mustang74 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hei, Jeg lurer på hvordan en kompressor funker i forhold til en turbo og hva som eventuelt er å foretrekke. Bør man ha intercooler i sammenheng med en turbo? Hvordan er det prismessig? Hvis noen ikke har tid/orker/gidder svare, så gi meg gjerne link til en side hvor jeg kan finne ut. Har lett selv, men finner ingen sider som er gode takk Lenke til kommentar
maedox Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kort sagt fra hukommelsen: Kompressor hjelper på "bunndraget", den starter altså tidlig og dabber av ved høyere turtall. Kobles til motoren ved hjelp av belte, kjede eller tannhjul el.. Se wikipedia-artiklene for detaljer. Turbo hjelper på toppen. Den starter senere enn kompressoren (pga. turbo-forsinkelse mener jeg å huske). Eksosen fra motoren brukes for å drive turboen. Det finnes motorer som benytter seg av begge deler for å få alle fordelene. Man må ikke ha intercooler sammen med turbo tror jeg, men det vil jo nødvendigvis hjelpe på luftmengden ved tenning. Varm luft tar mer plass enn kald, så med intercooler får man plass til mer luft i sylindrene og samtidig mer effektiv forbrenning = høyere effekt, men det visste du sikkert. Se wiki-artiklene for detaljer, for det ser ut til at det finnes blandingsløsninger etc. Her: - http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo - http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger - http://en.wikipedia.org/wiki/Intercooler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) man må ikke ha intercooler nei, men det er en fordel. kort forklart så er turbo avhengig av turtall for gi kraft(mer turtall=mer kraft), kompressor gir kraft hele tiden. turbo er avhengig av ett vist turtall for å i det hele tatt gi noe kraft. intercooler må man ikke ha, men gir en god del mer ytelse når man har kompressor/turbo. selv har jeg vannavkjølt intercooler (Air-to-liquid intercooler) hva som er å foretrekke er opp til deg selv, begge har fordeler. Endret 28. oktober 2008 av aklla Lenke til kommentar
mustang74 Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) man må ikke ha intercooler nei, men det er en fordel.kort forklart så er turbo avhengig av turtall for gi kraft(mer turtall=mer kraft), kompressor gir kraft hele tiden. turbo er avhengig av ett vist turtall for å i det hele tatt gi noe kraft. intercooler må man ikke ha, men gir en god del mer ytelse når man har kompressor/turbo. selv har jeg vannavkjølt intercooler hva som er å foretrekke er opp til deg selv, begge har fordeler. suverent gutta:) Vurderer enten turbo eller kompressor i bilen min Har gått 236,000 da..... Problemet er jo at det "forplanter seg" i systemet...dvs man fort må bytte ut flere deler da originaldelene kanskje ikke tåler påkjenningen Endret 28. oktober 2008 av mustang74 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 turbo/kompressor sliter på motoren og slikt ja. hvilke bil har du? du vet at det er litt jobb å få på en turbo på en motor som ikke er klargjort for det? forresten, har kjørt bil med både turbo og kompressor, jeg liker turbo best, får det ekstra sparket når jeg kommer litt opp i fart Lenke til kommentar
mustang74 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 turbo/kompressor sliter på motoren og slikt ja. hvilke bil har du? du vet at det er litt jobb å få på en turbo på en motor som ikke er klargjort for det? forresten, har kjørt bil med både turbo og kompressor, jeg liker turbo best, får det ekstra sparket når jeg kommer litt opp i fart 540 1995 modell. Jeg er tredje eier på bilen. Andre eier i Norge siden 1999. Jepp er klar over at det er litt jobb, men er vel ikke umulig. Har man tenkt å legge litt kr i det, så spiller det ingen roll om det koster 70,000 eller 100,000....da tenker jeg ikke bare på å få inn en eventuelt turbo/kompressor men også skifte ut andre deler slik at bilen tåler det. Andre igjen sier at bilene tåler langt mer enn de er bygget for, men bilen min er tross alt 13 år og allerede gått igjennom modifikasjoner:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 ang hva bilen tåler så er vel det at de tåler langt mer enn de er bygget for en sannhet med modifikasjoner. ja, de tåler stort sett mer enn de er bygget for, men det går ut over leve-tiden. det varierer jo fra bil til bil hvor mye de tåler av modifikasjoner. så lenge du vet hva du driver med bør det ikke være noe problem, man må vite hvor langt man kan gå, ellers blir det fort dyrt. Lenke til kommentar
mustang74 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) ang hva bilen tåler så er vel det at de tåler langt mer enn de er bygget for en sannhet med modifikasjoner. ja, de tåler stort sett mer enn de er bygget for, men det går ut over leve-tiden. det varierer jo fra bil til bil hvor mye de tåler av modifikasjoner. så lenge du vet hva du driver med bør det ikke være noe problem, man må vite hvor langt man kan gå, ellers blir det fort dyrt. Vet ikke hvor mange du kjenner til å bilsport-bransjen, men har du hørt om Tor Øyvind Skinne så regner jeg med du forstår at bilen er i de beste hender:) MEN, det er ikke bestemt enda fra min side. Fikk forespeilet en pris på mellom 100,000 og 150,000 (er snakk om turbo med "overhaling" av motor)....men da får jeg jo egentlig en helt ny motor hvis man kan si det slik. Kom gjerne med ytringer:) PS: Selv har jeg ikke veldig peiling på teknikk, så kanhende jeg utrykker meg litt feil....da håper jeg noen retter på det jeg sier:) Endret 29. oktober 2008 av mustang74 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå