DemoNsouL Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hei, jeg er en gutt på 25 år, har fast jobb, har lån på bil, gammelt studelån, leier leilighet og hele pakka.. og jeg sliter med å få betalt alt og fortsatt ha til salt på maten. Jeg må virkelig skjerpe meg, å slutte å bruke de pengene jeg har til overs og heller spare litt. Problemet er at jeg ikke klarer.. hvis jeg ser noe jeg har lyst på så kjøper jeg det uten å tenke meg om, og da sliter jeg med å få betalt alt av regninger osv. Jeg må lære meg å spare, men aner ikke hvordan jeg skal få det til. Noen som har tips? Jeg veit ikke engang hvor mye jeg egentlig har å bruke etter regningene.. jeg er rett og slett elendig på økonomi. Finnes det et skjema, f.eks. excel dokument jeg kan fylle inn alt av utgifter osv for å prøve å få litt orden? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det du bør gjøre er å sette av de pengene du MÅ ha til husleie, lån, regninger og andre faste utgifter hver måned. Flytt det gjerne over til noe du kaller en regningskonto hver måned. Hvis du har mulighet så legg gjerne på litt ekstra her, og flytte dette til sparekontoen når måneden er over og du har igjen en rest. Så fort du får regninger legger du inn dem til forfall i nettbanken med trekk i fra regningskontoen og ikke brukskontoen. På den måten vet du hele tiden hva du har på brukskontoen, og evt. kjøp av klær filmer o.l. vurderes da i mot summen du har der. Da er det mye lettere og se for seg hva man bruker på mat og du får ikke plutselig sjokk når større regninger er trukket. Dette er ihvertfall tipsene jeg kan gi. Om du gjør det på denne måten fra før så kan jeg dessverre bidra med lite. Lykke til. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Flytt penger til faste utgifter til egen konto med faste trekk, gjerne dagen etter du får lønning. Så setter du alt annet over til sparekonto, og bare ha litt penger på brukskontoen, slik at hvis du må ha penger til større "impulskjøp" så må du hjem og føre over penger. Slik når du kommer hjem får du tenkt deg litt over kjøpet. Så fører du over penger etter hvert som du trenger til brukskontoen. Bare husk å fjern all kreditt du evt har på brukskontoen din. Aldri ha med deg mastercard etc, slik at du ikke tar impulskjøp på mastercard og kun bruker det ved et reelt plalagt behov. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Som de andre har nevnt, opprett en egen regningskonto. Sett deg så ned og regn ut hva du har i faste utgifter pr mnd(strøm, mobil, leie etc), og hva du har pr år (forsikring, årsavgift, nrk lisens etc)Rund av opp til nærmeste hundre, legg alt dette sammen, de månedlige ganger du med 12. Da har du totalsummen for hva du har av faste utgifter for ett år. Del dette på 12, og du har et overslag på hva du må sette av hver mnd. Det vil ikke fungere i begynelsen da man gjenomsnittet ikke nødvendigvis går opp i opp hver mnd. Men etter et år skal man i teorien ha nok til faste utgifter på regningskonto til enhver tid. Gjerne har man litt til overs også. Gjorde det slik da jeg flyttet ut hjemmefra på lærlingelønn. Var sure tider, men man lærer å være økonomisk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Som nevnt så opprett flere kontoer som du kan se og overføre til i nettbanken. Jeg har selv en brukskonto, en regnings-/husleiekonto samt en diversekonto som jeg bruker til å samle opp penger hvis jeg trenger ekstra penger til noe spesifikt. Det første du gjør når du får lønning er å overføre alle pengene som du skal ut med, til disse kontoene. Da sitter du igjen med det du skal bruke. Du burde også muligens sette opp et budsjett, det trenger ikke å være avansert og kan gjerne skrives ned på papir. Få med dine inntekter i en kolonne, og dine utgifter i en annen. Hsuk også at det kan være lurt å fordele lisensen, årsavgiften og forsikringer over flere månder. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 en stor firdel med å ha flere kontoer er og også fjerne "resten" fra brukskontoen ved lønning. Dersom man bruker litt mindere enn man hadde tigjengelig en måned blir man ikke frsitet til å bruke tilsvarende mer neste måned "fordi pengene er der". PÅ den måten klarer man å spare seg opp et buffer som man kan bruke på litt større invisteringer som man vvanlig vis ikke ville hatt råd til om man bare lever fra måned til måned. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Opprett konto i Skandiabanken, der har du også systemer for regnskap (og budsjett?). Som alle andre sier; lag en egen konto for regningsbetaling. Ha minst mulig penger på brukskontoen til enhver tid. I Skandiabanken kan du opprette 10 kontoer tilknyttet din bruker. Det første steget er å få en totaloversikt over hvor mye som kommer inn, og hvor mye du har i faste utgifter totalt hver måned. Da ser du hva du har igjen til sparing og forbruk. Jeg tror mange får seg en overraskelse over hvor "mye" de egentlig kan sitte igjen med, ved å kutte ned på tulleting (røyk, alkohol, pubrunder, etc..) . Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hvorfor akkurat Skandiabanken? Det er flere banker enn Skandiabanken som tilbyr muligheten av å ha flere kontoer i samme nettbank samt mulighet for budsjett i nettbanken. Hvis trådstarter ønsker å skifte bank også, er det selvfølgelig lurere å oppsøke finansportalen.no og fylle ut bruksmønstret for daglig bank. Da får du opp hvilken bank som faktisk lønner seg, og ikke hopp på første og beste. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Skandiabanken ble sikkert nevnt fordi han vet at dette er mulig i denne banken. Det er vel også noe Skandiabanken kom med en tid før andre banker, så mange kunder i Skandiabanken "lærte" i sin tid at dette var noe de ferreste andre banker ga mulighet for. Men hvorvidt man kan styre dette i nettbanken eller ikke, så er det et godt råd å skaffe seg oversikt over hvor pengene går. Og hvor mye penger som må øremerkes faste utgifter hver måned. Selv har jeg benyttet meg av flere kontoer i flere år nå (og ja, den gangen jeg begynte så var det bare Skandiabanken som hadde dette) med full kontroll i netbanken. Jeg prøver også å merke og kategorisere alle transaksjoner i den delen av nettbanken der det er mulig å gjøre dette (i Skandiabanken kaller de dette "min økonomi"). Jeg synes også det er nyttig å skille de faste utgifte og ikke bare ha en regningskonto. Feks så har jeg en konto der jeg setter av penger til bil. Og jeg setter da av mer enn hva som trengs i en normalmåned, slik at det er ett buffer der når forsikringa kommer, eller veiavgifta eller en uforutsett verkstedregning. På samme måte har jeg en egen konto for husleie, som også får et litte buffer. Et mål kan feks være at man før eller siden skal prøve å ligge en måned i forkant, slik at man kan la vær å overfør penger til disse kontoene dersom man havner i knipa og får flere uforutsette utgifter tett på hverandre. En ting kommer skjeldent allene heter det og når både kjøleskapet og vaskemaskinen har røket på samme måned kan det være kjekt å allerede ha satt av penger til husleia. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Høres ut som han allerede vet at problemet er impulskjøp, så jeg tror det vil være mer nyttig å begrense muligheten til å gjøre slike kjøp. Det kan f.eks. gjøres ved å vanligvis legge igjen bank/kredittkort hjemme, og bare ta ut omtrent så mye penger man vet man trenger til det man har planlagt å kjøpe. Man kan også begrense mengden penger man har på kortet, og la det meste stå på en konto i en annen bank. Da vil det gjerne ta et døgn å få overført, og det gjør det vanskeligere å gjøre impulskjøp. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 hvis impulskjøpene er små men mange funker det der dårlig. Jeg bruker mye mer penger enn jeg burde på småting. Det koster ikke så mye der og da, så jeg har jo selvsagt penger i lommeboka til det. Men når slikt forbruk blir dagli så blir de en stor del av den månedlige totalutgiften. Men selvsagt, dersom problemet er at man stadig vekk bruker større beløper på ting man har lyst på der og da, så kan det begrenses ved å begrense tilgangen på kontanter. Min erfaring er forøvrig at når man innerst inne vet at pengene er der så har man lyst til å bruke dem. Så ved å skaffe seg oversikt over hvor mye man fakstisk fjaser bort hver måned og hvor mye man absolutt ikke har råd til å fjase bort (faste utgifter), så klarer man lettere å kontrollere lysten til å bare måtte kjøpe. Når man klarer å sette av nok til faste utgifter kan man trene på å spare ved å sette seg mål med sparingen, feks hvis jeg klarer å spare så mye føret visst tidspunkt skal jeg bestille den ferieturen. Hvis ikke så blir det ikke noen ferietur. Man har mye mindere lyst på brusen/bladet/t-skjorta dersom man vet at det går på bekostning av en tur til Hellas eller nytt stereoanlegg eller hva det nå er man sparer til. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hvis du pleier å ha ca 1000,- igjen etter at regninger ol er betalt som du kan bruke på "ting" kan du sette disse rett inn på en sparekonto når du får lønn. For da er ikke de pengene tilgjengerlig på det vanlig bankkortet ditt. Så kan du heller overføre videre til forbrukskontoen din om du faktisk trenger de pengene. Dette gjorde jeg når jeg jobbet 100%, satte ett fast beløp inn på sparekontoen hver mnd. Det fungerte ganske bra. Lenke til kommentar
OinkOink Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Kjenner meg igjen i TS sin situasjon. Jeg er 24, fast jobb, studielån og leiger leilighet. Forskjellen er at jeg ikke har utgifter på bil, men er med og "forsørger" dama som kun får 6K i mnd (student). Drar jeg på handletur for å kjøpe melk og brød ender det opp med rundt 1000kr i varer nesten hver eneste gang. Skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg får det til men...Mat og stash koster! Har jeg mere penger igjen rett før en ny lønning kommer, så føler jeg alltid for å bruke desse opp (for jeg vet det blir påfyll) Ikke særlig smart i ettertid! Jeg skal ikke spore av TS sin tråd her, men jeg bare lurte på om noen vet om det går an å lage en sån regningkonto i postbanken sin nettbank? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Drar jeg på handletur for å kjøpe melk og brød ender det opp med rundt 1000kr i varer nesten hver eneste gang. Du må slutte å dra i butikken når du er sulten Jeg skal ikke spore av TS sin tråd her, men jeg bare lurte på om noen vet om det går an å lage en sån regningkonto i postbanken sin nettbank? Det er ikke noe spesielt med en "regningskonto", annet en at det er en annen konto som ikke er tilknyttet kortet ditt. Du kan helt sikkert opprette en konto direkte i nettbanken. Sjekk om det er begrensninger på uttak/regningsbetaling på en konto med høy rente så kan du i samme slengen tjene noen kroner på rentene. Lenke til kommentar
KHE Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg hadde lignende problemer for noen år siden. Stort sett gikk ting ganske greit, men så kom disse utgiftene som bare kom én gang el to i året, da var det plutselig veldig trang økonomi til "fjas". Jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, og satte meg ned å begynte å lage meg et regneark hvor jeg plottet inn ALLE utgifter. Dette begynte jeg med omtrent på denne tiden av året. Når nyåret kom hadde jeg et regneark jeg var blitt ganske fornøyd med, og førte samtlige utgifter gjennom hele det året (bommet med ca 200,- på ett år) Jeg oppnådde to ting. Jeg fikk ett mye mer bevisst bilde på egen økonomi og jeg lærte meg endel om Excel som jeg har hatt masse glede av senere. Kunne gjerne gitt deg excel-filen, men har lyst å utfordre deg der;-) Måten jeg gjorde det på: Én excel-fil med 31 ark Ark1 var en summeringsside for de 30 neste arkene. Nedover hadde jeg 30 inntekt/utgiftsposter, og bortover hadde jeg jan-febr-mars.... +noen sum, %, og budsett for hver post. På hvert av de neste arkene hadde jeg fortløpende utgifter/inntekter nedover, og mnd bortover og en sum for hver mnd på toppen(hele denne toplinjen linket jeg til forsiden) Lykke til Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hvorfor akkurat Skandiabanken? Det er flere banker enn Skandiabanken som tilbyr muligheten av å ha flere kontoer i samme nettbank samt mulighet for budsjett i nettbanken. Kun fordi jeg vet at der er det mulig, og ikke minst fordi brukergrensesnittet i nettbanken er knallbra. I tillegg til mange nyttige funksjoner (aksjehandel, forsikring, etc). Nå også høyrentekonto med 7% rente (hvis man har minst 100.000). Disse tingene er muligens mindre relevant for trådstarter. Personlig synes jeg et bra brukergrensesnitt er meget viktig. Husker jeg åpnet konto i YaBank da den startet. Måtte bare hoderystende avslutte den kontoen, ihvertfall... Hvis andre banker tilbyr det trådstarter trenger, så er sikkert finansportalen.no et utmerket tips. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Gjensidige bank tilbyr det samme, antar jeg, som Skandiabanken. Tror du kan opprette som mange konti du vil, og oppretter du en såkalt sparekonto har du minst 6,5% rente for innskuddet uavhengig av innskuddsstørrelse. Nå skal jeg ikke reklamere så masse for én bank, men jeg er i alle fall meget godt fornøyd med Gjensidige som sparebank. Sparekontoen fungerer slik at renta er litt høyere enn brukskonto, du kan ha som mange betalinger/overføringer du vil (dette til forskjell fra "gamle" sparebanker), mens sparekontoen er ikke tilknyttet et kort. Å ta i bruk excel er nok en god idé. Jeg synes ideen til KHE er strålende, og vurderer å ta den i bruk selv (om jeg gidder). Ellers så har jeg en litt enklere variant; da jeg kjøpte bolig satte jeg opp et regneark med "cash flow". Dette gjorde jeg ved å føre opp dagens beløp og legge til og trekke fra antatte utgifter og inntekter for hver dag en god stund fremover, til jeg regnet med at jeg ville være litt mer ovenpå økonomisk igjen. Det jeg fokuserte på da var først å ha en fullstendig oversikt over alle fakturaer som allerede forelå som ikke var betalt og legge inn disse utgiftene. Lønn må ikke overdrives, også er det de daglige utgiftene, og utgifter som ikke har kommet enda, men som du vet at kommer om du tenker deg litt om. Det å ha en sånn antatt saldo framover i tid har hjulpet meg, og en får synligjort de kritiske punktene. Etterhvert som jeg har drevet på har jeg også utvidet med noe mer kunnskap og begynt å gjøre litt flere vurderinger i excel, for eksempel valg av tv- og internettabbonement. Jeg har også satt opp årsbudsjett og tatt en titt på det der SIFO-budsjettet eller hva det er for noe. Jeg skiller mellom daglige utgifter, faste utgifter og investeringer. Dette kan gjøres så detaljert du bare vil. Uansett ligger det nok en del læring i å gjøre noe sånt. Ellers, trenger du bil? Den koster jo flesk! Lenke til kommentar
KS Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 fast jobb? Leier leilighet? KJØP BOLIG. Mye mer økonomisk. Nedbetaling på boliglån kan sees på som tvungen sparing, noe du trenger. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei, jeg er en gutt på 25 år, har fast jobb, har lån på bil, gammelt studelån, leier leilighet og hele pakka.. og jeg sliter med å få betalt alt og fortsatt ha til salt på maten. Jeg må virkelig skjerpe meg, å slutte å bruke de pengene jeg har til overs og heller spare litt. Problemet er at jeg ikke klarer.. hvis jeg ser noe jeg har lyst på så kjøper jeg det uten å tenke meg om, og da sliter jeg med å få betalt alt av regninger osv. Jeg må lære meg å spare, men aner ikke hvordan jeg skal få det til. Dette handler ikke om økonomi, men om selvkontroll. Slutt å kjøpe dritt du ikke trenger, punktum. Vent til du har ihvertfall 2-3 månedslønner på konto før du evt. gjenopptar forbruksmønsteret du har nå, og ikke bruk av de pengene. Det skader nok ikke at du lager deg en oversikt over utgifter og inntekter heller, slik som andre har nevnt, men formålet med denne må være å bli klar over evt. større grep du må ta i økonomien din; f.eks. finne billigere sted å bo, noen å dele leia med eller whatever.. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 fast jobb? Leier leilighet? KJØP BOLIG. Mye mer økonomisk. Nedbetaling på boliglån kan sees på som tvungen sparing, noe du trenger. Alt tyder på at boligmarkedet vil falle sterkt i året som kommer; å kjøpe nå er ren gambling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå