Gå til innhold

Finner ikke trådløst nett i Linux (mint)


Anbefalte innlegg

Hei. jeg installerte linux mint på min hp dv6525 for en god stund siden, alt funker helt perfekt untatt det trådløse nettverks kortet. Kortet er et Broadcom BCM4312 802.11a/b/g (14e4:4312) Lyset som indikerer nettverket lyser orange, det lyser blått når jeg kjører windows og nettet funker. Så linux finner ikke kortet mitt.

 

Har googlet en god del, og prøvd en del guider, men ingen har hittil funket.

 

Noen som kan hjelpe meg ? evt. vet en guide som funker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom kortet er eksternt, sjekk etter feilmeldinger i "dmesg" rett etter at du har plugget det inn. Sjekk også om det er listet når du kjører "lspci". Dersom kortet er internt kan det være at det må skrus på i bios for at linux skal oppdage det (windowsdriveren kan ofte skru på kortet selv om det er av i bios).

 

Mest sansynlig er det at du må legge inn firmware på kortet for at det skal fungere.

Lenke til kommentar

Tror du bare må gå på windows wireless drivers under admin. last ned driver fra hp. eller se under C:\SwSetup\Drivers. Der ligger det drivere på alle nye hp pcer. Driver med det samme selv. Kjører det riktig nok fra live cden. Fikk opp at kortet mitt stemte med windows driveren.

Må jeg restarte for at linux skal ta det i bruk?

 

Har ikke lyst til å innstallere linux helt enda. Da jeg ikke har funnet noen løsning på lydkortet enda.

Lenke til kommentar

jeg har nå fått instalert driveren (tror jeg..) under windows wireless drivers finner jeg driveren jeg installerte og det står "maskinvare ok" eller noe sånt.. Men får fortsatt ikke koblet til noe trådløst nettverk, og lampen som skal indikere det trådløse nettverket er fortsatt orange.

 

Rart.. :hmm:

 

edit: la til et bilde: rumzhd.jpg

Endret av coffi
Lenke til kommentar
jeg har nå fått instalert driveren (tror jeg..) under windows wireless drivers finner jeg driveren jeg installerte og det står "maskinvare ok" eller noe sånt.. Men får fortsatt ikke koblet til noe trådløst nettverk, og lampen som skal indikere det trådløse nettverket er fortsatt orange.

 

Rart.. :hmm:

 

edit: la til et bilde: rumzhd.jpg

 

Er denne GUI`en til det som ser ut som er en frontend til NDISwrapper standard i en ubuntu 8.10 install? Er det ekstra pakker man må laste ned?

 

Dro inn 8.10 rc i går på en partisjon men ralink har jo ikke vært god siden 7.10 så jeg kunne tenke meg å prøve wind-driverne uten å knote for mye med NDISwrapper i terminalen.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...