Aslebrathen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Etter at jeg kjøpte et keyboard for 2 år siden har jeg bare brukt tromme samplene som finnes på det til komp for andre ting. Jeg var klar for å lære meg det skikkelig, men hadde ikke tid, pga. jeg var for opptatt med å lære meg bass gitar, jeg hadde heller ikke peiling på hvor jeg skulle starte. Nå har jeg bestemt meg for å søke meg inn på musikklinje, å der MÅ du ha piano som bi instrument/hovedinstrument. Så jeg har lyst å lære meg dette for å bli forberedt, de fleste musikere kan jo spille piano så vil tro at du blir ganske fleksibel av det. Jeg trenger hjelp til det, har ikke clue om hva jeg skal starte med av teknikk eller egentlig generelt sett hva jeg skal øve på. Til info så kan jeg grunnlegende akkordteori, og jeg kan også noter. Det er vel etter min mening bare plankekjøring for å lære seg teknikk. Så viss dere har tips, eller vet om bra sider, eller vet om bra sanger jeg kan lære for nybegynnere, setter jeg stor pris på det. Lenke til kommentar
Aslebrathen Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg trenger hjelp.... Anyone? Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Du har teorien inne, og det er bra, men så var det det å spille da. Hva planlegger du å spille? Gospel-stilen med masse fete akkorder som du bare switcher rundt om kring? Da er det jo "bare" det å spille akkorder, men du må nok øve litt før byttinga fra en til annen blir smooth... Eller er det å sette seg ned å spille et klassisk stykke fra et noteark? Med god progressjon skal det være mulig å spille et par enkle stykker i løpet av en måned, det er vel kluet her, lær deg et par enkle sanger først, derretter kan du øke vanskelighetsgraden. Men det er ikke umulig å kunne spille en nogenlunde god versjon av Für Elise etter 3 måneder på pianoet. Lese noteark mens du spiller vil nok kreve et par måneder ekstra, og ganske så lang tid, om du satser på grad 4+. Men det spørs jo om du vil bli klassisks musikker, eller en blues man. Det som høres vanskeligst ut, men faktisk er det enkleste er jo å improvisere ( blues <3 ). Da må du nok lære deg skalaer, noe som er enklere på pianoet enn gitaren ( blues skala ftw ). Men det å spille med to hender på pianoet er way different enn bass/gitar. Vanskeligste i starten er nok å synkronisere de. Men det blir gradvis bedre ettersom hvor mye du spiller. Slet veldig mye med det i starten. Tips: Lære navnene på svarte og hvite Skalaer og akkorder Positur, hvordan sitter du? Vinkler på armer og hender De fleste som slutter å spille piano "før" de har begynt er de som har trodd at det er enklere enn det er. Det er ikke enkelt, selv om det å spille "lisa gikk til skolen" er enkelt. Å spille piano tar tid ( husk å sette av tid ^_^ ), å spille med to hender tar enda lenger tid. Hjernen må tilpasse seg, og kode bevegelsene inn i muskelminnet. Men du har en fordel i å kunne teori, og de fleste begynner vanligvis fra skratsj med en "lær å spille" bok myntet med enkle versjoner av Twinkle Twinkle og Für Elise. Sjekk ut Andrew's videoer ^_^ : http://www.youtube.com/user/Lypur Lenke til kommentar
Aslebrathen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Heisann, tusen hjertelig takk for veldig bra svar. Jeg har nok planer om å bli bluesmann på piano ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå