Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til OC. Må jeg stille opp volten?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg på å overklokke min q9550 litt, og er helt noob på området. Min HW ser dere ved å trykke på linken i signaturen. Jeg har ikke gjort noen endringer i bios, men overklokket med programmet (uGuru) som fulgte med hovedkortet mitt (abit). Altså har jeg ikke endret volten, så den står vel ennå på auto.

Jeg klokket fsb (og bare fsb) fra 333 til 377, slik at cpu ble klokket fra 2,83 til 3,2 GHz.

Jeg har kjørt prime95 i 3-4 timer nå, uten stopp (alle testene bestått). Temperaturen (målt med realtemp) lå på maks 54 grader.

Mine spørsmål er:

Er det lurt/kan jeg gjøre det på denne måten?

Kan jeg la volten stå på auto? Under testen (100% CPU) lå volten på like under 1,5.

Kan jeg klokke mer på denne måten så lenge jeg tester med prime95 og består testene?

Må jeg uansett forandre på volt manuelt når jeg skal klokke?

All hjelp mottaes :)

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva på hvilken måte? Med uGuru? Nei. Med Prime? Joa, grei test det. Kjør Orthos også.

Kan jeg la volten stå på auto? Under testen (100% CPU) lå volten på like under 1,5.

Du KAN jo, men prøv deg frem og sett den så lavt som mulig, men såpass at du fremdeles klarer stresstester og sånt.

Kan jeg klokke mer på denne måten så lenge jeg tester med prime95 og består testene?

Sålenge tempen ikke tar knekken på deg, så kan du bare prøve deg frem. Ha det i mente at høyere volt visstnok senker prosessorens levealder.

Nei, MÅ ikke. Auto derimot synes jeg later til å dra på litt vel mye vCore, og jeg tror det generelt er bedre å sette den selv og få litt feel på det selv.

Ikke ta all min hjelp som god fisk, jeg klokket selv for første gang for noen dager siden, men har til gjengjeld lest en god del før jeg satte i gang :p

Lenke til kommentar

Hva på hvilken måte? Med uGuru? Nei. Med Prime? Joa, grei test det. Kjør Orthos også.

Du KAN jo, men prøv deg frem og sett den så lavt som mulig, men såpass at du fremdeles klarer stresstester og sånt.

Sålenge tempen ikke tar knekken på deg, så kan du bare prøve deg frem. Ha det i mente at høyere volt visstnok senker prosessorens levealder.

Nei, MÅ ikke. Auto derimot synes jeg later til å dra på litt vel mye vCore, og jeg tror det generelt er bedre å sette den selv og få litt feel på det selv.

Ikke ta all min hjelp som god fisk, jeg klokket selv for første gang for noen dager siden, men har til gjengjeld lest en god del før jeg satte i gang :p

Takk for svar. Skal prøve meg frem på volten, og ikke la den stå på auto. Men om jeg setter volten til en verdi, blir den konstant hele tiden. Eller går volten ned når maskinen idler?

Har hørt at volten ikke bør være over 1,5V på quadprosessorer, så holde meg uner det?

Lenke til kommentar
Det beste er vel naturlig nok under 1.4v men tror at mellom 1.4v og 1.5v går fint.

Selv kjører jeg min q6600 på 1.44v 24/7

q6600 er jo ikkje 45 nm da.. Hadde selv en q6600 @ 3,8. Kjørte litt over 1,5 volt på den i 7 mnd. Denne cpu`en var fjellstabil. Plutselig en dag så fikk jeg en blåskjerm, og da var den dau :D Fin unskyldning for å kjøpe ny cpu da :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ups my bad, er q9550 det er snakk om her, jeg tenkte q6600 hele tiden. :blush:

Ja da bør du kanskje prøve å holde deg under 1.4v...max anbefalt fra intel er vel 1.37 ca? så da kan det være lurt å ikke komme så mye over det.

Ahh... takker for info :)

For å rette på meg selv, FSB 377 (3,2gHz) og 1,24 volt. Ikke like under 1,5 volt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...