Dimnar Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Hei, har nylig kjøpt meg en Yamaha Rx-v663 surround forsterker, og har en ps3 koblet til via en Hdmi kabel. Det jeg ikke forstår er hvorfor PCM er den en eneste suround dekoderen jeg får valgt på forsterkeren. Får ikke valgt Dolby Digital eller noen andre.. Vet ikke hva PCM er engang. Verken til dvd, bluray eller spill får jeg velgt noe annet en PCM. Er veldig grønn når det kommer til hifi, men føler jeg normalt har en viss teknisk innsikt. Så er det noen som kan forklare meg hva PCM er? Er det det optimale siden forsterkern velger denne? Hvis ikke, hva må jeg gjøre for å få fikset det? På forhånd takk . Endret 27. oktober 2008 av Dimnar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 PS3-en din kan ikke sende Dolby digital true-hd eller DTS-hd, men kan konverterer det til 5.1 multikanals PCM og sende det til receiveren. Derfor vil du aldri få opp "True HD"- eller "DTS-HD-ikonet" på forsterkeren din, men det er allikevel surround-lyd. Har samme receiver som deg og du har ingen grunn til panikk. På blu-ray er det helt normalt at det står PCM på displayet. På DVD-er som har et Dolby-digital spor, vil DD-logoen vises. Det samme gjelder spill, hvis Dolby-digital er understøttet. Du bør lese litt her og her. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 At du vil få Dolby Digital i displayet hvis du bruker det fra en film er ikke helt korrekt. Det kommer ann på om du har stilt PS3 til å dekode alle formater eller ikke. Men bruk det som det er i dag, bedre får du det ikke med PS3. PCM er det "beste" formatet du kan få. Det er dette formatet som det uansett blir omgjort til inne i forsterkeren. Formatene Dolby True HD og DTS Master Audio er i bunn og grunn ett PCM signal som er pakket sammen. Det skal i teorien ikke være forskjell på hvor i signal veien du pakker ut signalet (PS3 eller forsterker), men det har vært litt for mange som har hørt store forskjeller på dette, og da i forsterkerens favør. Men PS3 har dessverre ingen mulighet uansett, pga gammel HDMI brikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå