Gå til innhold

Hvorfor tar Vista så utrolig stor plass?

Anbefalte innlegg

Hei :) Har nå installert Vista Ultimate og har lastet ned utrolig mange oppdateringer og ALLE de valgfrie oppdateringene utenom språkpakkene. Også har jeg installert et par programer som tar max 500 mb tilsamen. Men når jeg så på disken min i dag så så jeg at 17 (!) giga var brukt. Hvorfor i all verden tar vista 17 giga?? :O

Spørsmål nr2: Hvorfor tar formateringen under vista installasjonen bare 5 sekund??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr. 1: Det er veldig mye drivere og unødvendig innhold som kanskje aldri du kommer til å trenge, men som allikevel ligger der, fordi noen trenger det. Den gangen du kjøper nye hardware og kobler til kan Vista for eksempel installere det av drivere den trenger automatisk.

Det finnes programmer som lar deg lage en alternativ installasjons-cd som fjerner mye innhold du ikke trenger, slik at du sparer plass og tid.

Nr. 2: Det er en hurtigformatering. Den sletter ikke filene fra harddisken, men bare fjerner lokallisatorne og sier dermed at "disse filene har lov til å bli overskrevet". Sånn kort forklart.

Lenke til kommentar

Diskplass er ekstremt billig, så Microsoft bryr seg ikke om å spare på plassen.

Vil bare tilføye at formatering ikke fjerner filene fra disken uansett. Det har aldri vært noen forskjell.

Microsoft har vel endelig innsett at den standard formateringen de har hatt før er bare bortkastet tid. Vil du teste disken så kjører du chkdsk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når vista kom så anbefalte microsoft 55 Gb ledig plass på harddisken, 17 Gb er kun 1/3 av dette og faktisk lite.

Har vel mistanke om at wga og systemet rundt er på 16,9 Gb og så er den siste 0,1 Gb selve vistaen.... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...