Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til skrivedag i norsk! :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått en oppgave jeg skal skrive om i morgen, og med dette trenger jeg et par tips til hva jeg skal skrive om.

Oppgaven lyder som følger:

Hvordan skiller ungdommenes språk i dag seg fra foreldregenerasjonens? Skriv et personlig essay eller kåseri, og bruk gjerne humoristiske eksempler som viser hvordan dette kan føre til misforståelser mellom generasjonene

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språket til ungdom i dag er innblandet med mye mer engelsk og forkortelser.

sap> wath's up> how are you doing

eid> betalt for å tape

lol >laugh out loud

kewlt> kult-rått> bra (noe du liker)

slike ord er ikke vanlig hos foreldregenrasjonen. :thumbdown:

"Eldre" mennesker sliter sterkt med å forstå ord som er nye og engelske. Mange hadde ikke engelsk på skolen

morsomme misforståelser må du finne på selv. Jeg "ekke" komiker :p

Endret av pepsi343
Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg er bruken av "du" i stedet for "deg", og "hvem" i stedet for "hvilken". Mange påstår jo at dette er "dialekt", men det er jo bare grammatisk ukorrekt!

Eksempel: "Skylder ikke jeg du 500 spenn?"

Eksempel: "Oi! Så du den bilen? Hvem bil?"

Jeg fikk også høre et annet bra eksempel på dette her om dagen som gjorde at jeg måtte trekke litt på smilebåndene: "Vurderer å kjøpe meg en ny mus, men vet ikke hvem jeg burde kjøpe..."

Lenke til kommentar

"I dag kuler man ikke lenger, man "chiller'n", og du blir ikke med noen; du joiner noen. Man prater ikke lenger, man "chatter". Mange svarer ganske enkelt "LOL" til noe morsomt. "LOL" er på engelsk en forkortelse for "laughing out load", som på norsk betyr at du ler. Mange voksne skjønner ikke hva du mener når du sier dette, så det gjelder å vise hensyn til de konservative fedrene våre. Stakkars, de skjønner ikke hva å dvs. å "ditche" skolen en dag"

Alternativt : "Dagens ungdom er en haug med språkdøve mennesker. De "joiner" hverandre til Meny, de "chiller'n" på sofaen og svarer "LOL" til morsomheter og vitser. De klarer ikke å skille mellom hvem/hvilken, har store problemer med å skille mellom "de" og "dem" og de "ledde" i går. Når jeg leser det de skriver, ser det ut som en eller annen femåring med norsk som fremmedspråk har skrevet. Jeg har bestemt meg for å le av dette. Det er jo ganske morsomt å se alle de uskyldige språkfeilene deres. Da vi hadde uregelrett verb prøve i 6. klasse, var det en klassekamerat som sa at han hadde skrevet "ledde" for "lo". Da svarte en annen: "Nei, skrivde du det? LOL!"."

Bruk virkemidlene til sjangrene. Humor er veldig viktig. Det jeg har skrevet her er ikke en fasit, men ment som nå som kan hjelpe deg på vei. Lag morsomme situasjoner og tenk på hendelser som har betydning for nettopp, hvordan ungdomsspråket er i dag. Lag sammenlikninger slik som denne:

Moren min ville ha sagt "Jeg lo i går over det morsomme innslaget på NRK, de hadde oppskåret brød med sjokoladepålegg som de kastet på de andre så de ble seige i ansiktet."

Kameraten min ville ha sagt "Jeg ledde i går over det moroe eventet på NRK, dem hadde oppskjært brød med sjokopålegg som dem klæsja i trynet på dem andre. Dem blei veldig sticky i trynet."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...