eLang Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Hvordan får jeg til å logget inn på ubuntu maskinen fra en annen pc (tightvnc)? Altså ekstern innlogging. Har tillat dette i "Brukervalg for pålogging" > ekstern > samme som lokal. Endret 28. oktober 2008 av eLang Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kanskje du burde komme med noen detaljer om hvordan det ikke fungerer og hva du har prøvd? Hender at hostname ikke fungerer, så prøv IP istedet. Er det en NAT/router mellom pcene? Spesifiserer du brukernavn (mener man må det)? Lenke til kommentar
eLang Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Det er i et lokalt nettverk pc-ene er kobbelet på samme ruter/modem. Får koblet til eksternt skrivebord fra Vista hvis jeg er logget inn på ubuntumaskina. Har prøvd IP uten hell. At det er noen porter er vel lite tenkelig siden jeg kan koble meg på pc-en utenfor hjemme nettverket ved tightvnc og ip.. Vil helst kjøre Ubuntuen uten skjermkort, men det virker ikke som den starter ordentlig opp... Lenke til kommentar
eLang Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Ved bruk av ssh? er ikke så inne i gnu/linux verden, men går ut fra at det har noe med grafiskgrensesnitt å gjøre? Isåfall ja. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Er veldig ny selv og har kun klart å få til kommandobasert. Men mulig du kan få til grafiskgrensesnitt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ssh Ved logging fra windows brukes programmet putty. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Siden jeg er den eneste brukeren var det jo bare å aktivere automatisk innlogging... Burde vel ha sett det før... Lenke til kommentar
HawP Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Sånn for the record... Det finnes to måter å gjøre "remote login" med bruk av Vnc server, men hvilken av Vnc "variantene" som har det nødvendige er jeg ikke sikker på (les: husker ikke ). Er heller ikke sikker på om en kan konfigurere begge samtidig, da jeg kun kjører én av variantene på mine pc'er. 1 - Xvnc, fungerer noe tilsvarende rdp mot windows, men ikke sikker på om den kan koble til konsollet. Kan f.eks. bruke xinetd til å starte en Xvnc sesjon ved connect på konfigurert port. 2 - vnc X modul, konfigurer xorg.conf til å laste modulen når X starter. Gir tilgang på konsollet (og kun det), dvs. har du skjerm tilkoplet pc'en ser du det samme som vises på skjermen. Ingen av disse krever at en bruker er innlogget. De forskjellige distroene har sikkert mulighet for å konfigurere en (eller begge) av disse i GUI. F.eks. openSuse har noe de kaller "Remote administration" i Yast, som er alt. 1. Endret 29. oktober 2008 av HawP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå