magicgunnar Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 F.eks så finnes det noen forhåndsdefinerte farger som blue, red osv. Er det noen måter jeg kan lage min egen farge på f.eks "finbakgrunn", definere denne til en spesiell verdi, og hvis jeg i framtiden skal endre på "finbakgrunn" så slipper jeg å endre verdien i de 4 filene der den er brukt, men bare der den er definert? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Nei, dessverre. Jeg spørte om noe lignende i webkafèen her en dag. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Du kan gjøre dette med PHP (eller et annet serversidespråk). Enten bruker du filnavn som "style.css.php", eller du kan få serveren (Apache?) til å kjøre PHP i CSS-filene dine (kan gjøres med htaccess-filer). Dermed skal du kunne skrive filer i denne stilen: <?php $bgfarge = "#f00"; ?> body { background-color: <?php echo $bgfarge; ?>; } Endret 28. oktober 2008 av Mikael Berg Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Jeg gjør det slik: <? error_reporting(ALL); header("Content-type: text/css"); # Farger $bgfarge = "#f00"; # CSS echo <<<CSS body { background-color: $bgfarge; } CSS; ?> Endret 28. oktober 2008 av Jooakim Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Så har slike PHP-baserte løsninger noen drawbacks? Jeg antar at siden det er PHP så lastes og kjøres det på nytt hver gang en siden åpnes eller refreshes, men det er kanskje ikke noe stort problem...? Støtte for enkle variabler i CSS hadde i grunnen vært kjekt. Trengte ikke engang å være typet, siden CSS er interpretert tekst trengs bare en strengevariabel. Geir Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det kjøres i utgangspunktet på nytt for hver lasting ja, men har vanskelig for å se for meg at det utgjør noe problem. Det går nok på godt under millisekundet. Det er jo heller ikke noe i veien for å skrive en cache-funksjon i PHP-en, men tror egentlig det er vanskelig å få selve cache-funksjonen til å gå raskere enn å bare "kjøre CSS-en" på nytt. Ser ingen åpenbare ulemper. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det kjøres i utgangspunktet på nytt for hver lasting ja, men har vanskelig for å se for meg at det utgjør noe problem. Det går nok på godt under millisekundet. Det er jo heller ikke noe i veien for å skrive en cache-funksjon i PHP-en, men tror egentlig det er vanskelig å få selve cache-funksjonen til å gå raskere enn å bare "kjøre CSS-en" på nytt. Ser ingen åpenbare ulemper. Du ser ikke noe problemer med å starte en ny php prosess, eller et helt rammeverk(fler og fler jobber med rammeverk som cake) for å få ut css filen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Støtte for enkle variabler i CSS hadde i grunnen vært kjekt. Trengte ikke engang å være typet, siden CSS er Jeg burde kanskje kalle det konstanter, ikke variabler. De skal jo ikke endres under kjøring, bare inneholde definisjon av standardverdier. Geir Lenke til kommentar
Per Kristian Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 .finbakgrunn { color: "#55FF88"; font-color: "#8822AA"; } Vil gi deg en CSS-klasse med angitte bagrsunns/forgrunns-farger. Du har 16777215 mulige farger å velge mellom. En farge i CSS kan alltid defineres med et # og så et tall som heksadesimal. Her kan du finne ut hvilken farge som er hviket heksadesimal-tall. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 .finbakgrunn { color: "#55FF88"; font-color: "#8822AA"; } Vil gi deg en CSS-klasse med angitte bagrsunns/forgrunns-farger. Du har 16777215 mulige farger å velge mellom. En farge i CSS kan alltid defineres med et # og så et tall som heksadesimal. Her kan du finne ut hvilken farge som er hviket heksadesimal-tall. Nå var det ikke det han mente Han ville ha det slik: body { color: finbakgrunn; // Slik som man bruker red/green/blue... } Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Aa kj0re PHP bare for en sak som dette syntes jeg er silly. Det er noe som heter "search and replace in files" som kan brukes i stedet, og dersom du absolutt vil gj0re det automatisk skriver du et Perl-/PHP-script som brenner en fil til disk. Det er trolig ogsaa snart mulig aa bruke variabler i CSS.. bare vent ti aar paa IE. http://disruptive-innovations.com/zoo/cssvariables/ Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Find and replace-funksjonalitet er og eit alternativ, så slepp du PHP-styret Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Find and replace-funksjonalitet er og eit alternativ, så slepp du PHP-styret Problemet er bare at search and replace ikke fungerer! Hvis du vil bytte farger på enkelte elementer og har en komplisert CSS fil, noe jeg praktisk talt alltid har, så blir denne teknikken som å spille sjakk. Du vil kanskje endre fargen på halvparten av elementene med en gitt farge: Lykke til. Særlig når den fargen du vil endre til allerede er tilordnet en haug av andre elementer. Løsningen for ren CSS er å strukturere fila anderledes. /******* Gruppe 1 *******/ p.gubba, strong.noa, div.rota { color:blue; } /******* Gruppe 2 *******/ p.ching, em.chong, strong.china, div.mann { color:red; } Man kan her endre farge for gruppe 1 og 2, inkludert tilordne de samme farge, uten å miste strukturen hvis man ønsker å endre fargen i fremtiden. Ved å strukturere etter tilordnet verdi, fremfor elementet som tilordnes, blir det trådstarter forsøker å oppnå enkelt. Løsningen på mange CSS problemer ligger i hvordan man strukturerer CSS fila eller CSS filene. CSS filer på mange tusen linjer uten noen som helst struktur fungerer ikke. Frode Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Om du har stilark på mange tusen linjer uten god struktur har du garantert bomma litt CSS uansett. Da bør du i så fall - dele opp til fleire mindre stilark etter ønska struktur - generere litt CSS med serverside-programmering som snakka om over her Endret 10. november 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Om du har stilark på mange tusen linjer har du garantert bomma litt CSS uansett. Nei! Det kommer jo helt ann på om man lager CSS for diverse media, om du har CSS for forskjellige skjermstørrelser, etc. Hvis du i tillegg har valgfrie stilark, som brukeren kan velge, eller muligheten for forskjellige layouts men med samme formatering, ja da blir det liv! Jeg har også CSS1, CSS2, og CSS3 stilark, samt hack mot IE. Det blir ett sabla kaos hvis du ikke strukturerer CSS koden. Jeg har mange tusen linjer med CSS kode, men har ikke bomma, bare brukt det ekstremt avansert. Du skal ikke lage rare CSS greiene før flat fil blir kaos. Flat fil er for CSS som flat fyll for mennesker. Frode Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Sjå update på forige post, la den til litt kvikt. Endret 10. november 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Om du har stilark på mange tusen linjer uten god struktur har du garantert bomma litt CSS uansett. Da bør du i så fall - dele opp til fleire mindre stilark etter ønska struktur - generere litt CSS med serverside-programmering som snakka om over her Vi er i bunn og grunn rimelig enige her. Frode Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg var på en utviklerkonferanse i Nederland for noen uker siden. Jeg fikk ikke gått på mange foredrag, siden jeg hadde 6 av dem å holde selv, men jeg var på et et angående frameworks. Og vedkommende foredragsholder sa det på den måten: Dersom jeg må scrolle, vurderer jeg om jeg skal lage en subrutine. Så strengt kan det selvsagt ikke være med en CSS, men det er et poeng i at ting blir uoversiktlige rimelig fort. Mitt inntrykk er at det har noe med instilling å gjøre. Jeg har jobbet med et 4. generasjons verktøy i over 20 år. Den gangen kunne en prosedyre bare ha 100 linjer, og mange beklaget seg over det. Så ble det utvidet til 500. Og - interessant nok - de samme menneskene beklaget seg fortsatt. Jeg personlig fylte aldri opp de 100 den gangen, og aldri de 500 senere. Men vi hadde nettopp en diskusjon om det her nå: Skal vi dele opp i mange små filer, eller beholde ting samlet. Jeg har ikke noe problem med å dele dem opp personlig, om man kan finne på en fornuftig struktur. Men i vårt tilfelle skal css'ene være templates for andre (designere/webutviklere som er brukere av vårt CMS), og da mistenker jeg at de kommer til å legge alle endringer i hovedfilen fordi det er for mye styr for dem å forholde seg til alle include-filene. Geir Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 ...Men i vårt tilfelle skal css'ene være templates for andre (designere/webutviklere som er brukere av vårt CMS), og da mistenker jeg at de kommer til å legge alle endringer i hovedfilen fordi det er for mye styr for dem å forholde seg til alle include-filene. Geir Spørsmålet blir jo fort om en flat fil vil gi brukerne noe mer oversikt? Mye kommer jo ann på hvor sturkutrert koden er, og hvor avansert den er. Hvis dere benytter selectors aktivt, og strukturerer litt "objekt orientert" så blir koden nydelig og oversiktelig, og en drøm å jobbe med. For dere. Problemet er de som ikke behersker selectors. De vil ikke fatte bæret. Frode Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg er skikkelig imot å dele opp css i mindre filer. Greit å ha eget reset stylesheet, og til nød et til print(har nå lagt dette i det globale "reset" stylesheetet), men å dele opp designe i flere blir jo bare kronglete. Har nok filer oppe som det er om jeg ikke må lete meg frem til hvilken fil som inneholder hva! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå