Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fiesta med for høy lambdaverdi, hva bør gjøres?

trondbue

Anbefalte innlegg

Holder på å eu godkjenne bilen til en vennine, en 1992 Ford Fiesta 1.3, men sliter litt med lambdaverdien. Første kontrollen den var inne på var verdien 1,04. Byttet så tennplugger å fylte på endel kondensfjerner, og når den var på ny kontroll idag endte den på 1,21! Noen som har noen løsning her? Har fylt på noe innsprøytningsrens som jeg ble anbefalt, men kan dette være nok til å få den ned så mye som den må? Luftfilter og olje er byttet for ikke lenge siden, og bilen sviver fint uten noe fusking eller noe bortsett fra ventiltikkingen som vel er normalt for denne. Kravet til lambdaverdien er 1 +- 0,03.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette høres merkelig ut. Jeg har vært med på flere PKKer på egne biler, og det leses aldri av lambdaverdi direkte, kun CO, HC og NOx i eksosen. Prøve et annet verksted, kanskje?

Lenke til kommentar
Holder på å eu godkjenne bilen til en vennine, en 1992 Ford Fiesta 1.3, men sliter litt med lambdaverdien. Første kontrollen den var inne på var verdien 1,04. Byttet så tennplugger å fylte på endel kondensfjerner, og når den var på ny kontroll idag endte den på 1,21! Noen som har noen løsning her? Har fylt på noe innsprøytningsrens som jeg ble anbefalt, men kan dette være nok til å få den ned så mye som den må? Luftfilter og olje er byttet for ikke lenge siden, og bilen sviver fint uten noe fusking eller noe bortsett fra ventiltikkingen som vel er normalt for denne. Kravet til lambdaverdien er 1 +- 0,03.

Begynn aller først med en dobbel-dose med bensin-boosteren som de har på Clas Ohlson: Tri-Pak. Denne har reddet flere fra nettopp det at utslippene er litt for høye. Slettes ingen dum sak å bruke permanent heller, siden den gir en ganske solid besparelse i forbrukt drivstoff, men og kanskje spesielt på Fiesta-motoren vil du merke jevnere gange og bedre drag.

Har brukt dette stoffet til alt bensindrevet i flere år nå, og finner intet negativt, kun fordeler. Anbefales på det varmeste til alt som går på bensin. Erstatter kondensfjerner/blyerstatter/...

Lenke til kommentar

Har helt på noe annet rensemiddel som jeg ble anbefalt. Motoren har fra før av en veldig jevn og fin gange (utenom ventiltikkingen :p ). Hvordan draget skal være i den vet jeg ikke, men er ikke noe vits med turtall på den virker det som. Etterkontrollen ble tatt på et annet verksted enn de som tok den først kontrollen, og ingen som har sagt noe om at ikke lambdaverdien skal måles. Har lest at denne skal måles så sant bilen har lambdasonde.

Lenke til kommentar

Prøver først med en ny kontroll etter å ha kjørt en tank med innsprøytningsrens på tanken. Har funnet ut at den forrige målingen som ble tatt er gjort feil. Når lambdaverdien skal måles skal det gjøres med forhøyet tomgang, minst 2000 o/min (etter ford sine tall 2800 - 3100 o/min), mens målingen ble tatt på nomal tomgang (ca 900 o/min). Motoren virker ellers i veldig fin form og tennpluggene ser fine ut, så virker som den egentlig går riktig. Regner med å ta en ny test på mandag, så ser hvordan det går da.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...