Gå til innhold

Står helt fast med hjemmenettverket

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med oppsettet på min hjemmenettverk. Skal prøve å forklare etter beste evne, og håper det er noen som kan hjelpe meg.

lanoppsettxa9.jpg

Her har dere oppsettet. Har fått alt til å fungere sånn høvelig. Problemet har vært at det er kun min stasjonære pc som klarer å ta imot de dårlige signalene ifra husværten. Så nå har jeg fått tak i enda en router som jeg bruker å videresende nettet fra min pc og til resten av bærbarene og wii'n her i leiligheten. Det funker fint.

"Problemet" mitt er bare at det ikke er noe kontakt mellom min stasjonære pc og resten av de i leiligheten min. Skulle gjerne hatt mulighet til å overført filer, delt skriver o.l. mellom min stasjonære og bærbarene som jeg har.

Men virker som at de er på to helt forskjellige nett.. (selv om de begge er på 192.168.1.1)

Men siden både 3Com og Linksys bruker 192.168.1.1, så er det vel ganske åpenlyst at det ikke er noe kontakt.. For jeg får ikke noe beskjed om ip-konflikt noen steder.

Så jeg håper virkelig bare at det er noen her som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gjøre det slik at jeg videresender internettet, men samtidig er på samme lokale nettverk.

Skulle det være noe uklart, så bare rop ut, så skal jeg prøve å forklare etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at problemet ditt er at stasjonær-PC'en og de trådløse klientene faktisk ikke er på samme "nett".

Stasjonær-PC'en er på 192.168.0.x (sett fra 3Com-ruteren),

mens de andre er på 192.168.1.x.

Du har altså satt opp stasjonær-PC'en som en internet gateway for de andre maskinene dine? Bruker Internet Connection Sharing (ICS) e.l. i Windows?

Har du koblet en nettverkskabel fra stasjonær-PC'en til WAN-porten til 3Com-ruteren?

Da er det en ting du kan prøve:

1) Slå av DHCP-serven i 3Com-ruteren.

2) Sett 3Com-ruterens LAN IP-adresse til 192.168.0.z , der z er en adresse som

ikke er i bruk, eller vil bli tatt i bruk på nettet som ICS "styrer".

(Adressen bør ligge utenfor ICS's DHCP-pool.)

3) Ta kabelen fra stasjonær-PC'en og plugg den inn i en av LAN-portene til

3Com-ruteren. Nå bruker du bare switchen og det trådløse aksesspunktet og ikke

lenger selve ruter-delen i ruteren.

Restart etter behov.

Nå skulle alle maskinene dine ha adresser av typen 192.168.0.x

Hopper du over pkt.1 risikerer du at 3Com-ruteren begynner å blande seg inn i ting som ICS nå skal styre over.

Hopper du over pkt.2 risikerer du å ikke lenger finne konfig-sidene til 3Com-ruteren, og det kan jo hende du trenger å gjøre endringer på WiFi-oppsettet e.l., så det kan være praktisk å ha den muligheten.

Lenke til kommentar
Jeg tror at problemet ditt er at stasjonær-PC'en og de trådløse klientene faktisk ikke er på samme "nett".

Stasjonær-PC'en er på 192.168.0.x (sett fra 3Com-ruteren),

mens de andre er på 192.168.1.x.

Du har altså satt opp stasjonær-PC'en som en internet gateway for de andre maskinene dine? Bruker Internet Connection Sharing (ICS) e.l. i Windows?

Har du koblet en nettverkskabel fra stasjonær-PC'en til WAN-porten til 3Com-ruteren?

Da er det en ting du kan prøve:

1) Slå av DHCP-serven i 3Com-ruteren.

2) Sett 3Com-ruterens LAN IP-adresse til 192.168.0.z , der z er en adresse som

ikke er i bruk, eller vil bli tatt i bruk på nettet som ICS "styrer".

(Adressen bør ligge utenfor ICS's DHCP-pool.)

3) Ta kabelen fra stasjonær-PC'en og plugg den inn i en av LAN-portene til

3Com-ruteren. Nå bruker du bare switchen og det trådløse aksesspunktet og ikke

lenger selve ruter-delen i ruteren.

Restart etter behov.

Nå skulle alle maskinene dine ha adresser av typen 192.168.0.x

Hopper du over pkt.1 risikerer du at 3Com-ruteren begynner å blande seg inn i ting som ICS nå skal styre over.

Hopper du over pkt.2 risikerer du å ikke lenger finne konfig-sidene til 3Com-ruteren, og det kan jo hende du trenger å gjøre endringer på WiFi-oppsettet e.l., så det kan være praktisk å ha den muligheten.

Har du sett.. etter litt prøving og frem og tilbake, så gikk det jammen i boks! =)

Takk for hjelpen.. Nå vet jeg det er noen ander her i huset som også blir glad :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...