Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hei Igjen Jeg har nå begynt å skru litt på noen delefilter jeg har liggende her og trenger litt hjelp til å finne komponenter. Jeg trenger følgende kondensatorer: 5uF 200VDC 2,5uF 200VDC Jeg er fullt klar over at dette ikke er standarverdier og nettop derfor trenger jeg hjelp, hvem kan kan ha kondensatorer på denne størrelsen? På forhånd takk.. Freebird!... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Er flere leverandører som har kondensatorer i størrelsesorden, blandt annet elfa.se. Men ingen på de spesifike verdien du ser etter, tror jeg... Hva slags kondensatortype er det? Polyester, elektrolytt, tantale eller keramikk? Endret 27. oktober 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg er faktisk ikke sikker på hva det er, hvordan ser man forskjell? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nærmeste du kommer er 4,7uF og 2,2uF. Derfor ville jeg prøvd å finne ut hvordan filteret er koblet, slik at du kan kompansere avviket til de nye kondensatorene (4,7uF og 2,2uF) med å skifte ut flere komponenter (motstander) slik at du får tilnermet lik delefrekvenser som det er orginalt ment å være. Skal du ha komponenter utenom standard verdier (5uF of 2,5uF) må du antageligvis betale en høyere pris enn med standard komponent verdier, jeg fant ingen med de verdiene du oppgir hos elfa. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 de har begge kondensatorene på farnell.no Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Mes kondensatorer med feilmargin på 5% kan en som er merket 4,7uF variere mellom 4,476uF og 4.935uF med 10% feilmargin er variasjonen enda større. Hvis de originale kondensatorene er 10% skal ikke være noe problem å bruke 4,7uF og 2,2uF. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 de har begge kondensatorene på farnell.no Takk for siden, den visste jeg ikke av Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 typisk har elektrolyttkondensatorer toleranse på -20%, +50%... Da ville jeg heller kjøpt en 5-6 hver på 4,7µF og 2,2µF, og målt meg frem til den kondensatoren som passet best Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg går VG1 elektro så dersom jeg kan bruke 4,7 og 2,2 er det ikke noe stort problem de tror jeg vi har store kvantum av begge to. Jeg husker ikke toleransen på kondensatorene, men det kan sjekke når timen min begynner kl10. Takk for all hjelp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå