olemedkrutt Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Tåler ikke høy lyd, som f.eks. på diskotek, og generelt skarpe lyder. Men kino går greit. Jeg kan høre en svak liten pipelyd i ørene som er konstant, den plager meg ikke i det hele tatt, men da jeg ikke kan bytte ører med noen vet jeg ikke om dette er normalt. Anyways, burde jeg være bekymret for tinnitus eller andre ting når jeg er mer sensitive enn andre? Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 tinnitus hva er det ? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Tåler ikke høy lyd, som f.eks. på diskotek, og generelt skarpe lyder. Men kino går greit. Jeg kan høre en svak liten pipelyd i ørene som er konstant, den plager meg ikke i det hele tatt, men da jeg ikke kan bytte ører med noen vet jeg ikke om dette er normalt. Anyways, burde jeg være bekymret for tinnitus eller andre ting når jeg er mer sensitive enn andre? Du sier du har en svak liten pipelyd i ørene som er konstant. Da får jeg bare si velkommen til tinnitus-klubben. Det er per definisjon ikke vanlig å ha konstante pipelyder i ørene. I den grad man kan kalle noe så vanlig utbredt som tinnitus for unormalt da. 6% av befolkningen (i Norge) sliter med tinnitus i større eller mindre grad. Ut fra beskrivelsen har du selv kun en mild form for tinnitus, men du bør altså være forsiktig. Unngå høye lyder (fra høytalerannlegg, øretelefoner og andre støykilder. Bruk gjerne øreplugger om du skal på konsert. De selger spesialøreplugger for musikere på instrumentbutikker som er ypperlig til bruk på konserter med høyt volum. tinnitus hva er det ? Tinnitus er konstant piping og/eller suselyd i en av eller begge ørene. Styrken på pipingen og/eller susingen kan variere fra person til person. Tinnitus kan forverres over tid. Det kan være flere grunner til at man får tinnitus. To av grunnene kan være voks i ytterøret (inntil trommehinnen), eller vakum/ansamling i innerøret. Begge disse går ann å behandle (og dermed bli kvitt tinnitusen). En mer vanlig grunn er alikevel ødelagte nervehår i sneglehuset (det er disse hårene som fanger opp ulike lydfrekvenser og sender dem til hørselsnerven). Disse går det forløplig ikke ann å reparere (stamcelle-forskning er et lovende felt som kan komme opp med en løsning). Det finnes alternative behandlingsmetoder for de som har ødelagte nervehår. Blant annet har man en psykologisk behandlingsform som bygger på habituering, som bygger på at man får hjernen til å slutte å fokusere på lyden. Dette gjør man ved å produsere bakgrunnsstøy som er akkurat litt lavere enn tinnitusen. Deretter senker man gradvis bakgrunnsstøyen (mens tinnitusen da tilsyneslatende også vil bli lavere). Dette skjer fordi hjernen nå oppfatter tinnitusen som uviktig bakgrunnsstøy, som den da prioriterer bort. Endret 28. oktober 2008 av Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå