Gå til innhold

Canon fotopapir. Hvilket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket Canon fotopapir i 10x15 og A4 matt og glossy bør jeg kjøpe til Canon IP4600?

Hvor i Oslo er det billigst?

Hei, jeg har IP4500, har hatt i550 tidligere, og har klart best erfaring med originalt papir og blekk. Testet et annet fotopapir, men det falmet skremmende fort!

Har alltid 4-5 forskjellige typer papir tilgjengelig.

Bruker High Resulotion Paper HR-101 en god del, det er bare behandlet vanlig papir, matt og tynt, men fint til mange formål, og forholdsvis billig.

Canon har også et matt fotopapir MP-101, som jeg ikke har prøvd.

Ellers har jeg brukt Photo Paper Plus Glossy PP-101 samt Photo Paper Pro PR-101, som gir knallresultater, og nå i det siste bare vanlig Glossy Photo Paper GP-401 og GP-501 (siste er en litt lettere "everyday use" utgave). Vanlig glossy er greit nok til mye bruk, men er mye tynnere og tåler mindre.

Utskrift på slikt fotopapir blir jo sykt bra, kvaliteten avhenger litt av hva du skal bruke det til. Mulig det er litt nye betegnelser på papiret til de nye modellene.

Men det er i hvert fall ENORME prisforskjeller på blekk og papir, det kan du enkelt sjekke på prisguiden til hardware.no, og bruk fritekstsøk!

Hvis du er lur, kjøper du et eller to fulle sett patroner, og noen pakker papir, helst sammen med noe annet snask. Da sparer du fort mange hundre kroner sammenlignet med butikker!!

Ellers er fordelen med Canon at de fleste elektro- og telebutikker har blekk og papir, hvis du plutselig er tom. Til og posten har jo... Tror Clas Ohlson også har rimelig.

Lenke til kommentar

Kan si to ting - ligg langt unna uorginalt blekk for fotoskrivere - samt skriver under på det kjelldell sier at PR-101 serien er helt topp.

Orginale patroner kan du kjøpe veldig billig her www.shopping4net.com

Anbefales.

Eksempelvis BCI-6-serien ligger på 64 kroner inkl.frakt og mva!

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg har testet http://www.binders.no/web/ePortal/ctrl?act...mp;loc=subgroup

Papir Canon GP-501 10x15 170g (100)

Men det som fulgte med var Glossy plusII og det var mye bedre. Virker ikke som Binders har dette.

Er det dette dere anbefaller? http://www.binders.no/web/ePortal/ctrl?act...mp;loc=subgroup

Finnes det noen oversikt over alle Canon papirene som viser hvilken rekkefølge i kvalitet de er i?

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Var ikke lengre enn ip4300. Rart ikke Canon har oppdatert denne siden?

"Det er glanset tynt papir som gir deg høy oppløsning."

Hvilket av disse papirene er dette. Stod at de fleste papirene gav bra bilder:-)

PR101 så ut til å være bra, men koster vel mye?

Lenke til kommentar
Kan si to ting - ligg langt unna uorginalt blekk for fotoskrivere - samt skriver under på det kjelldell sier at PR-101 serien er helt topp.

Tror PR-101 har gått ut, PR-201 har kommet istedet.

Kjøpte nettopp PR-201 som nå heter Photo Paper Pro II. :)

Selges i pakker av 50 ark. (10x15)

Finnes selvsagt i A4 også.

Arkene skal visst være forbedret i forhold til PR-101.

Andreas

Lenke til kommentar
Var ikke lengre enn ip4300. Rart ikke Canon har oppdatert denne siden?

"Det er glanset tynt papir som gir deg høy oppløsning."

Hvilket av disse papirene er dette. Stod at de fleste papirene gav bra bilder:-)

PR101 så ut til å være bra, men koster vel mye?

Ja, var overrasket hvor elendig den siden var oppdatert!

Glanset tynt papir = High Resulotion Paper - HR-101

Fant ikke denne på Fotomagasinet, som jeg har benyttet på det andre her. Men den er ganske rimelig, selges bare i større A4 pakker.

PR-101 (Photo Paper Pro) er ekstremt bra, meget tykk og fin kvalitet, gir skikkelig lab-kvalitet! Fra 50 kr for 20 stk 10x15, altså 2,50 pr bilde.

Har du de nyeste printerne må du ha PR-201 (Photo Paper Pro II)

Den koster 200 for samme pakke, altså 10 kr pr bilde!!

Ellers kan du printe ut 4 om gangen på A4, som jeg pleier.

Da koster det 179 for 20 ark, altså 1/4 av prisen pr bilde. Da kommer ned til 2,50 pr 10x15 igjen. Og du kan få 2 stk 13x18 eller 1 stk 20x25 på samme ark!! Merkelig prispolitikk!!

Jeg synes Canons utskriftprogram er utrolig bra, da kan du utnytte papiret godt og fleksibelt.

Ellers holder det fint med vanlig glossy, litt tynnere, men ok. Koster ca halvparten av PR.

Heter PP-101 eller PP-201 avhengig av printer.

Lenke til kommentar
Tror PR-101 har gått ut, PR-201 har kommet istedet.

Kjøpte nettopp PR-201 som nå heter Photo Paper Pro II. :)

Selges i pakker av 50 ark. (10x15)

Finnes selvsagt i A4 også.

Arkene skal visst være forbedret i forhold til PR-101.

201-arkene er beregnet på de nyeste modellene med nytt blekk, for å gi bedre holdbarhet.

Har du ikke det kan du like godt kjøpe 101 ark hvis du kommer over det, er MYE billigere.

Gjelder PR, PP og andre ark.

Lenke til kommentar
Har den nyeste Canon IP4600 så da er det PR-201. Men dere anbefaller A4 ark å printe ut 4 10x15. Får jeg dette lett i Adobe Lightroom2.0?

Aner ikke, men har brukt Adobe PhotoShop Elements en del. Den har mange slike ferdige layouter, men irriterende nok IKKE 4 bilder på A4. Men den har to, der man kan legge på MEGET lekre rammer, så det er genialt til litt større bilder! (2 stk 13x18, fine gaver!)

Så bare prøv deg frem, den har sikkert tilsvarende mulighet for å velge forskjellige layouts.

Easy PhotoPrint til Canon (som følger med alle skrivere) kan dessverre bare printe jpg, forresten.

Men den har mange flotte ferdige layouter som utnytter printer optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...