Gå til innhold

Nærfotografering - "forsterkning" av macro-objektivet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha, Stimas, det var snilt av deg...fikk ikke noe god forklaring på Fotobutikk i går. Tror nok den der er tingen for meg...bruker jo 60mm'n bar som oftest da, men det er av og til morsomt å gjøre et nærgående studium av planter...kanskje insekter som sitter stille også. Er vel lett å skru på den der.

RandiA

Lenke til kommentar
Takk skal du ha, Stimas, det var snilt av deg...fikk ikke noe god forklaring på Fotobutikk i går. Tror nok den der er tingen for meg...bruker jo 60mm'n bar som oftest da, men det er av og til morsomt å gjøre et nærgående studium av planter...kanskje insekter som sitter stille også. Er vel lett å skru på den der.

RandiA

Bajonettinnfatning "han/hun" du bare putter den imellom kameraet og objektivet.

Lenke til kommentar
Enda mer forstørrelse? Hva er Kenko da? Er det Canon originale de selger da? Og det kommer vel mye toll og frakt i tillegg.

RandiA

nei, dei selg ikkje canons orginale, men er et eget merke som passer til canon (blant annet), sidan mellomringar ikkje inneheld optikk whatsoever, er det ikkje så nøye med om det er orginalt eller ikkje.

Lenke til kommentar
Enda mer forstørrelse? Hva er Kenko da? Er det Canon originale de selger da? Og det kommer vel mye toll og frakt i tillegg.

RandiA

nei, dei selg ikkje canons orginale, men er et eget merke som passer til canon (blant annet), sidan mellomringar ikkje inneheld optikk whatsoever, er det ikkje så nøye med om det er orginalt eller ikkje.

Ok, da forstår jeg...tror de hadde Canon også der..

RandiA

Lenke til kommentar
Et spørsmål til dere som bruker mellomringer. Er det mye vanskeligere å fokusere med en moderat mellomring (f.eks. 12mm) enn uten ? Og hva har det å si på dybdeskarpheten ?

@k.n.b. Du nevner telekonverter som et alternativ. Hvordan vil det gå på et macro-objektiv på 50-60mm? De er vel egentlig beregnet på lengre bennvidder?

Det har jeg ingen spesifikk erfaring med, det må nesten prøves. Jeg har imidlertid telekonverter og en 105mm macro, kan jo prøve med disse når oktober er over.

Forøvrig kjøpte jeg Kenko/Soligor-settet med mellomringer for Nikon (Består av 12mm+20mm+36mm som kan kombineres etter ønske). Benyttet den ene mellomringen i "Analog møter digital". Det blir naturlig nok mindre og mindre dybdeskarphet, og vanskeligere og vanskeligere å fokusere jo flere millimetere med mellomringer som settes på.

RandiA: Du får dette settet i norske fotobutikker om du ønsker det. Hva som beholdes av automatikk på Canon vet jeg ikke, men i så måte er de til og med bedre enn originale Nikon-mellomringer. Mekanisk er nok originale mellomringer mer stabile, men det har først betydning om du skal "stacke" mange.

Lenke til kommentar

RandiA

Dem er tilpasset for å passe Canon,med dette settet som ThorEH nevner så får du autofokus også.

Fordelen med og kjøpe et sett ringer er at du får flere ringer i forskjellige tykkelser,noe som gjør at bruksområdet blir større angående og endre nærgrensene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Det har jeg ingen spesifikk erfaring med, det må nesten prøves. Jeg har imidlertid telekonverter og en 105mm macro, kan jo prøve med disse når oktober er over.

Når jeg tenker meg; så kan jo jeg også teste dette. Har en Sigma 50mm f/2.8 Macro og en Sigma 1.4x converter.

Tom

Lenke til kommentar

RandiA

Dem er tilpasset for å passe Canon,med dette settet som ThorEH nevner så får du autofokus også.

Fordelen med og kjøpe et sett ringer er at du får flere finger i forskjellige tykkelser,noe som gjør at bruksområdet blir større angående og endre nærgrensene.

OK, ser det er mange billige der, slike sett, med free shipping også, men hvordan er det med toll-erklæring, mye trøbbel? Og hva må man betale i moms?..kanskje det begynner å nærme seg norsk pris da?

RandiA

Lenke til kommentar
Skal du ha mellomringer så anbefaler jeg eBAY og Kenko sitt mellomringsett - dette kommer med 3 mellomringer 12-20-36mm. På Nikon så beholder man ihvertfall AF og annen automatikk, så jeg ser ingen grunn til at man ikke skal det på Canonversjonen. Kommer på ca 1000 kr hjem for hele settet - noe som er samme pris som for en mellomring fra Canon/Nikon

søk på extensiontubes + Kenko + Canon på eBAY

OK, da ble det disse...vet ikke om jeg har bruk for tre, men det kan være morsomt å prøve. Håper de er like bra som den Canon sin extention tube da, og jeg håper det ikke blir mye tull med toll og ekstra moms og slikt; det kan variere veldig fra USA, Hong Kong eller Australia er visst dette.

RandiA

Lenke til kommentar
Har sett litt på dette, og vet at manger er fornæyd med en "close-up" linse. Fordelen med dette, er at en kan bruke autofokus. Anbefaler bla. Sigma Achromatic eller Canon 500D. Sigma har 1,6 X , mens Canon har 2X. Dette er tilstrekkelig, da mere kan forringe kvaliteten

Jeg har den Canon 500D. Den er beregnet for brennvidder mellom 70 og 300mm.

Likeså finnes Canon 250D beregnet for brennvidder mellom 50 og 135mm.

For å få en 500D til å forstørre 1:1, må du bruke et 400mm objektiv.

Jeg bruker min på en 105 og en 180mm, med og uten teleconverter.

Autofokus virker bra, men fokusområdet er svært begrenset. Mener å huske at jeg hadde maks 20cm å gå på før det ble grått. Forstørrelsen er heller ikke så voldsom.

Tipper den ligger rundt 1:2 med 180mm*1,4.

Det som er bra med den, er at den er fin å ta med på tur uten å ha med et macro objektiv.

Vil du skikkelig nærme, så er det bare mellomringer eller belg som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...