Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger hjelp til en matte oppgave

Anbefalte innlegg

hei

jeg trenger help til en matte oppgave. her er den

3 brødre har arvet 17 hester etter sin far.den eldste sønnen skal ha halvparten av hestene, den nest eldste skal ha en tredjedel og den yngste skal ha en niendedel. etter å ha klødd seg i hodet en stund, ber de farens beste venn om hjelp. han henter sin egen hest, slik at det nå er 18 hester totalt. så deler han ut halvparten (9 hester) til den eldste sønnen, en tredjedel (6 hester) til den nest eldste og en niendedel (2 hester) til den yngste. så drar han hjem med sin gamle hest, og problemet er ute av verden.

eller er det i realiteten det?

kan noen hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg trenger help til en matte oppgave. her er den

3 brødre har arvet 17 hester etter sin far.den eldste sønnen skal ha halvparten av hestene, den nest eldste skal ha en tredjedel og den yngste skal ha en niendedel. etter å ha klødd seg i hodet en stund, ber de farens beste venn om hjelp. han henter sin egen hest, slik at det nå er 18 hester totalt. så deler han ut halvparten (9 hester) til den eldste sønnen, en tredjedel (6 hester) til den nest eldste og en niendedel (2 hester) til den yngste. så drar han hjem med sin gamle hest, og problemet er ute av verden.

eller er det i realiteten det?

Alle har fått for mye av det de egentlig skal ha. De skal ha hver sin del av 17. De har fortsatt egentlig bare 17 hester, men bruker man 18 som utgangspunkt går regnestykket opp. Regnestykket går ikke opp med 17. Alle får ikke den delen de skal ha.

Forresten: Post heller i "Den enorme matteassistansetråden" som er sticky på denne sida. ;)

Endret av Crashking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...