Gå til innhold

Nærfotografering - "forsterkning" av macro-objektivet

Anbefalte innlegg

Det som er bra med den, er at den er fin å ta med på tur uten å ha med et macro objektiv.

Vil du skikkelig nærme, så er det bare mellomringer eller belg som gjelder.

Takk skal du ha, arela...da ser det ut til at jeg gjorde det rette valget for min 60mm macro da. Har gått noen runder på det her, med mange innspill og tips, så gikk bestillingen i natt, og det ser ut som den allerede er på vei, har mailet med selgeren.

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er såpass, ja. Bortimot 3:1 i forstørrelse da!

Nei, det er 1.42:1.

Med alle Kenkoringene påmontert blir forstørrelsen 2.13:1

Formelen er:

Forstørrelse = [(Gammel_forstørrelse * brennvidde) + mellomring] / brennvidde

Mulig det står et sted i tråden, men fant det ikke umiddelbart, 2.13:1 , det forholdstallet gjelder alle objektiver da, eller på hvilket mm-objektiv?(Ikke for at jeg skal gå og huske den formelen, for man finner nok lett utav det med praktisk bruk :yes: ) Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på?

RandiA

Lenke til kommentar
Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på?

Du kan få vignettering i ekstreme tilfeller, f.eks. ved å stacke mange mellomringer. Men det ser du jo fort. Ellers mister du muligheten til å fokuserer til uendelig, men det er du neppe interessert i med mellomringene på uansett. Men siden det ikke er noe glass så er det ikke noen påvirkning sånn sett.

Lenke til kommentar
Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på?

Du kan få vignettering i ekstreme tilfeller, f.eks. ved å stacke mange mellomringer. Men det ser du jo fort. Ellers mister du muligheten til å fokuserer til uendelig, men det er du neppe interessert i med mellomringene på uansett. Men siden det ikke er noe glass så er det ikke noen påvirkning sånn sett.

Takk for info. Høres bra ut.

RandiA

Lenke til kommentar

Med alle Kenkoringene påmontert blir forstørrelsen 2.13:1

Formelen er:

Forstørrelse = [(Gammel_forstørrelse * brennvidde) + mellomring] / brennvidde

Mulig det står et sted i tråden, men fant det ikke umiddelbart, 2.13:1 , det forholdstallet gjelder alle objektiver da, eller på hvilket mm-objektiv?(Ikke for at jeg skal gå og huske den formelen, for man finner nok lett utav det med praktisk bruk :yes: ) Blir gjengivelsen noe forringet dess flere mellomringer du setter på?

RandiA

Gammel forstørrelse er i ditt tilfelle 1:1 = 1. Alle kenkoringene blir tilsammen 12mm+20mm+36mm = 68mm. Brennvidden på objektivet ditt er 60mm.

Putter man inn i formelen får man da:

[(1 * 60) + 68] / 60 = 2.1333333333

Lenke til kommentar
Gammel forstørrelse er i ditt tilfelle 1:1 = 1. Alle kenkoringene blir tilsammen 12mm+20mm+36mm = 68mm. Brennvidden på objektivet ditt er 60mm.

Putter man inn i formelen får man da:

[(1 * 60) + 68] / 60 = 2.1333333333

Fint, takk skal du ha...da har jeg lagt formelen i rett "Foto-mappe"... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått Extension Tubes, og jeg tror dette kan bli bra...måtte ta en rask prøve, men her er det ikke noe perfekt-arbeid, ville bare se om det fungerte. Det er tatt inne, uten blitz, bare med en bordlampe. Stativ med lang lukketid, her er det en pollenknapp på den samme St.Pauli inneplante jeg har tidligere i tråden, den er opprinnelig mye mindre enn et knappenålshode. Så dette tror jeg kan bli bra med rette lysforhold og alt lagt til rette.

post-92574-1227299568_thumb.jpg

Exif: 2 – f7.1 - ISO 100

Exposure Compensation: -1

AF Mode:Manual focusing

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar
Bra Randi. Jeg skal også ha et slikt sett klar til våren kommer!

Takk for det, det var bare et raskt klikk for å se muligheten. Har jo ikke øvd eller laget de optimale forhold, men av det raske knipset der, ser jeg jo at jeg har funnet det jeg var på jakt etter...takker i Forumet for tips og veiledning. :new_woot:

Randi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...