RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 ”Nærfotografering”Jeg ønsker tips om ”forbedring” av nærgrense, forstørrelse, fokus på mitt EF-S60mm f/2.8 Macro USM Dette er det beste jeg kan få til så nært, dette er utrolig små saker, disse pollenbærerne er atskillig mindre enn knappenålshoder. Bruker liten blender og lang, lang eksponeringstid. Nærmere kan jeg ikke komme, måtte trikse litt med manuell-ringen for å kunne være så nær og sylskarp fokus var ikke oppnåelig. Kan noen fortelle meg om jeg kunne hatt nytte av CANON 52MM FORSATS LINSE 500D her eller HOYA HMC Macro +4 filter i 52mm. Andre forslag? Dette har jeg lite greie på, men mitt ønske er altså å komme enda nærmere, få enda sterkere forstørrelse og bedre fokus. Hva bør jeg kjøpe da? Det bør ikke være for innviklet, og helst noe som man kan fortsette å bruke auto-fokusering med. Exif: 3.2– f/16 - ISO 100 EF-S60mm f/2.8 Macro USM RandiA Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomringer er nok greia her. Vet ikke om du får AF, men i dette tilfelle er det nok bedre med MF uansett. Sånne ringer fåes billig. På finn og qxl ligger rimelige utgaver. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomringer, belg og/eller omvenderadapter er tingen. Sistnevnte lar deg snu objektivet andre veien, noe som gir forbedret nærgrense. Et alternativ er selvsagt et nytt objektiv av typen Canon MP-E 65mm som vi gi deg maksimalt fem ganger forstørrelse. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 ..er det bare å finne en mellomring som passer da? Her er det vel ulike funksjoner og typer. Vil helst ikke drive å snu objektivet nei..det blir for plundrete.Og fint å kunne beholde autofokus også. Denne Canon MP-E 65mm så da fristende ut...bare til helt tett macro den da? Som oftest er det jo hele planten jeg har bruk for ..skulle vært morsomt å se noen bilder tatt med de ulike alternativer. Er denne jeg nevnte: HOYA HMC Macro +4 filter i 52mm en mellomring, eller er det noe annet. (Fikk den foreslått på fotobutikk, de hadde ikke den 500D) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Canon MP-E 65 er et meget spesielt objektiv ettersom det kun kan brukes til macro i forstørrelser fra 1:1 til 5.1. Canons to mellomringer kan anbefales da de overfører all info mellom objektiv og kamera. Men du er jo så nærme at manuell fokus er å anbefale uansett. Mellomringene settet mellom objektiv og kamera. Canon har to modeller EF-12II og EF-25II. Hvilket av de to du bør velge er jeg usikker på; kanskje begge? Her kan vel macro-ekspertene komme med et par tips. Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hvilket av de to du bør velge er jeg usikker på; kanskje begge? Her kan vel macro-ekspertene komme med et par tips. Nå kjenner ikke jeg Canon-mellomringene, men normalt kan du vel sette på så mange mellomringer du orker, helt til nærgrensa kommer inn i objektivet. Ønsker man å beholde nærgrensa kan man bruke telekonverter. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomringer ja...? Er det noe sted å se bilder tatt med og uten mellomringer? Skal disse settes på macro-objektiv da, er de ikke bare for vanlig objektiv? Det står 52mm på mitt 60mm macro-objektiv så det må jo passe med målene da. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomringer ja...? Er det noe sted å se bilder tatt med og uten mellomringer? Skal disse settes på macro-objektiv da, er de ikke bare for vanlig objektiv? Det står 52mm på mitt 60mm macro-objektiv så det må jo passe med målene da.RandiA Mellomringer kan brukes på alle objektiver. De settes som sagt mellom objektiv og kamera; og passer derfor alle objektiver. 52mm er diameter på filtergjengene på kamera (det står bla. inne i objektivdekselet)., og er kun et viktig tall når du ser på nærlinser eller filtre. Har desverre ikke noen bilder. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomringer kan brukes på alle objektiver. De settes som sagt mellom objektiv og kamera; og passer derfor alle objektiver.52mm er diameter på filtergjengene på kamera (det står bla. inne i objektivdekselet)., og er kun et viktig tall når du ser på nærlinser eller filtre. Har desverre ikke noen bilder. Tom Ok, takk skal du/dere ha...da er jeg kommet litt lengre i forståelsen. Burde vel prøve de to mellomringene da, og se hvilke utslag de har. Det var ca 4-500kr. forskjell i pris. Tror jeg har mer nytte av det enn et super-macro objektiv ja, for jeg ser det flotte Canon MP-E 65mm er bare for slik supermacro. (Og jeg skal ikke i første omganmg spesialisere meg på det ) RandiA Lenke til kommentar
corinaturbo Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tenker å skaffe meg 60mm du har, og lurer på hva du vil anbefale som tilleggsutstyr, hvis det er nødvendig? Er du fornøyd med det? Lenke til kommentar
stimas Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har både 60mm'ern og mellomring. Fungerer fint det. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tenker å skaffe meg 60mm du har, og lurer på hva du vil anbefale som tilleggsutstyr, hvis det er nødvendig? Er du fornøyd med det? Veldig godt fornøyd med den 60mm ja..trenger egentlig ikke noe i tillegg, men moro å prøve. RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har både 60mm'ern og mellomring. Fungerer fint det. Å. interessant...den samme 60 som meg? Hvilken mellomring har du valgt da? Kunne vært moro å se et bilde du tok med bare 60mm, og det samme bildet, med samme forhold, når du har satt på mellomringen...så jeg kan se om det er noe særlig endring. Hva bruker du den mest til da? RandiA Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Mellomring har ikke har egen optikk. Den vil derfor ikke ødelegge kvaliteten på den opprinnelige linsa. Kan brukes med hell på f.eks telelinser. Metoden med å snu linsa, gir utrolig vanskelig fokusering (du må flytte motivet eller kameraet :-) Forsatslinse har jeg litt forkjærlighet for. Men på macro objektiv vet jeg ikke om jeg ville brukt det. Her fant jeg noen bilder med EF-25II Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Skal du ha mellomringer så anbefaler jeg eBAY og Kenko sitt mellomringsett - dette kommer med 3 mellomringer 12-20-36mm. På Nikon så beholder man ihvertfall AF og annen automatikk, så jeg ser ingen grunn til at man ikke skal det på Canonversjonen. Kommer på ca 1000 kr hjem for hele settet - noe som er samme pris som for en mellomring fra Canon/Nikon søk på extensiontubes + Kenko + Canon på eBAY Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kenko er vel laget av Sigma - eller på samme fabrikk. Det er iallefall det beste alternativet på Nikon. Mulig det erdet på Canon også, undesøk de iallefall - og google litt på dem. De ligger på ca $130-160 ser jeg HER Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Et spørsmål til dere som bruker mellomringer. Er det mye vanskeligere å fokusere med en moderat mellomring (f.eks. 12mm) enn uten ? Og hva har det å si på dybdeskarpheten ? @k.n.b. Du nevner telekonverter som et alternativ. Hvordan vil det gå på et macro-objektiv på 50-60mm? De er vel egentlig beregnet på lengre bennvidder? Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Dere satte meg i sving her ja Scanet medfølgende manual. Kvaliteten blei sådær,i allefall så står alle objektivene som kan brukes pluss nærgrensene her. Håper det var til noe hjelp. Edit:ser at manualen er produsert i 2003,så objektiver som er produsert etter det er naturligvis ikke på denne listen. Endret 28. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
stimas Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har både 60mm'ern og mellomring. Fungerer fint det. Å. interessant...den samme 60 som meg? Hvilken mellomring har du valgt da? Kunne vært moro å se et bilde du tok med bare 60mm, og det samme bildet, med samme forhold, når du har satt på mellomringen...så jeg kan se om det er noe særlig endring. Hva bruker du den mest til da? RandiA Ja, det er Canons 60mm Macro jeg har..., med 25mm mellomring. Her er et bilde som viser forskjellen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det er såpass, ja. Bortimot 3:1 i forstørrelse da! Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå