JKJK Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Hei. Refererer til DENNE tråden (les). Kort sagt har jeg en arbeidsstasjon der jeg har hatt èn Xeon 5430 i hittil, og skal nå inn med en til. Men når jeg setter inn den, så får jeg bluescreen med meldingen "MULTIPROCESSOR_CONFIGURATION_NOT_SUPPORTED" Trodde først det var pga at cpuene har forskjellig stepping (vell.... har ikke lagt fra meg den muligheten enda), men kom til å tenke på HAL. Vet ikke om det gjelder for vista, men i xp kan man endre "driver", men det kan man ikke i vista (SE SCREENSHOT). Hvordan skal jeg endre fra uniprosessor til multiprosessorkonfigurasjon i vista? Endret 27. oktober 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Hm. Ser at i MSCONFIG finnes det et valg som heter "detect HAL" .... er jeg inne på noe? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Er HAL ikke noe med openGL å gjøre da? Fikk den opp som grafik driver i Wine under Ubuntu. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Hal.dll er Hardware abstraction layer... Om du har instalert os'et med singel core, så er en reinstallasjon på sin plass når du kjører multicore cpu. Har noe med hvilke drivere som legges inn og de legges inn kun under installasjonen. MAO kan ikke forandres. Det fine er at om du installerer med multicore, så kan systemet virke om du da går til singelcore... Endret 27. oktober 2008 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Les! Det er snakk om multicpu med flere kjerner. (2x Xeon E5430!!!!) Er det forskjell på dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Driveren du skal ha inn er MPS Multiprocessor PC. Oppdatere HAL.dll kan du gjøre ved å boote fra DVD til cmd prompt Kopiere HALMACPI.DLL til navnet HAL.dll til lokasjon .\Windows\System32 Både business,Ultimate,Enterprise skal støtte 2 prosessor sokler Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 thnx! Skal prøve! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Testa først med å installere vista på en annen disk, og det fungerte fint. Task manager fant 8 kjerner. Fant hal.dll, men ingen av de andre hal -filene i system32 mappa, så kopierte den fra en annen pc, men det gikk selvfølgelig ad skogen (corrupt or missing). Nå gir jeg blanke F og installerer vista på nytt i stedet. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Testa først med å installere vista på en annen disk, og det fungerte fint. Task manager fant 8 kjerner. Fant hal.dll, men ingen av de andre hal -filene i system32 mappa, så kopierte den fra en annen pc, men det gikk selvfølgelig ad skogen (corrupt or missing). Nå gir jeg blanke F og installerer vista på nytt i stedet. Takk for hjelpa he he. Avogtil er det den raskeste løsningen, men man lærer jo ikke å løse problemene da.... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Nei, vet, og sånt irriterer meg. Jeg sitter som regel oftest nedgravd i google og prøv og feil til jeg løser - og lærer av problemet. Men dette er arbeidsstasjonen min på jobb, så jeg kan rett og slett ikke kaste bort mer tid på det Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 øhi! Alt fungerte fint helt til jeg installerte sp1!!! Da kom problemet tilbake! MAYDAY! MAYDAY! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Bruk vLite til å integrere sp1 i installasjons dvd'en Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 tenkte på det jeg også, og satte i gang. Men så viser det seg at for å integrere sp1 på 64bit vista, må man kjøre 64bit os, og den eneste pc'en som kjører 64bit os på dette bruket er .... jo... min! og den er dau (ironisk nok pga installasjon av sp1). Men kjører 64bit hjemme, så driver nå å laster over alt jeg trenger via ftp, og planen er å integrere sp1 hjemme, for så å laste tilbake ny iso og prøve med. Tungvindt, ja. Håper det funker! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 pokker! Det funka ikke det heller! Hva i all verden er det som gjør at det fungerer uten sp1? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) heh... det funker som bare juling med XP64bit.... får kjøre det inntil videre. Virker kurrant, men er no småtrøbbel i og med at den følger servicepackene til server 2003, og windows live programmene funker heller ikke (eks WLM). Endret 31. oktober 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hvis du har en Vista Business/Ultimate "ikke OEM lisens" har du jo rett til direktesupport og kan oversende (ringe inn) problemet til microsoft. Mulig de har en hotfix allerede på problemet iom at det sannsynligvis vil være oppdaget for server 2008 hvor det er mere naturlig eller "vanlig" å kjøre flere cpu sokler enn med desktop os. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 jepp... vet. Har også tilgang på gullsupport fra MS (der de har garanti for løsning innen neste arbeidsdag eller noe sånt... men det er SISTE utvei, siden det koster noe VANNVITTIG å ringe det nummeret). Men nå er jeg såpass lei at jeg lar XP64bit være en stund. Jeg kan jo ikke kaste bort arbeidsdagene på slikt tull. Jeg har jo tross alt fått ny workstation for å øke produktiviteten, ikke senke den Fikk foresten haxxa wlm 9 beta3 til å kjøre på xp64 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hadde vært artig hvis du "tok deg tid" til å prøve en Server 2008 installasjon da .. for å se om samme problemet oppstår. Bug check "MULTIPROCESSOR_CONFIGURATION_NOT_SUPPORTED" med kode 3E skal jo bety mismatchedede cpuer (hvilket du ikke har - men "like") . Så det er tydligvis noe feil i Vista SP1 mht dette. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 jupp. Husker ikke hvilken kode det er bak. Får se om jeg tester en server 2008 omsider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå