærbare på fanget, eller hvis batteriet er varmt.

Lenke til kommentar

Vi selger bærebare Pc'er og vi anbefaler å ta ut batteriet hvis du har planer om å bruker den bærebare på strøm over lang tid. Har sett batterier bare vare i 15 min etter at den har stått i maskinen og ladet i ett år.

Lenke til kommentar

Solgte nylig min stasjonære, og gikk over til bare å bruke den bærbare (på strøm, naturlig nok), og tok ut batteriet for å spare det.

Men etter noe tid uten batteri (uke eller så) var batteriet på hovedkortet utladet (slik at den gikk inn i BIOS for å still dato /klokke) hver gang jeg startet. Satte i batteriet og den funket igjen.

Maskinen det gjelder er en i4150 - ca 3/4 år gammel.

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt dette med hp kundesupport, og de anbefaler at om man primært bruker strømnettet bør man huske på å bruke batteriet en gang i uka slik at det kan lades opp igjen, dvs. til batteriet har under 40% igjen slik som det er nevnt tidligere i tråden. Ellers må man tenke på at et batteri har aldri godt av å ligge lenge ubrukt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...