wtfpwns Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) hei, trenger litt forslag til HZ og strøm settings. har sett noen videoer på youtube og lest på wiki, så tror jeg forstår prinsippene. dette blir første gang jeg overclocker, og vil bare clocke litt her er mine specs: - ECS P45T-A BLACK SERIES MOTHERBOARD - INTEL Core 2 Quad Q9550 2.83Ghz firekjerners prosessor 12MB cache, med vifte - Scythe Andy Samurai CPU Cooler - Aerocool Zerodegree ATX Alu m/250 mm vifte (kabinet) - G.SKILL 4GB DDR2 Kit (2x2GB) 1066MHz - POV 280 GTX noen forslag til hva jeg bør gjøre med settings? regner med a proc går til godt over 3.0ghz har jeg godt nok med kjøling til å clocke mye? trenger jeg forandre noe mer. føler at pakken dra COD:4 og wow bra. men skulle gjerne hatt litt mer proc hastighet til wow. tar gjerne imot forslag til clocking av alt. vet a MOBOet mitt er på tryne å OCe, så trenger ikke informere meg om dette. ser frem til svar Endret 28. oktober 2008 av wtfpwns Lenke til kommentar
Nameraka Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hei, nybegynner her også! Har forsøkt klokking av q9550 jeg også, uten ekstra kjøler får jeg CPU opp til ca 3,3 stabilt(FSB 405). Med ny kjøler fra nocuta fikk jeg den stabilt på max: 3,5 så det var ikke mye å hente på ekstra luftkjøling av denne.... Endringene jeg har gjort i BIOS er: FSB: stilt fra 333 til 405 (multippel på max - 8.5) Vcore: 1,31 - 1.33 (ikke prøv noe særlig over 1,35V) Men dette har du sikkert prøvd alt :-) Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, nybegynner her også! Har forsøkt klokking av q9550 jeg også, uten ekstra kjøler får jeg CPU opp til ca 3,3 stabilt(FSB 405). Med ny kjøler fra nocuta fikk jeg den stabilt på max: 3,5 så det var ikke mye å hente på ekstra luftkjøling av denne.... Endringene jeg har gjort i BIOS er: FSB: stilt fra 333 til 405 (multippel på max - 8.5) Vcore: 1,31 - 1.33 (ikke prøv noe særlig over 1,35V) Men dette har du sikkert prøvd alt :-) hm, klokken din var ikke så veldig stor, kan jo være du har et shipt hk , eller ram som ikke klarer mere enn 800MHz , Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg skjønner ikke helt at du sier at det hovedkortet ikke er bra til å klokke med.. Det er vel en av de beste å klokke med.. P45 chipsettet har vel verdensrekorden i FSB hvis jeg ikke tar helt feil.. Du må stille FSB manuelt ja, multiplier er låst på den prosessoren. Jeg har min Q9450 på 437 FSBx8 = 3,496 GHz. Husker ikke volt akkurat nå, men som en annen sier her så kan man ikke mate en 45nm prosessor med så mye mer enn 1,35. Skal ikke være nødvendig med så masse volt, men det må du bare prøve deg fram på. OC er egentlig veldig vanskelig å hjelpe med da det er forskjell på alle CPUer, RAMbrikker og hovedkort. Her er det bare masse prøving og feiling som er tingen. Mål temperatur med f.eks Speedfan. Følg med på temp. Går overklokkingen feil resetter de fleste BIOSer seg selv og det er bare å prøve på nytt! Hvis du når et makspunkt på prosessor kan du jo klokke RAMen litt for bedre ytelse. Her må du antagelig stille timings manuelt også hvis du vet hva det er.. For stabilitet kan du bruke Prime95. Kjør dette i flere timer for å sikre at systemet er stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå