Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgte bilen min til en venninne av meg (Så brøt helvete løs). Trenger råd.

-Léon-

Anbefalte innlegg

Saken er slik.

For noen mnd siden så valgt jeg å selge bilen min til en venninne av meg, vi skrev ikke kontrakt siden jeg selv tenkte at siden det var til en venninne så ville alt gå bra.

Men så begynte det, hun spurte først om å få utsette omregistreringen til over nyttår pga den vil koste mindre da.

Hun spurte også om å fordele beløpet over flere mnd noe jeg der å da ikke såg noe problemer i.

Så ble meg og hun uvenner (lang historie) pga jeg sa ja litt for raskt til at hun kunne få vente med å betale omregisteringen. Siden jeg fikk selvfølgelig regning for forsikringen på bilen og siden jeg allerede hadde kjøpt meg ny bil og betaler forsikring på den så har jeg ikke råd.

Jeg prøver ikke å si at jeg ikke gjorde noe gale, jeg svarte for fort JA til at hun kunne vente, det benekter jeg ikke. Men hun skulle sjekke før hun kjøpt bilen at hun faktis hadde råd til alt som trengs (omregistrering) og at hun faktis hadde de 20 000,- som jeg solgte bilen for.

Så det store spm, i tiden hun hadde bilen så stod jeg som eier men for noen dager siden så tok jeg kontakt med henne pga jeg ville ha pengene min og da svarte hun med at hun hadde solgt bilen til en annen. Spm er om det er lov, at hun solgte en bil som egentlig ikke stod i hennes navn og fikk betaling for det.

Kan jeg anmelde henne for det?

Hun er også nå ufattelig vrang med å betale pengen hun skylder meg som jeg VET hun har pga hun har solgt bilen igjen. Før hun kjøpt bilen så spurte hun om kontonr mitt også for å betale meg slik (Trodde jeg hvertfall) men de betalingene jeg har fått har jeg fått i kontanter. Jeg har spurt henne om å overføre pengene men det vil hun ikke.

Og jeg må selv kjøre ut til henne som tar meg en god halvtime og siden jeg jobber skift og trenger de pengene veldig mye så haster det. Men hun kommer bare med unnskyldninger hele tiden når jeg avtaler en tid.

Trodde det var "normalt" at den som faktis har kjøpt noe faktis kommer å levere pengene når de først skal betales kontant eller har jeg misforstått helt?

Hva kan jeg gjøre for å få pengene raskt tilbake?! Forslag.

Angrer på at jeg ikke skrev noe kontrakt. Men det går vel begge veier, hun har ikke noe skriv på at hun har kjøpt bilen heller da.

Endret av zeus5k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si at hun har levert inn den meldings skjema for ny eier på bilen eller hva den heter og jeg leverte inn Del 2 av vognkorte for noen dager siden pga den som hun solgte bilen til selvfølgelig trengte Del 2 også..

Leverte inn til Biltilsynet.

Regner med det forandrer saken...

Lenke til kommentar

Nei hun har ikke lov til å selge en bil som fortsatt står i ditt navn. Hvis hun da har solgt bilen med sitt navn på omregistreringen, så er det dokumentfalsk. Det er et ganske kraftig lovbrudd.

Men spørsmålet er, skrev du under på omregistrering og så leverte denne til henne slik at hun kunne levere denne når hun ville? Hvis du har gjort var det en stooor tabbe. Den fungerer som en kjøpskontrakt hvis ikke annet finnes. Selv om det ikke står noe tekninsk om bilen eller noe økonomisk, så har du faktisk skrevet under på at du gir fra deg bilen.

Snakk med henne om betaling med en gang. Ellers kan du true med å melde bilen stjålet, og anmelde henne for dokumentfalsk.

Lenke til kommentar

Takk for linken.

Jeg fant dette på siden

§ 10. Selgerens tilbakeholdsrett.

(1) Har ikke selgeren gitt kreditt eller henstand med betalingen, plikter han ikke ved å overgi tingen, overlevere dokument eller på annen måte å overføre rådigheten over tingen uten at kjøpesummen betales samtidig.

Hun har betalt 7 000 av 20 000,- så kan jeg bruke den tilbakeholdsretten? Er dårlig på å tolke slike ting.

Lenke til kommentar
Nei hun har ikke lov til å selge en bil som fortsatt står i ditt navn. Hvis hun da har solgt bilen med sitt navn på omregistreringen, så er det dokumentfalsk. Det er et ganske kraftig lovbrudd.

Men spørsmålet er, skrev du under på omregistrering og så leverte denne til henne slik at hun kunne levere denne når hun ville? Hvis du har gjort var det en stooor tabbe. Den fungerer som en kjøpskontrakt hvis ikke annet finnes. Selv om det ikke står noe tekninsk om bilen eller noe økonomisk, så har du faktisk skrevet under på at du gir fra deg bilen.

Snakk med henne om betaling med en gang. Ellers kan du true med å melde bilen stjålet, og anmelde henne for dokumentfalsk.

Jeg har ikke spurt om hun hadde betalt for omregistreringe for bilen før hun "solgte" bilen og tør ikke å anta om hun har eller ikke.

Ja, jeg skrev under på omregistreringen for at hun skulle levere den inn. Så jeg sliter vel litt på det området...

dette faller under kjøpsloven. Se om du finner noe spennende der.

Kjøpsloven

Edit: har du kontrakt?

Skrev ikke noe kontrakt som jeg angrer bittert på.

Endret av zeus5k
Lenke til kommentar

Du har jo gått med på å la henne betale senere så trur ikke du kan bruke §10 her.

§ 49. (1) Følger ikke betalingstiden av avtalen, skal kjøperen betale når selgeren krever det, men ikke før tingen blir overlevert kjøperen eller stilt til hans rådighet i samsvar med avtalen og loven.

Krev hele kjøpesummen nå. Deretter plusser du på 12,75% i renter for hver dag, jf kjøpsloven § 71. Betales ikke kjøpesummen eller annet utestående beløp i tide, skal skyldneren svare rente etter lov 17 desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m m. Det blir ikke så mye ved bare 13 000. Ca 4,6 kr per dag.

Jeg ser forsåvidt ikke så stort problem i og med at du ikke har kontrakt. Rett på pengene har du uansett. En avtale eller en kontrakt er i juridisk forstand en skriftlig eller muntlig enighet mellom to eller flere parter. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler om ikke annet er blitt bestemt i lov eller forutgående avtale mellom samme parter.

For å sikre bevis for en muntlig avtale, bør det være vitner tilstede ved avtaleinngåelsen, eller foreligge annet som kan sannsynliggjøre at det er inngått en avtale med et bestemt innhold.

Lenke til kommentar

Godt å høre at jeg ikke er fullstening screwd, alt jeg ville var bare å få pengene å ferdig med det men når hun drar alt ut i det uendelige og jeg har på følelsen at hun overhode ikke har noen planer om å betale så må jeg finne en annen måte for å få pengene mine på, derfor jeg spurte angående mine rettigheter på å få tilbake pengene.

Var betryggende å høre om rentene, uansett om det ikke er store beløpet så er det at hun faktis må betale det som gjør ting litt bedre.

Hun hadde typen sin med som hennes vitne jeg hadde ingen desverre.

Jeg hadde aldri trodd når jeg solgte bilen at ting ville gå så langt som dette, er vel derfor jeg var så uviten og blind med å ikke sikre meg bedre.

Lenke til kommentar

Ring og si at du vurderer å ta saken for forliksrådet dersom hun ikke betaler. Da vil du få dom for at hun skal betale deg pengene pluss utlegget ditt. Da vil du også få et tvangsgrunnlag som du kan bruke mot henne hvis hun ikke skulle betale etter det.

Vær oppmerksom på at pengekrav foreldes etter tre år. For å avbryte foreldelsesfristen må man ta rettslige skritt (forliksklage.) Det er ikke tilstrekkelig å sende krav. Fristen avbrytes også ved skyldnerens erkjennelse av kravet. Slik erkjennelse bør man av bevismessige hensyn få skriftlig.

Dersom du velger å ta saken for forliksrådet må du huske å sende skriftlig varsel.

Varslet skal opplyse om det krav som blir fremmet og grunnlaget for det. Sak for forliksrådet reises ved forliksklage, jf tvisteloven § 6-3. Skjema finnes på namsfogdens hjemmeside. Saken reises for forliksrådet i den kommunen hvor skyldneren bor.

Lykke til! :)

Endret av tommber
Lenke til kommentar

Prøvde å google det jeg lurte på men fant ikke svar.

Kan jeg finne ut når/om bilen har blitt omregistrert og feks når det skjedde.

Er det slik info de delere ut til de som spør.

Har ikke tenkt å spørre x-venninnen min om det siden jeg vet hun ikke kommer til å svare uansett og vil prøve å ikke hinte til at jeg prøver å finne noe solide bevis mot henne.

Håper jeg greier å ta henne på det som ble sagt her.

Lenke til kommentar

Det å råde trådstarter til å anmelde saken, kan i værste fall få alvorlige konsekvenser for trådstarter da han kan bli siktet for falsk anmeldelse. Jeg ser ikke helt hvorfor man blander politiet opp i dette, de er ikke noen universal tjenestemenn som kan rydde opp i enhver tvist.

Det er fullt lovlig å videreselge en bil som står i en annen persons navn, en annen ting er om man har oppfyllt § 2-9 i forskrift om bruk av kjøretøy:

Når kjøretøy skifter eier, skal dette meldes skriftlig med begges underskrift på samme melding om eierskifte til regionvegkontoret innen 3 dager.
.

Det er ingenting i veien med at på dag 1 selger A bilen til B, mens på dag to selger B bilen videre til C sammen med en omregistreringsmelding til vegvesenet. A vil da legge inn en salgsmelding innen 3 dager etter at bilen ble solgt.

Og hvorfor i all verden skulle det å selge sin egen eiendom være snakk om dokumentfalsk?

Det mange bruker i denne tråden ikke klarer å skille mellom er A) salgskontrakten og B) plikten til å omregistrere bilen. Disse må holdes adskilt hverandre.

Selv om A kan være oppfyllt, så trenger ikke B være oppfyllt og omvendt. Det mest ideelle for selger er at begge er oppfyllt, mens for den uredelige kjøper så er det best at B er oppfyllt.

Med andre ord så gir ikke motorkjøretøyregistret et helt sikekrt svar på hvem som er den egentlige eieren, bare eieren som står på papiret. Dette gjelder også huskjøp.

Den enkleste måten å drive inn pengene for trådstarter er helt klart via gjeldsbrev, jeg skjønner helt ærlig hvorfor noen råder han å ta den tungvinne vegen til forliksrådet. Dette er både tidkrevende og kostbar affære.

Det trådstarter må gjøre er å få kjøper til å underskrive et gjeldsbrev sammen med to vitner, dette gjeldsbrevet regnes da som eget tvangsgrunnlag etter tvangsfullb. § 7- 2 litra a:

Gjeldsbrev som lyder på en bestemt pengesum og som inneholder vedtakelse av at gjelden kan inndrives uten søksmål. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag for renter og utenrettslige inndrivingskostnader forutsatt at gjeldsbrevet inneholder vedtakelse av at også renter og slike kostnader kan drives inn uten søksmål. Gjeldsbrevet er tvangsgrunnlag overfor utstederen når vedkommendes underskrift er bekreftet av to myndige vitner eller i samsvar med forskrift gitt av Kongen. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag overfor enhver som ved påskrift på gjeldsbrevet har påtatt seg selvskyldneransvar ved en overdragelse eller stilt seg som selvskyldnerkausjonist eller som kausjonist på forfallsvilkår som nevnt i finansavtaleloven § 71, forutsatt at påskriften inneholder vedtakelse av inndriving uten søksmål, og at vedkommendes underskrift er bekreftet som nevnt ovenfor.

Gjeldsbrev som man kan bruke finner man fort ved et søk i google.

Lenke til kommentar

Hvis hun har bestemt seg for å ikke betale så tror jeg ikke jeg greier å få henne til skrive under på noen ting.

Skal ta meg en tur ut til henne imorgen.

Ser heller ikke noe grunnlag for at hun faktis skal betale meg heller, utennom at hun faktis kjøpte bilen min for 20 000,-

Hvis hun ikke betaler så har jeg vel ikke noe jeg skulle sagt heller føler eg hvertfall.

Et råd:

Selg ALDRI et kjøretøy til venner, bare ha dem som venner og ikke kjøpere..

Har lært heldigvis...

Lenke til kommentar

Pengene for bilen er ikke det eneste problemet du har, når du ikke engang vet om den har blitt omregistrert. Vegvesenet vil kun godta en salgsmelding som inneholder personalia og underskrift til den registrerte eieren. Har du funnet ut hva hun har gjort med salgsmeldinga du gav henne? Så lenge bilen fortsatt er registrert på deg, så er det du som kommer til å få eventuelle parkeringsbøter, og du får bonustap hvis forsikringen på bilen blir brukt.

Lenke til kommentar

Om bilen er registrert på deg, bør du ha en mulighet til å trekke alt om du ringer vegvesnet. Om du har forsikret bilen, så si opp denne slik at bilen "ikke" er kjørbar, så må skiltene leveres og du risikerer ikke å tape bonus. Slik saken er nå har hun vel egentlig "lånt" bilen siden dere ikke har noen salgs kontrakt. Så får du den ikke igjen, kan kanskje bilen betraktes som stjålet???????

Lenke til kommentar

Som det allerede er presisert tidligere i tråden, dreier dette seg om et kjøp/salg, og ikke om tyveri.

Det er en grunn til at man aldri skal skrive under eierskiftedelen av førerkortet med mindre man har fått pengene. Om de skal betales senere/avbetaling, må man i hvert fall passe på å ha en skriftlig kontrakt der det er spesifisert hvordan denne betalingen skal foregå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...