Gå til innhold

harddisk levetid sak i høyesterett?


stich_it

Anbefalte innlegg

Hei, har en sak gående med Acer norge angående reklamasjon på harddisk i bærbar pc, de mener harddisk i bærbar pc kun har 2 års reklamasjon, og at det er en sak oppe i høyesterett mellom IKT-Norge og FTU nå på dette.

 

noen som har hørt noe om dette?

 

og er det ikke 5 års reklamasjon på en bærbar pc og alt dens innhold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Da krysser vi fingrene for IKT-Norge. Det skal selvfølgelig være 5 års garanti på hele maskinen.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken.

 

Jeg trodde faktisk ikke det fantes noen seriøse aktører på markedet lenger som hevder noe annet enn 5 års reklamasjonsfrist på harddisker.

Lenke til kommentar

Hva er oppgitt forventet levetid på sånne ting fra produsenten? Ikke at det har så mye å si for saken, men jeg lurer.

Denne samsungen skal tåle å bli skrudd av/på 600 000 ganger. Da kan du skru den av og på 328 ganger om dagen i fem år. Da skal du ikke gjøre mye annet enn å tørrpeise powerknappen og likevel forvente lovmessig levetid.

Lenke til kommentar
Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken.

Håper ikke det er denne saken. Skal leverandørene ha økonomisk ansvar for brukernes datatap også, synes jeg det er fullstendig "høl i huet". Hvis det brenner hos deg og du har brukt 2 dager på å male et fint maleri som går tapt, så får du ikke dekket dette av forsikringsselskapet....

Lenke til kommentar
Da krysser vi fingrene for IKT-Norge. Det skal selvfølgelig være 5 års garanti på hele maskinen.

Bortsett fra batteri mener jeg å huske, siden det går under såkalt "forbruksvare" og har bare 1år(?) garanti

Dette har vært oppe og de kom frem til at det er 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

acer har nå satt seg på bakbena og nekter å erkjenne at det er 5 års reklamasjon på harddisk og mulig hele bærbare pcen.

 

de henviser stadig til en sak som skal opp i høyesterett uten å gi meg link eller dokumentasjon på at dette stemmer, når jeg spurte etter en slik dokumentasjon så fikk jeg beskjed om det kunne de ikke gi meg. Så da får jeg vel ta en ringerunde eller tur innom mitt lokale forbrukeombud(eller hva de nå kaller seg) imorgen.

 

sendt en mail til FTU nå får se om de svarer.

 

*tillegg*

sende en mail til IKT-norge også. Får se hva de sier.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Den eneste saken jeg vet om som IKT Norge har gående om dagen dreier seg om backupkostnader, ikke levetid på disken.

 

Jeg trodde faktisk ikke det fantes noen seriøse aktører på markedet lenger som hevder noe annet enn 5 års reklamasjonsfrist på harddisker.

Acer er veldig ekstreme på dette med reklamasjon, og jeg håper at vi der jeg jobber aldri kommer til å selge Acer igjen. Det er fantastisk at de fastholder to år reklamasjon på harddisken når det har vært uttalt flere ganger tidligere fra diverse rettsorganer at reklmasjonstiden må sees på hele produktet som en helhet. Altså at dersom maskinen i seg selv har en reklamasjonsfrist på fem år, så må også harddisken som er en nødvendig del av denne maskinen også ha det. En harddisk faller ikke under samme kategori som for eksempel et batteri. Skulle i alle fall harddisken vært utsatt for unormalt bruk må i så fall Acer bevise dettte - noe de lett kan gjøre. Det er noe de ikke gjør ettersom de da vet de ikke har noe de skulle sagt.

 

Håpløst hele greia. Av alle de produsentene vi har hatt med å gjøre gjennom årene der jeg jobber så er Acer noen av de vanskeligste.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ja, de er blitt strenge de siste 3-4 årene. Før aksepterte Acer alt... Lenge leve de to ytterpunktene.

 

Acer kan allikevel ikke nekte å behandle saken fordi de venter på en avgjørelse de mener kommer. Henvend deg til selger, si at avhjelp har tatt urimelig lang tid, og krev heving.

 

Nekter selger dette, og refererer til Acer, slår du i bordet med FKL, og sier du kun skal forholde deg til selger. Få utsagn fra FR/FTU om at reklamasjonsretten gjelder hele produktet.

Lenke til kommentar

De fleste produsenter av bærbare tilbyr en serviceavtale som gir utvidet garanti i to eller tre år(slik at man totalt sett har 3 eller fire års garanti). Med dette så bekrefter de at maskinen er laget for å vare vesentlig lengre enn 2 år, og man får dermed 5 års reklamasjon.

 

Og som andre har skrevet så gjelder reklamasjonen for hele maskinen, med unntak av batteri. Så her er det bare å slå i bordet ovenfor butikken med forbrukerkjøpsloven. Dersom Acer ikke firer på dette vil det så være et problem mellom butikk og produsent.

Lenke til kommentar

og så litt tilbake på topic ;)

 

jeg har nå fått svar fra FTU.

Hallo.

 

Jeg kan ikke i farten huske om det har vært noen saker om varigheten av harddisker spesielt, men Forbrukertvistutvalget har i flere vedtak gitt uttrykk for det syn at også bærbare PC'er er ment å ha så lang varighet at det gjelder en ytre ramme for reklamasjon på 5 år fra kjøpsdato. Jeg har fryktelig vondt for å tro at harddisken skulle være unntatt fra dette. Hvis du vil se avgjørelser der FTU uttaler at reklamasjonsfristen er 5 år for bærbar PC, så kan du på våre nettsider søke etter vedtak i f.eks. sak 20070481 og 20070805.

 

FTUs syn har hele tiden vært anfektet av bransjen. FTUs avgjørelser er jo ikke bindende for andre enn partene i den saken avgjørelsen gjelder, men en avgjørelse fra Høyesterett har så høy status at et prinsipp som fastslås der, får vidtrekkende virkning. Høyesterett har jo avgjort at det er 5 års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, så det ville være veldig rart om det skulle stille seg annerledes med bærbare PC'er.

 

FTU skal naturligvis ikke i Høyesterett med noen sak, for vi er jo et organ som treffer avgjørelser - ikke part i noen sak. Men det hender jo at en sak som vi har avgjort, blir anket oppover i systemet og havner til slutt i Høyesterett. Og det hender at ForbrukerRÅDET fører sak på vegne av en forbruker i slike prinsipielle saker.

 

Mvh -

**** ****

Seniorrådgiver

Forbrukertvistutvalget

 

så ja... blir vel en siste dag med å forsøke å snakke fornuft i Acer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...