stich_it Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hei, har en sak gående med Acer norge angående reklamasjon på harddisk i bærbar pc, de mener harddisk i bærbar pc kun har 2 års reklamasjon, og at det er en sak oppe i høyesterett mellom IKT-Norge og FTU nå på dette. noen som har hørt noe om dette? og er det ikke 5 års reklamasjon på en bærbar pc og alt dens innhold Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Da krysser vi fingrene for IKT-Norge. Det skal selvfølgelig være 5 års garanti på hele maskinen. Endret 28. oktober 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken. Jeg trodde faktisk ikke det fantes noen seriøse aktører på markedet lenger som hevder noe annet enn 5 års reklamasjonsfrist på harddisker. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Da krysser vi fingrene for IKT-Norge. Det skal selvfølgelig være 5 års garanti på hele maskinen. Bortsett fra batteri mener jeg å huske, siden det går under såkalt "forbruksvare" og har bare 1år(?) garanti Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hva er oppgitt forventet levetid på sånne ting fra produsenten? Ikke at det har så mye å si for saken, men jeg lurer. Denne samsungen skal tåle å bli skrudd av/på 600 000 ganger. Da kan du skru den av og på 328 ganger om dagen i fem år. Da skal du ikke gjøre mye annet enn å tørrpeise powerknappen og likevel forvente lovmessig levetid. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken. Håper ikke det er denne saken. Skal leverandørene ha økonomisk ansvar for brukernes datatap også, synes jeg det er fullstendig "høl i huet". Hvis det brenner hos deg og du har brukt 2 dager på å male et fint maleri som går tapt, så får du ikke dekket dette av forsikringsselskapet.... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Da krysser vi fingrene for IKT-Norge. Det skal selvfølgelig være 5 års garanti på hele maskinen. Bortsett fra batteri mener jeg å huske, siden det går under såkalt "forbruksvare" og har bare 1år(?) garanti Dette har vært oppe og de kom frem til at det er 2 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) acer har nå satt seg på bakbena og nekter å erkjenne at det er 5 års reklamasjon på harddisk og mulig hele bærbare pcen. de henviser stadig til en sak som skal opp i høyesterett uten å gi meg link eller dokumentasjon på at dette stemmer, når jeg spurte etter en slik dokumentasjon så fikk jeg beskjed om det kunne de ikke gi meg. Så da får jeg vel ta en ringerunde eller tur innom mitt lokale forbrukeombud(eller hva de nå kaller seg) imorgen. sendt en mail til FTU nå får se om de svarer. *tillegg* sende en mail til IKT-norge også. Får se hva de sier. Endret 28. oktober 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Panter Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Bortsett fra batteri mener jeg å huske, siden det går under såkalt "forbruksvare" og har bare 1år(?) garanti Ikke er det noe som heter "forbruksvare", ikke er det 1 år og det er ei heller garanti. Hvorfor på død og liv svare når alt er feil? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Regnes ikke alt i en salgspakke som samme vare? At man kan si at det er en reklamasjonsfrist for hver "linje" på en kvittering, ikke mer? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Slettet midlertidig. Endret 28. oktober 2008 av Panter Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Dette har vært oppe og de kom frem til at det er 2 års reklamasjonsrett. Vennligst kom med kilde! Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken. Jeg trodde faktisk ikke det fantes noen seriøse aktører på markedet lenger som hevder noe annet enn 5 års reklamasjonsfrist på harddisker. Acer er veldig ekstreme på dette med reklamasjon, og jeg håper at vi der jeg jobber aldri kommer til å selge Acer igjen. Det er fantastisk at de fastholder to år reklamasjon på harddisken når det har vært uttalt flere ganger tidligere fra diverse rettsorganer at reklmasjonstiden må sees på hele produktet som en helhet. Altså at dersom maskinen i seg selv har en reklamasjonsfrist på fem år, så må også harddisken som er en nødvendig del av denne maskinen også ha det. En harddisk faller ikke under samme kategori som for eksempel et batteri. Skulle i alle fall harddisken vært utsatt for unormalt bruk må i så fall Acer bevise dettte - noe de lett kan gjøre. Det er noe de ikke gjør ettersom de da vet de ikke har noe de skulle sagt. Håpløst hele greia. Av alle de produsentene vi har hatt med å gjøre gjennom årene der jeg jobber så er Acer noen av de vanskeligste. Endret 28. oktober 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ja, de er blitt strenge de siste 3-4 årene. Før aksepterte Acer alt... Lenge leve de to ytterpunktene. Acer kan allikevel ikke nekte å behandle saken fordi de venter på en avgjørelse de mener kommer. Henvend deg til selger, si at avhjelp har tatt urimelig lang tid, og krev heving. Nekter selger dette, og refererer til Acer, slår du i bordet med FKL, og sier du kun skal forholde deg til selger. Få utsagn fra FR/FTU om at reklamasjonsretten gjelder hele produktet. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Bortsett fra batteri mener jeg å huske, siden det går under såkalt "forbruksvare" og har bare 1år(?) garanti Ikke er det noe som heter "forbruksvare", ikke er det 1 år og det er ei heller garanti. Hvorfor på død og liv svare når alt er feil? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det bildet nevner Garanti, IKKE reklamasjonsretten. Produsenten kan si hva pokker de vil om sin egen garanti, men de kommer ikke utenom FKL fordet. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ja, jeg snakker om garanti og har ikke gitt uttrykk for å vært inne på reklamasjon. Men ja, reklamasjonsretten gjelder selvsagt uansett Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ja nå la jeg merke til at personen du quotet også har helt feil(5års garanti?). Det trenger forøvrig ikke være 1 års garanti på batteri i det heletatt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 De fleste produsenter av bærbare tilbyr en serviceavtale som gir utvidet garanti i to eller tre år(slik at man totalt sett har 3 eller fire års garanti). Med dette så bekrefter de at maskinen er laget for å vare vesentlig lengre enn 2 år, og man får dermed 5 års reklamasjon. Og som andre har skrevet så gjelder reklamasjonen for hele maskinen, med unntak av batteri. Så her er det bare å slå i bordet ovenfor butikken med forbrukerkjøpsloven. Dersom Acer ikke firer på dette vil det så være et problem mellom butikk og produsent. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 og så litt tilbake på topic jeg har nå fått svar fra FTU. Hallo. Jeg kan ikke i farten huske om det har vært noen saker om varigheten av harddisker spesielt, men Forbrukertvistutvalget har i flere vedtak gitt uttrykk for det syn at også bærbare PC'er er ment å ha så lang varighet at det gjelder en ytre ramme for reklamasjon på 5 år fra kjøpsdato. Jeg har fryktelig vondt for å tro at harddisken skulle være unntatt fra dette. Hvis du vil se avgjørelser der FTU uttaler at reklamasjonsfristen er 5 år for bærbar PC, så kan du på våre nettsider søke etter vedtak i f.eks. sak 20070481 og 20070805. FTUs syn har hele tiden vært anfektet av bransjen. FTUs avgjørelser er jo ikke bindende for andre enn partene i den saken avgjørelsen gjelder, men en avgjørelse fra Høyesterett har så høy status at et prinsipp som fastslås der, får vidtrekkende virkning. Høyesterett har jo avgjort at det er 5 års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, så det ville være veldig rart om det skulle stille seg annerledes med bærbare PC'er. FTU skal naturligvis ikke i Høyesterett med noen sak, for vi er jo et organ som treffer avgjørelser - ikke part i noen sak. Men det hender jo at en sak som vi har avgjort, blir anket oppover i systemet og havner til slutt i Høyesterett. Og det hender at ForbrukerRÅDET fører sak på vegne av en forbruker i slike prinsipielle saker. Mvh - **** **** Seniorrådgiver Forbrukertvistutvalget så ja... blir vel en siste dag med å forsøke å snakke fornuft i Acer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå