Slompefisk Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har hadd store problemer med min pc etter et besøk av en trojan torsdag. Får ikke åpnet noen programmer, ingenting som kan hjelpe meg (som jeg vet i hvertfall) med å bli kvitt det! Tror siste utvei er formatering, men cden fra Asus starter ikke opp automatisk når jeg setter den inn, og får ikke åpnet min datamaskin for å åpne den derfra.. Har prøvd å formatere via ledetekst, men får bare denne beskjeden: "filsystemtypen er NTFS.Skriv inn gjeldende volumetikett for stasjon c:".. Hva betyr dette? Kommer altså ikke inn på noen programmer, og får ikke til å formatere på de måtene jeg vet av.. Noen som har noen gode tips?? Trenger de sårt! Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg bruker SpyBot Search & Destroy til spyware osv. Funker veldig bra! Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg bruker SpyBot Search & Destroy til spyware osv. Funker veldig bra! Hadde jeg bare fått åpnet det så hadde det vært greit, men ingenting fungerer..Ikke antivirus, ikke internett, ikke word, heller ikke kabal - ingenting mao! :S Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) har du prøvd å følge denne bruksanvisningen til Norbat? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0 Kan prøve å legge programm inn på ein minnepenn eller liknande å overføre dei til skrivebordet på den infiserte pcen. Som Submit seier under: start maskinen i sikkerhetsmodus. Som regel trykk F8 i starten til alternativa for sikkerhetsmodus kjem opp. Endret 27. oktober 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) skru datan av og trykk F8 i starten tilk du kommer opp til sikkerhets modus ta og start sikekrhets modus MED nettverk og følg DENNE artikkelen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 og kjør de programmene i den modusen edit: litt for sein men gjør det jeg sa om sikkerhets modus edit: ikke gi opp og formater datan finens altid en vei rund problemet Endret 27. oktober 2008 av Submit Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 har du prøvd å følge denne bruksanvisningen til Norbat? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0 Kan prøve å legge programm inn på ein minnepenn eller liknande å overføre dei til skrivebordet på den infiserte pcen. det hjelper ikke hvis han/hu ikke kan starte de uansett Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Jeg bruker SpyBot Search & Destroy til spyware osv. Funker veldig bra! Må berre sei at SpyBot er eit program som er godt over middagshøgda. Det var bra for nokon år sidan, men i dag er både Malwarebytes Anti-Malware og SUPERAntiSpyawre betre alternativ til fjerning av spyware. Sumbit: jajaja.. Hadde tenkt å skrive start i sikkerhetsmodus med nettverk. Endret 27. oktober 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det er ikke alltid like lett å bli kvitt "malware" når du først er blitt infisert. Du kan ikke reformattere PC'en din mens du fortsatt er i Windows. Du må boote fra en CD eller DVD, og boot-prosessen styres av PC'ens BIOS. BIOS'ens setup-program kommer du inn i ved å trykke på en bestemt tast like etter at du har slått maskinen på. (Det kan være 'DEL', 'F2' e.l., avhengig av hvilken maskin du har.) Se i brukermanualen til PC'en din. Inni BIOS-menyen bør du finne et eller annet som har med 'boot order' (rekkefølge) å gjøre. Der skal du kunne sette CD til å være første boot device - gjør det. Lagre endringene og restart maskinen. Nå vil PC'en forsøke å boote fra en CD, så sørg for at det ligger en bootbar CD der, ellers vil den hoppe til neste boot device og forsøke å boote fra harddisken. Hvis du formatterer hele disken på PC'en, så forsvinner alt du har av data på den, så du bør eventuelt vurdere om du vil forsøke å kopiere ut noen filer før du gjør det. (Du kan f.eks. boote fra en Linux LiveCD og se om du får tilgang til filene som ligger på PC-disken. Gjør du det, så kan du kopiere dem til en ekstern harddisk, f.eks. Pass på å scanne filene grundig for virus/trojanere etc. før du kopierer dem over til PC'en igjen etterpå.) Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 har du prøvd å følge denne bruksanvisningen til Norbat? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0 Kan prøve å legge programm inn på ein minnepenn eller liknande å overføre dei til skrivebordet på den infiserte pcen. det hjelper ikke hvis han/hu ikke kan starte de uansett Yes, der har du det.. Om jeg er så heldig å ha internett i 2min å få lastet det ned, får jeg uansett ikke åpnet! Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det er ikke alltid like lett å bli kvitt "malware" når du først er blitt infisert. Du kan ikke reformattere PC'en din mens du fortsatt er i Windows. Du må boote fra en CD eller DVD, og boot-prosessen styres av PC'ens BIOS. BIOS'ens setup-program kommer du inn i ved å trykke på en bestemt tast like etter at du har slått maskinen på. (Det kan være 'DEL', 'F2' e.l., avhengig av hvilken maskin du har.) Se i brukermanualen til PC'en din. Inni BIOS-menyen bør du finne et eller annet som har med 'boot order' (rekkefølge) å gjøre. Der skal du kunne sette CD til å være første boot device - gjør det. Lagre endringene og restart maskinen. Nå vil PC'en forsøke å boote fra en CD, så sørg for at det ligger en bootbar CD der, ellers vil den hoppe til neste boot device og forsøke å boote fra harddisken. Hvis du formatterer hele disken på PC'en, så forsvinner alt du har av data på den, så du bør eventuelt vurdere om du vil forsøke å kopiere ut noen filer før du gjør det. (Du kan f.eks. boote fra en Linux LiveCD og se om du får tilgang til filene som ligger på PC-disken. Gjør du det, så kan du kopiere dem til en ekstern harddisk, f.eks. Pass på å scanne filene grundig for virus/trojanere etc. før du kopierer dem over til PC'en igjen etterpå.) bedre og prøve sikkerhets modus osv før formatiering men jrmaster35 valg Endret 27. oktober 2008 av Submit Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 me kan no iallfall prøve å bli kvitt ulumskhetene først nebrewfoz. Måten å formatere på er som nebrewfoz skriv den einaste som virker. Har problemet var lenge, eller er det komen nyleg. Klarer du å ta systemgjennoppretting kan det kanskje bli litt enklare å få ein rein pc. Start - Tilbehør - Systemverktøy - Systemgjennoppretting Gjennopprett systemet til før problema starta. Er usikker på om du har tilgang til dette, men det er no iallfall verdt eit forsøk. Klarar du jrmaster35 å få installert og køyrd programma Malwarebytes, Combofix og HijackThis i den rekkjefølgjen kan det godt vera me klarar å redda deg frå ein formatering. Moderator kan kanskje flytta tråden til underforaen Antivurs og datasikkerhet Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Prøvd sikkerhetsmodus med nettverk, men ser ikke ut som om jeg kommer noe lenger med det heller.. Leter litt etter å få endret rekkefølgen og få cd først, men så langt uten resultater! Det er ingen måte jeg bare kan formatere på og bare bli ferdig med det? Får åpnet "kjør" og ledetekst, og det kan vel gå derfra? me kan no iallfall prøve å bli kvitt ulumskhetene først nebrewfoz. Måten å formatere på er som nebrewfoz skriv den einaste som virker. Har problemet var lenge, eller er det komen nyleg. Klarer du å ta systemgjennoppretting kan det kanskje bli litt enklare å få ein rein pc. Start - Tilbehør - Systemverktøy - Systemgjennoppretting Gjennopprett systemet til før problema starta. Er usikker på om du har tilgang til dette, men det er no iallfall verdt eit forsøk. Klarar du jrmaster35 å få installert og køyrd programma Malwarebytes, Combofix og HijackThis i den rekkjefølgjen kan det godt vera me klarar å redda deg frå ein formatering. Moderator kan kanskje flytta tråden til underforaen Antivurs og datasikkerhet Får ikke åpnet systemoppretting, heller ikke laste ned eller åpne noe.. reddet innholdet hadde jo vært veldig greit, men begynner å miste håpet på det! Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 tror du at du kan poste dette i antivirus delen og se om kansje norbat SNIPPSAT eller r2d2 kan hjelpe deg hvis du vil få det bort uten formatering Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 me kan no iallfall prøve å bli kvitt ulumskhetene først nebrewfoz. Jo, bevares! Det er jo absolutt den løsningen som betyr minst arbeid. (Etter formatteringen må jo PC'en få nye Service Packs og Windows Updates, programmer må installeres, osv. - dette tar ganske mye tid.) Men det er gjerne med fjerning av "malware" som med andre former for utdrivelse av onde ånder ... hvordan kan man noen gang være sikker på at man har blitt kvitt svineriet? Plutselig, når du minst venter det, slår det til igjen. (OK, jeg baserer meg litt på mer eller mindre gode skrekkfilmer her ...) Det beste er dog å ikke bli infisert ... men det er ikke et valg trådstarter har nå. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor har du prøvd å følge denne bruksanvisningen til Norbat? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0 Kan prøve å legge programm inn på ein minnepenn eller liknande å overføre dei til skrivebordet på den infiserte pcen. det hjelper ikke hvis han/hu ikke kan starte de uansett Yes, der har du det.. Om jeg er så heldig å ha internett i 2min å få lastet det ned, får jeg uansett ikke åpnet! Som regel går det ikkje nei, men sjølve har eg opplevd at HijackThis køyrde i eit liknande tilfelle. Eg fekk då fjerna litt av problemet som gjorde at eg med hjelp frå andre kunne klara å reinska heilt opp. Men som tidlegare nemd er det opp til trådstarter å velga kva han/ho vil gjera. Det var aldri snakk om å hente dei frå nettet, berre overføre dei frå ein anna pc ved hjelp av f.eks minnepenn. Sikker på at du trenger endre boot rekkjefølgjen, på ein god del pc'er får ein spørsmål før booting av windows om ein vil boote via cd viss det står cd i vell og merka. Får du forresten starta oppgåvebehandling i windows? crtl + shift + esc. Viss ja, ta ein printscreen så kan me sjå om me kan stoppa nokon av prosessane der for så å gå vidare med guiden. Altså av det som køyrer under fanen: "Prosesser" Nebrewfoz: Bra, då er me enige! Med dei personane (Norbat, Snippsat og r2d290) som frivillig stiller opp og hjelper her på dette forumet kan ein vera ganske sikker på at alt blir tatt vekk. Endret 27. oktober 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Leter litt etter å få endret rekkefølgen og få cd først, men så langt uten resultater! Hva med å være litt mer åpen om hvilken Asus-modell du har? Kanskje noen her kan hjelpe deg med "boot order" da ... (Så kan du i det minste få bootet opp maskinen med noe annet enn Windows - du trenger jo ikke å formattere det første du gjør ...) Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Får ikke lastet ned noe, og heller ikke lagt inn noe fra en minnepenn.. Den vil rett og slett ikke åpne minnepennen, og sier til meg at den ikke er der! Får åpnet oppgavebehandling der det står: csrss.exe explorer.exe HelpPane.exe taskmgr.exe winlogon.exe Jeg har en asus x50Rl! Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Dette var alle under fana: prosessar sant? Hmm... det var lite. Tar csrss.exe mykje av prosessor bruket? Sjå i ca eit minutt og sjå om den nokon gong stig veldig høgt. Ser ut som den verkar grei (sjå lenger ned i tråden) Endret 27. oktober 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) csrss.exe (normal) explorer.exe altså hele frame tingen nederst hvis du skjønner) HelpPane.exe aner ikke taskmgr.exe normal (er oppgavepanelet) winlogon.exe normal kjører du vista? edit: blir veldig rotete hvis begge skal forklare det egentlig Endret 27. oktober 2008 av Submit Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) er ikkje så sikker på det.. csrss.ece er til vanleg ein legitim windows prosess. I det siste har eg høyrd at den kan blir infisert. Men kan ikkje sei eg heilt sikker på dette, her må dei verkeleg kyndige trø til Ser ut som den verkar grei Endret 27. oktober 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå