Stringer Bell Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jobber for et vikar byrå for tiden og i det siste har jeg jobbet på et lager. Et par dager før jeg skulle få min lønn så ga jeg vikarbyrået en ny konto å sette pengene inn på. Og til min store forbauselse så hadde jeg fått 18K på begge kontoene mine (Den nye og gamle) Er det lurest å si ifra eller kose seg? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Betal dem tilbake. Når dem finner det ut så vil du måtte betale dem uansett. Dette er penger som du vet ikke er dine. Lenke til kommentar
kas_ Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Ja gjør som MrVilla sier, si ifra og betalt tilbake. Kjenner et noe som gjorde dette, brukte opp pengene med en gang for å få brukt de opp. De var ikke like krye lengre da de måtte betale tilbake, da lønningskontoret merket dette ved neste lønningsdag. Lenke til kommentar
neb Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Vel, om man skal være foruftig og tenke litt lengre enn nesa rekker bør du jo bare spørre pent om hva som har skjedd, og se hva slags respons du får. Du blir nok nødt til å betale de tilbake, bedrifter er ikke spesielt interessert i å gi bort penger, så -18k blir nok merka på et eller annet tidspunkt. Ellers kan du jo la de bli stående på en annen konto noen måneder og se hva som skjer. det er jo penger du strengt tatt ikke har, da de i bunn og grunn ikke er dine. Om de plutselig påpeker at du har fått dobbel lønn sjekker du kontoen din og sier: "Jaha, jeg bruker ikke den gamle kontoen min lengre, så det har jeg faktisk ikke lagt merke til før nå", og betaler tilbake. Endret 28. oktober 2008 av bigben247 Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Diskusjonen er vel ferdig, gi beskjed. Det blir nok oppdaget, og da får du trekk på neste lønning. Lenke til kommentar
Vizzy Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Ikke gi beskjed . Dette har hendt med meg også . Og deg gikk bra. Fikk 20 000 kr på hver konto. Vist dette kommer opp i ettertid. Så er det bare å nekte og at du ikke kjenner til det. Så lenge ikke du er klar over at du har fått for mye penger ellerno. Kan dem ikke kreve tilbake. Dem har heller ikke rettigheter til å kunne trekke av 18 000 kr på neste konto. Jeg var så lur at jeg sluttet i jobben 1-2 måneder etterpå . Så gikk jeg 2 måneder med dobbelt lønn. Siden ferie pengene kom da jeg sluttet Er jo akkurat som at når Lønningskontoret betaler deg for lite i Lønn. Da er det ikke dem som gir beskjed at dem har gjort en feil. Da må man sjekke selv og gi tilbake melding Endret 28. oktober 2008 av Vizzy Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Klart de kan kreve det tilbake, og man har meldeplikt. Lenke til kommentar
Vizzy Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Du har meldeplikt vist du har kjentskap til pengene ! De kan ikke bevise at han har kjentskap til det i ettertid. Loven er veldig åpen der og må tolkes av ordlyden. Pengen står på hannes gamle konto. Han sir bare at han bruker ikke denne kontoen . Han bruker kun den nye kontoen sin . Og dermed ikke har oversikt. Ved forje lønn så han at riktig sum lønn kom inn på hans konto. Jeg er ingen tro at vikar byrået vil finne ut av dette. Kanskje om 1 år . Da er det forseint. Du må tenke at dem betaler ut mye lønn til arbeider. Denne prisen 18 tusen , blir et så lite tall på papiret. At dem vil ikke se at det er feil . Før dem går inn å se på detaljene Endret 28. oktober 2008 av Vizzy Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Siden du vet om feilen, handler du i ond tro. Det skal godt gjøres for deg å sannsynliggjøre at du ikke skjønte dette når pengene ligger på to kontoer. Derfor kan du ikke vri deg unna ved å si at du "bare har brukt dem opp". Den eneste måten du kan være sikker på å få beholde pengene på er ved å la dem være og satse på at du ikke hører noe på tre år. Da er kravet foreldet. Er det verdt det? http://www.bluegarden.no/Presse%20og%20nyh...eriepenger.aspx Lenke til kommentar
Vizzy Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Da er det bare å gå til rettsak da vinner du de vil ikke klare å bevise at du har gjort noe galt ! hehe Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Vel, vist du skal tenke langsiktig. Vil du ha gode referanser fra dette firmaet du vikarierer for ? Jeg kan understreke at det vil du _ikke_ få dersom du prøve å lure til deg en ekstra slant og det merkes. Det ble gjort en ærlig feil fra firmaet, vær ansetendig å lever dem tilbake. Du kommer kun til å få positiv respons, det har jeg erfart selv. Lenke til kommentar
Vizzy Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Så må du jo tenke , når arbeidsgiver går en feil å betaler deg for lite lønn. Kommer de å gir deg beskjeden og sir at du har fått for lite eller at dem har glemt noen timer ? Nei de gjør nok ikke det, er man selv så må kontrolere det og gi tilbakemelding slik at man får rett lønn. Så deretter , føler du at det blir rikti at når dem gjør en feil å gir deg for mye penger at du skal gi beskjed? Er den vurderingen du får ta. Jeg har opplevd det samme, og beholdte pengene uten å si ifra. Det gikk bra referanse får man fra alle jobber men velger selv hvilken man vil utelukke på en CV Endret 1. november 2008 av Vizzy Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Greit nok at det finnes ingen lover for dette, men det går egentlig på moral og samvittighet. Det kan dog også få kjipe konsekvenser for trådstarter om det skal bli konflikter ut av denne saken. Les her OT Hei. Har selv en venn som går i 10. klasse og er sammen med en i 7 klasse. Altså han er 15 og hun er 11-12.. Er ikke dette litt pedofilt? Viss de har sex, kan ikke han bli hardt straffet da? Nei Begge er såpass unge at det mest sannsynelig ikke ville blitt sett som straffbar handling (Men hva har dette med saken å gjøre) Lenke til kommentar
toazty Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 la dem stå, ikke gjør en eneste ting. enten sågir du beskjed. eller så lar du dem være, iallefall ikke bruk av dem. hadde selv latt dem stå , og bare se hva som skjer.. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Ser ein del senarioer her: 1: Det blir aldri oppdaga: Du har fått deg 18K ekstra. 2: Det blir oppdaga. i) Trekk i neste lønning då den lønninga er betalt ut på forskudd. (vizzy kan du henvise til regelverket der arbeidsgiver ikkje har muligheiter til å trekke eller justere feilbetalt lønn? ii)Arbeidsgiver krever ikkje pengene tilbake men du er uønska i bedriften. iii) Kombinasjon av i og ii Sidan dette er eit vikarfirma og dei økonomiske tidene er litt på hell så trur eg at du gjer best i å sei i frå om dette. Forklaringa er som følger: 1: Vikarfirma (er lett å avslutte kontrakta og heller gi den til ein anna 2: Dei som leiger deg kan få vite om dette, og dermed få negativt inntrykk av deg. 3: Vikarbyråer har store kontaktnettverk. Det kan vere veldig dårlig for ein framtidig jobbsøknad, at den som sitter å vurderer den har hørdt om både deg og dei 18Kene. Til vizzy: eg veit ikkje kva arbeidsgivere du har jobba for, men der eg jobber har faktisk det blitt fiksa opp der regnskapskontoret tok kontakt og beklaga at eit tillegg ikkje hadde blitt utbetalt, og at dette blei satt til betaling ASAP. Få det finnes arbeidsgivere som seier i frå når dei oppdager feil. Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 1. La pengene stå og rente på den ene kontoen til de merker feilen. 2. Gi beskjed til arbeidsgiver, og betal pengene tilbake. Begge har sine fordeler og bakdeler. Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det er nok noe som uansett blir oppdaget ja, og det er ikke dine penger, så betal tilbake. Jobber for et vikar byrå for tiden og i det siste har jeg jobbet på et lager. Et par dager før jeg skulle få min lønn så ga jeg vikarbyrået en ny konto å sette pengene inn på. Og til min store forbauselse så hadde jeg fått 18K på begge kontoene mine (Den nye og gamle) Er det lurest å si ifra eller kose seg? Lenke til kommentar
Smart Ass Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Trodde ikke dette var ett spørsmål en gang.. Oppdaget: Jaja, have fun! Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 La de stå på kontoen, IKKE bruk av dem. Men la de rente seg, å når du merker det så betaler du tilbake, da har du noen gratis kroner i renter også Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Spørsmplet er, er 18000,- verdt å gjøre seg til kjeltring for? Personlig, hadde jeg latt de 18000,- stå i fred på gamlekontoen til man får bilagene til selvangivelsene eller de som utbetaler lønningene tar kontakt, hva som enn kommer først. Da kan man ikke lenger gjemme seg bak "handlet i god tro/visste ikke". Da er det bare å betale tilbake pengene. Hvis du nå bare har en vanlig konto hos DNBnor med 0,1% rente hadde jeg tatt kontakt direkte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå