Zation Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) hei jeg har en matte oppgave som jeg ikke kan løse så kan noen hjelpe meg.her er oppgaven jon skulle bestemme antall abbor i en innsjø. han fanget og merket 80 abborer og slapp dem tilbake i innsjøen. noen uker senere fanget han 60 abborer, hvorav 6 av disse var merket. hvor mange aborer kan jon anta at det fantes i innsjøen? kan noen hjelpe meg meg oppgaven? Endret 27. oktober 2008 av Zation Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 hei jeg har en matte oppgave som jeg ikke kan løse så kan noen hjelpe meg.her er oppgaven jon skulle bestemme antall abbor i en innsjø. han fanget og merket 80 abborer og slapp dem tilbake i innsjøen. noen uker senere fanget han 60 abborer, hvorav 6 av disse var merket. hvor mange aborer kan jon anta at det fantes i innsjøen? kan noen hjelpe meg meg oppgaven? hvor mange kan han anta at er der? Ville tenkt som dette: 6 av abborene han luka opp var merket, altså 10 % av de han fisket i andre turen. Det vil si at han med et ganske stort slingringsmoment har merket ca 10 % av abboren (80 abbor) og da vil 100 % ugjøre ((80/10)*100) 800 abbor. Lenke til kommentar
Zation Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 læreren min sa at det var feil Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 læreren min sa at det var feil Heh, det er ikke FEIL det jeg skrev, men dere har vel lært en litt bedre og mer nøyaktig regnemåte tenker jeg. Du får legge ut svaret når du får fatt på det Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Vel, minimum: 80+60-6=134 Uansett, det burde ikke være noe standardsvar siden man kan anta så mye.... Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Vel, minimum: 80+60-6=134 Uansett, det burde ikke være noe standardsvar siden man kan anta så mye.... Det er klart, vanskelig å gjøre en slik oppgave når man ikke vet hvilket emne eller kapittel man er på i boka Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Dette må jo være sannsynlighet og utvalgsmattematikk.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå