C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 God aften/natt! Er det noen her som har erfaringer med Vivitar 285, 283 og 285HV, både av nyere og eldre årgang? Jeg har lyst på noen for strobisme, men jeg finner mye motstridende opplysninger om hva som er quality og hva som bare er skrammel fra fabrikker med tvilsomme etiske retningslinjer og kvalitetskontroll. Jeg forstår det sånn at det er de eldre (285, 283, noen 285HV) som er de virkelig gode sakene, mens nylanseringen av 285HV for det meste er av laber kvalitet. Men det er jo også sånn at noen av de eldre har direkte skremmende høye triggerspenninger - dette avhenger litt med produksjonsland, men dette er tydeligvis ikke noen sikker indikasjon. Er det noen som veit hvor det lar seg gjøre å få tak i eldre modeller som har triggerspenninger på < 240V? Ser at Adorama har masse gamle greier de redistribuerer, men de vil ikke si noe om opphavsland eller triggerspenning. Skal jeg bare fyre løs og skaffe et par og satse på at de er lave? Jeg kan jo måle selv, og hvis de er for høye funker de som optiske slaver (bruker PC-sync og optiske slaveutløsere). Men jeg vil helst slippe den risken det involverer, vil gjerne vite hva slags spenninger jeg kan forvente så jeg veit hva slags kabler jeg skal skaffe. Dette her blir import, og da er det greit å treffe på første forsøk. Blir så dyre fraktkostnader ellers. -Koffein PS: tar det sedvanlige forbeholdet om trøtthetsforårsakede skrivefeiler. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Vel jeg fant en gammel vivitar blits som heter: zoom thyristor 285, er det en slik du spør om? Kan ikke si noe om den annet at den funker på k200d, jeg aner ikke spenningen den gir (har ikke måleinnstrumenter) og har ingen erfaringer eller kunnskap om vivitar generelt. Men den funker som bare rakkern. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Ja, er ute etter noe i den dur. At den funker tyder vel på at den ikke er >300, men jeg tror jeg gjør det enkelt for meg selv og skaffer en gammel SB eller to. :-) Lenke til kommentar
El_Jeffe Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg har 2 stk Vivitar 285HV jeg kjøpte på BH Photo for rundt 450 spenn pr. stk i Juli.(Noe mere nå med dagens dollarkurs) Har ikke hatt noe problemer med disse. Bruker Elinchrom Skyport triggers Vet ikke hvordan det er med Pocket Wizards, men jeg måtte kjøpe sync-kabler fra FlashZebra. Kosta meg rundt en hundrings for 2 stk inkl. frakt til Norge. Det skal sies at disse bør behandles pent. En av mine har knekt hotshoe etter et lite uhell i skibakken Men det kan vel skje de fleste blitzer. Bare spør om det skulle være noe! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Varmskoa er vel det svakeste punktet på alle blitser - bedre at den knekker, enn at blitsen knuser eller skoa på kameraet blir revet av. :-) Har du mulighet til å si noe om triggerspenning på Vivitarene, og hvor de er produsert? Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hva med en brukt SB-24. Får ikke kraftigere blitz for pengene enn denne. Du får ikke TTL, men funker på Auto. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Har vurdert dem ja. Trenger ikke TTL for mitt bruk uansett. Takk for den linken, bra pris! Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg også har vurdert å kjøpe meg en Viviatar, men for å være sikker så kjøper jeg da en 285HV som er laget netopp for å ha lav trigger spenning såvidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Det var det jeg også planla, men de er kjent for å ha svært mange mandagseksemplarer, og det er ikke noe man vil ha noe av når man kjøper fra utlandet og en produsent som har gått konkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå