Gå til innhold

Ødelagt tv, selger vil ikke heve.

Anbefalte innlegg

Nå ringte jeg komplett.no, og de sa at jeg ikke har krav på forsinkelses rente, fordi det aldri er snakk om penger her. Jeg kan visst ikke få forsinkelses rente OG omlevering. Og nå han begynte å snakke om at "Siden vi er så snille og gode å ha med å gjøre, så kan vi heve det tv vi hadde tenkt til å omlevere deg". Men siden jeg krevde forsinkelses rente i tillegg så skulle de stille seg på bakbena og si nei, da omleverer vi i steden for å kredittere. Bare siden du krever forsinkelsesrente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at du ikke krever forsinkelsesrente om de betaler deg hele kjøpsprisen. ;)

De har ikke noe valg, med mindre de vil bryte forbrukerkjøpsloven, og om de setter seg på bakbena, så ta saken til FTU (forbrukertvistutvalget. De har utført to avhjelpsforsøk allerede, og har rett å slett ikke mulighet til å kreve å utføre avhjelp en tredje gang. Du har mulighet til å kreve heving, og de har ikke noe annet å gjøre enn å godta det. Send dem en mail der du klart og tydelig opplyser om at du krever heving, at de allerede har utført to avhjelpsforsøk, og ikke har krav på å utføre et til. Opplys dem om at du vil ha tilbake hele kjøpssummen, og at du, dersom de vil trekke fra 20% av summen i bruksfradrag (de har ikke lov å trekke fra noe mer - å betale deg kun 11000 er rent pisspreik), så vil du kreve forsinkelsesrenter. Foreslå at de betaler deg hele kjøpssummen tilbake, og viser et minstemål av kundeservice etter den ekstremt dårlige, direkte feilaktig, og sannsynligvis bevisst løgnaktige kundeservicen du har fått hittil. Skriv også at du tar saken videre til FTU om de nekter, legg til at de er dømt til å tape etter gjeldende rettspraksis, og egentlig burde slutte å sette seg på bakbeina til ingen nytte. - Det eneste de gjør er å øke rentene de kommer til å ende med å måtte betale deg uansett.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Det er SAMME paragraf som gjør at de kan betale tilbake tilbake mindre enn full kjøpssum - bruksfradrag. Veldig merkelig at de kan den ene delen av paragrafen, men ikke har lest avsnittet under. :hmm:

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

da skal jeg si det til de. Men blir møtt med ren stabeist ånd i telefon. Så jeg vet ikke åssen jeg skal komme igjennom. De hekter seg hele tida til at de omleverer varen, og at jeg ikke har noe å si. Men 20000 minus 20% er jo ikke 11000, med andre ord, de skal bare ta pengene i egen lomme.

Lenke til kommentar
De sier at så lenge de kan tilby meg en tilsvarende eller bedre tv, så har jeg null valg whatsoever. Da kan de faktisk prakke på meg tv. Noe jeg faktisk tror de har rett til. Er det ikke sånn at de kan omlevere varen inntill 2 ganger da?

De lyver. På tredje avhjelpsforsøket (for det som for kunden virker som samme feil (f. eks. skjermen slutter å funke. Trenger ikke være samme grunn, men samme "symptom)) har du rett til HEVING.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...