festen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Jeg har sett på gamle grafer fra slutten av 70 tallet og frem til slutten av 80 tallet for å analysere litt om hva som virket når i syklusen. I 1980 var oljeprisen 100 dollar justert for inflasjon. Tidlig i en ekspansjonssyklus som kom etter en periode med høy inflasjon, Fra 1980: Transport, flyselskaper, osv som tjener på lavere oljepriser, denne typen aksjer fikk et voldsomt løft når oljeprisen kom ned etter at den var høy på slutten av 70 tallet. Ved å først kjøpe oljeaksjer til oljeprisen var på topp, og så gå over til transportaksjer var det mulig å få betalt 2 ganger for den samme økningen i oljeprisen. Senere i syklusen, fra 1986 når rentene begynner å stige, fikk denne typen aksjer det tøft og de aksjene som ga god beskyttelse mot inflasjon tok over som gode. dette holdt på frem til 1988 før inflasjonen kom nedover. Derfor: Transport og andre ting som kan tjene på lavere råvarekostnader er verdt å satse på nå, f.eks norwegian, de som har sikret seg minst for drivstoffkostnadene er best. Det er visse likheter til tidlig på 80 tallet, blandt annet alle problemene med inflasjon, hyperinflasjon og kollapser i latin amerika, dyrere dollar (etter at råvareprisene kom ned). Problemene med inflasjon og hyperinflasjon som kommer snart i de nye markedene vil virke dempende på etterspørselen etter råvarer. Det er også likheter til norge og slike latinamerikanske land. Derfor kan vi forvente oss en høy rente og dyr dollar om ikke oljeprisen stabiliserer seg og fortsetter oppover. Det som skjer i aksjekursene nå, bekrefter at markedet forventer en nedgang i oljeprisen, det er mer gulv i prisene på fly og transport som reagerer positivt samtidig som olje og råvarer har reagert negativt en stund. Endret 27. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
dingorz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det ser ut som SAS og Norwegian har et implisitt samarbeid om å beholde de høye prisene til tross for kraftig nedgang i oljeprisen. De innførte vel et oljetillegg for en stund tilbake når oljeprisen var nær toppen som de siden ikke har fjernet. Ser ikke ut til at Norwegian vil starte noe nye priskrig med det første. Siden de fleste bedrifter leiter etter steder å kutte kostnader sånn som markedet er nå og blir framover, er det vel naturlig å tro at antall forretningsreisende vil gå ned. Samtidig vil nok antall fritidsreisende gå ned siden privathusholdningene også må kutte i budsjettet. Sånn sett vil nok et nedgang i antall reisende til en viss grad motvirke de lavere kostnadene for flyselskapene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Det ser ut som SAS og Norwegian har et implisitt samarbeid om å beholde de høye prisene til tross for kraftig nedgang i oljeprisen. De innførte vel et oljetillegg for en stund tilbake når oljeprisen var nær toppen som de siden ikke har fjernet. Ser ikke ut til at Norwegian vil starte noe nye priskrig med det første. Siden de fleste bedrifter leiter etter steder å kutte kostnader sånn som markedet er nå og blir framover, er det vel naturlig å tro at antall forretningsreisende vil gå ned. Samtidig vil nok antall fritidsreisende gå ned siden privathusholdningene også må kutte i budsjettet. Sånn sett vil nok et nedgang i antall reisende til en viss grad motvirke de lavere kostnadene for flyselskapene. Vanligvis er lavere inflasjon og lavere oljepriser koblet sammen med lavere renter og økonomisk ekspansjon. Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) I dag er det tegn i markedet på forventninger om en ny boom i retning lav inflasjon tidlig i ekspansjon. Eksempler på aksjer som kunne gjøre det bra. bilselskaper, flyselskaper, teknologiaksjer, og selskaper som har fått marginene presset på grunn av press på kostnadene på grunn av dyrt drivstoff eller høy gjeld Endret 31. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå