Gå til innhold

Problem med kjøleløsninger...

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en Zalman ZM80A-HP ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80AHP ) og en mist silent twin ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1 ).

Når jeg nå prøver å spille noe, eller kjører 3DMark 03 fryser pc'n seg. Det eneste som hjelper er da å resete pc'n.

Når jeg første gangen satt inn viftene, brukte jeg den goopen jeg fikk med viften og kjøleribben. Så prøvde jeg på nytt med Arctic Silver II, uten at det hjalp noe.

Noen som har noen råd om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Hva har du satt dette på? (CPU/skjermkort)

Ja

- Fjernet du den gamle goopen bra og påførte et syltynt lag med AS2?

Ja, jeg fjernet det med white spirit.

- Hvordan er temperaturen inne i kabinettet?

Når jeg nå har tatt av "veggene" på kabinettet ligger den på 40 grader celsius i idle.

- Hva er CPU-temperaturen?

Nå som jeg har "veggene" vekk, ligger den på 55 grader celsius.

Lenke til kommentar

er viktig at du riktig luftgjennomstrømning i kabinettet.

Heatpipen gjør jobben sin - men blir varm som du påpeker.

Vil anbefale 1 foran til å blåse inn - kanskje 2 bak til å blåse ut.

(varm luft stiger som kjent)

Har du dette allerede - vet jeg ikke :-( (mulig heatpipen ikke er korrekt montert ?)

Lenke til kommentar
er viktig at du riktig luftgjennomstrømning i kabinettet.

Heatpipen gjør jobben sin - men blir varm som du påpeker.

Vil anbefale 1 foran til å blåse inn - kanskje 2 bak til å blåse ut.

(varm luft stiger som kjent)

Har du dette allerede - vet jeg ikke :-( (mulig heatpipen ikke er korrekt montert ?)

Jeg har ingen vifter, bortsett fra prosessor vifte.

Sitat fra mail til MP:

Hei!

Ja, ZM80AHP vil passe begge skjermkortene dine.

--

mvh/Regards

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

http://www.microplex.no/

http://www.supportforum.info/

On Mon, 17 Mar 2003 20:52:11 +0100

"Kristian Saga" <[email protected]> wrote:

> Jeg har et Geforce 2 ultra skjermkort som kjøleviften er ødelagt på,

> så lurer jeg på om denne kjøleløsningen vil passe til dette kortet?

>

> I tillegg har jeg et Geforce 4 ti 4400 som jeg også vil bytte viften

> på. Vil denne kjøleløsningen klare å holde nede temperaturen på

> kortet. Jeg har ingen kabinettvifter, kun prosessor vifte.

Lenke til kommentar

Er du ikke helt våken eller...?

Kanskje du tyder frem undertekster fra det du leser som ingen andre ser??

Han svarer på spm. ditt med at den kjøleløsningen du spurte om passer på begge kortene dine... han lover ikke, hverken direkte eller indirekte, at dette er en god kjøleløsning.

Skal du få dette til å funke bra er det en god ide å investere i 2 eller 3 kabinettvifter ettersom du da har bra luftflyt gjennom kabinettet ditt og dette vil hjelpe ganske mange grader..

MEN JEG LOVER INGENTING!!!!!!

Lenke til kommentar
Er du ikke helt våken eller...?

Kanskje du tyder frem undertekster fra det du leser som ingen andre ser??

Han svarer på spm. ditt med at den kjøleløsningen du spurte om passer på begge kortene dine... han lover ikke, hverken direkte eller indirekte, at dette er en god kjøleløsning.

Jeg spør: Vil denne kjøleløsningen holde temperaturen nok ned på mitt skjermkort.

Han svarer: Ja, det vil passe på skjermkortet ditt.

Tror de fleste vil tolke det som at det vil holde. Det var på grunnlag av svaret jeg fikk fra han at jeg kjøpte kjøleløsningen. Jeg nevnte også det at jeg kun har en prossesor vifte i kabinettet fra før i mailen.

Lenke til kommentar

Du bør ha minst 1 ekstra kabinettvifte. Trenger ikke være så veldig kraftig, bare du får gjennomstrømnng i kabinettet.

Rensa med White Spirit? Trodde dette var en av ade tingene man ikke burde rense CPU/GPU/kjølere med.

Blokka som monteres på GPU er alt annet enn plan. Jeg tok meg tid til å planslipe min før jeg monterte den.

Har nå festet en 80mm vifte rett over kjøleren. Nå kjøler den mye bedre enn orginalkjøleren og en TT GF4 kopperkjøler jeg hadde. (Vifta kan ikke høres når kabinettet er lukka).

Lenke til kommentar
Du bør ha minst 1 ekstra kabinettvifte. Trenger ikke være så veldig kraftig, bare du får gjennomstrømnng i kabinettet.

Rensa med White Spirit? Trodde dette var en av ade tingene man ikke burde rense CPU/GPU/kjølere med.

Blokka som monteres på GPU er alt annet enn plan. Jeg tok meg tid til å planslipe min før jeg monterte den.

Har nå festet en 80mm vifte rett over kjøleren. Nå kjøler den mye bedre enn orginalkjøleren og en TT GF4 kopperkjøler jeg hadde. (Vifta kan ikke høres når kabinettet er lukka).

Er det slik å forstås at du også har en slik kjøleløsning?

Men første gangen jeg monterte kjøleren skal det vel ikke være nødvendig å rense på noen måte?

Jeg har forresten ikke noe utstyr til å planslipe kjøleren med. (Det skal vel egentlig ikke være nødvendig)

Har veldig lite lyst på enda flere utgifter etter at jeg nylig bestilte flere dyre kjøleløsninger for å få en stillere pc.

Lenke til kommentar

Jeg har også en slik vifteløs Zalman VGA-kjøler.

Første gang man monterer kan det være greit å rense GPU'en for gammel pasta. Hvis det har kommet noen fettmerker på kjøleblokka og kjøleribbene så kan det være greit å rense de også.

Og som sagt (eller jeg tror jeg sa det); en vifte (80mm) over Zalman kjøleren hjelper helt utrolig. Selv med en liten, svak og (nesten) lydløs vifte.

Plansliping er enkelt. Alt du trenger er litt veldig fint våtslipepapir (og kanskje litt grovt, for å slipe ned de største skeivhetene først), en rett glass/speilplate og litt vann. Spørsmålet er vel om man gidder bryet. :)

Lenke til kommentar
Jeg har også en slik vifteløs Zalman VGA-kjøler.

Første gang man monterer kan det være greit å rense GPU'en for gammel pasta. Hvis det har kommet noen fettmerker på kjøleblokka og kjøleribbene så kan det være greit å rense de også.

Og som sagt (eller jeg tror jeg sa det); en vifte (80mm) over Zalman kjøleren hjelper helt utrolig. Selv med en liten, svak og (nesten) lydløs vifte.

Plansliping er enkelt. Alt du trenger er litt veldig fint våtslipepapir (og kanskje litt grovt, for å slipe ned de største skeivhetene først), en rett glass/speilplate og litt vann. Spørsmålet er vel om man gidder bryet. :)

Takk for gode svar!

Hva mener du med over skjermkortet? Mener du da at jeg skal feste viften i kabinettveggen?

Men syns jo ikke det skal være nødvendig siden jeg, når jeg bestilte, gikk ut fra at det var alt jeg trengte. Dette p.g.a. jeg tolket mailen fra Hans Petter Fale som at kjøleløsningen skulle holde.

Lenke til kommentar

white sprit legger igjenn et lite fett lag som holder meget godt med varme. vask alt som har vært i kontakt med whitespriten med sterk sprit ( 60% er et minimum) (kansje rødsprit) ha på ny kjølepasta å fyr opp hele greia........det burde holde godt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har laga et eget feste utav en sånn brakett man setter bak ved kortplassene, der det ikke er noen kort. Kuttet av litt av den, borret et hull (som jeg festa vifta i), bøyde den til og festa den der hvor man skrur fast korta.

Jeg har brukt denne metoden nå som en midlertidig løsning, men nå har jeg fått returnert kjøleløsningen.

Har du eller noen andre noen forslag til hvilken kjøler jeg burde gå for?

Lenke til kommentar

Hei

For fjerning av gammal goop bør man vel bruke Isopropanol eller Aceton, siden disse løser opp goopen veldig godt og at de ikke legger igjen noen produktrester.

Begge får du tak i på bensinstasjon eller jernvarehandel.

Ellers bør du nok ha en vifte som blåser mot Zalman-kjøleren på en eller annen måte. :yes:

Mvh

Slinky

Lenke til kommentar

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...=A1349&toc=3870

Denne hadde jeg før jeg fikk Zalman Heatpipe-kjøler. Den støyer litt, men man kan nok justere ned turtallet litt uten at det gjør noe særlig. Det følger forresten med ribber til å sette på RAM på skjermkortet. (Disse ribbene passa faktisk under Heatpipe-kjøleren :))

Men hos meg så kjølte den Thermaltake'n dårligere enn Zalman + 80mm Papst (19dB) (Orginalkjøleren kjølte enda dårligere enn Thermaltaken igjen)

Lenke til kommentar
Bør jeg sende kjøleløsningen i retur til microplex, siden de, indirekte, sa at kjøleløsningen ville funke på mitt skjermkort?

Nå jeg egentlig lyst til å si noe veldig stygt men får la være på dette snille forumet.

Det skulle imidlertid ikke være noe galt i å anbefale tilbakesendelse. Også forhandlere fortjener en god latter i blant. Dessuten får du jo litt ekstra utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...