RandiA Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Det som er bra med den, er at den er fin å ta med på tur uten å ha med et macro objektiv.Vil du skikkelig nærme, så er det bare mellomringer eller belg som gjelder. Takk skal du ha, arela...da ser det ut til at jeg gjorde det rette valget for min 60mm macro da. Har gått noen runder på det her, med mange innspill og tips, så gikk bestillingen i natt, og det ser ut som den allerede er på vei, har mailet med selgeren. RandiA Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er såpass, ja. Bortimot 3:1 i forstørrelse da! Nei, det er 1.42:1. Med alle Kenkoringene påmontert blir forstørrelsen 2.13:1 Formelen er: Forstørrelse = [(Gammel_forstørrelse * brennvidde) + mellomring] / brennvidde Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er såpass, ja. Bortimot 3:1 i forstørrelse da! Nei, det er 1.42:1. Med alle Kenkoringene påmontert blir forstørrelsen 2.13:1 Formelen er: Forstørrelse = [(Gammel_forstørrelse * brennvidde) + mellomring] / brennvidde Mulig det står et sted i tråden, men fant det ikke umiddelbart, 2.13:1 , det forholdstallet gjelder alle objektiver da, eller på hvilket mm-objektiv?(Ikke for at jeg skal gå og huske den formelen, for man finner nok lett utav det med praktisk bruk ) Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på? RandiA Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på? Du kan få vignettering i ekstreme tilfeller, f.eks. ved å stacke mange mellomringer. Men det ser du jo fort. Ellers mister du muligheten til å fokuserer til uendelig, men det er du neppe interessert i med mellomringene på uansett. Men siden det ikke er noe glass så er det ikke noen påvirkning sånn sett. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på? Du kan få vignettering i ekstreme tilfeller, f.eks. ved å stacke mange mellomringer. Men det ser du jo fort. Ellers mister du muligheten til å fokuserer til uendelig, men det er du neppe interessert i med mellomringene på uansett. Men siden det ikke er noe glass så er det ikke noen påvirkning sånn sett. Takk for info. Høres bra ut. RandiA Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Med alle Kenkoringene påmontert blir forstørrelsen 2.13:1 Formelen er: Forstørrelse = [(Gammel_forstørrelse * brennvidde) + mellomring] / brennvidde Mulig det står et sted i tråden, men fant det ikke umiddelbart, 2.13:1 , det forholdstallet gjelder alle objektiver da, eller på hvilket mm-objektiv?(Ikke for at jeg skal gå og huske den formelen, for man finner nok lett utav det med praktisk bruk ) Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på? RandiA Gammel forstørrelse er i ditt tilfelle 1:1 = 1. Alle kenkoringene blir tilsammen 12mm+20mm+36mm = 68mm. Brennvidden på objektivet ditt er 60mm. Putter man inn i formelen får man da: [(1 * 60) + 68] / 60 = 2.1333333333 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Gammel forstørrelse er i ditt tilfelle 1:1 = 1. Alle kenkoringene blir tilsammen 12mm+20mm+36mm = 68mm. Brennvidden på objektivet ditt er 60mm.Putter man inn i formelen får man da: [(1 * 60) + 68] / 60 = 2.1333333333 Fint, takk skal du ha...da har jeg lagt formelen i rett "Foto-mappe"... RandiA Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Her er en fin side med formler for de forskjellige muligheter for macro. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Her er en fin side med formler for de forskjellige muligheter for macro. Oi, den var interessant, takk skal du ha, gjemmer og printer ut... RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Da har jeg fått Extension Tubes, og jeg tror dette kan bli bra...måtte ta en rask prøve, men her er det ikke noe perfekt-arbeid, ville bare se om det fungerte. Det er tatt inne, uten blitz, bare med en bordlampe. Stativ med lang lukketid, her er det en pollenknapp på den samme St.Pauli inneplante jeg har tidligere i tråden, den er opprinnelig mye mindre enn et knappenålshode. Så dette tror jeg kan bli bra med rette lysforhold og alt lagt til rette. Exif: 2 – f7.1 - ISO 100 Exposure Compensation: -1 AF Mode:Manual focusing EF-S60mm f/2.8 Macro USM RandiA Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Bra Randi. Jeg skal også ha et slikt sett klar til våren kommer! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Bra Randi. Jeg skal også ha et slikt sett klar til våren kommer! Takk for det, det var bare et raskt klikk for å se muligheten. Har jo ikke øvd eller laget de optimale forhold, men av det raske knipset der, ser jeg jo at jeg har funnet det jeg var på jakt etter...takker i Forumet for tips og veiledning. Randi Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Dette ble jo bra; veldig nærgående da. Jeg tror du har fått tak i det du trenger for å få de forstørrelsene du vil ha.. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå